طعم و عطر قهوۀ تازه ...

suki 2

اطلاعاتی که تاریخ رست قهوه در مورد قهوه می‌دهد

به دنبال قهوه تازه رست شده هستید، اما مطمئن نیستید که دقیقا چقدر تازه است؟ تاریخ رست آن می تواند چیزی را به شما بگوید، اما نه همه چیز را. در ادامه ، ما همه پاسخ‌هایی را که نیاز دارید دریافت کرده‌ایم و برخی از آنها ممکن است شما را شگفت‌زده کند.

 

تاریخ رست کردن همه چیز نیست

اول از همه باید یک چیز را روشن کنیم. ما در مورد قهوه های رست شده صحبت می کنیم، اما این به تنهایی به شما اجازه نمی دهد بدانید که آیا قهوه خوب است یا خیر. هنگام خرید غذا، به دنبال تازه ترین اقلام هستید. البته که، شما بهترین ها را قبل از خرید بررسی می کنید. سپس نشانه های بصری وجود دارد: سفتی آووکادو، کبودی روی پیاز، قرمزی آبشش ماهی. با این حال، برای اینکه بفهمید غذا واقعا چقدر خوب است، باید آن را برای خوردن سرو کنید. همین اصل در مورد قهوه نیز صدق می کند. هرگز کیفیت دانه سبز را فقط بر اساس دانه رست شده قضاوت نکنید. حداقل، باید کیسه را باز کنید، دانه ها را به بهترین شکلی که می توانید کالیبره کنید، بچشید و ارزیابی کنید. اکنون که ثابت کردیم تاریخ رست کردن همه چیز نیست، بیایید ببینیم رست ، چه چیزی می تواند به شما بگوید.
تازه واقعاً به چه معناست؟
کدام دانه تازه ترین است؟
به عنوان یک رستر، این را زیاد می شنوید. حتی ممکن است برخی از شما خوانندگان این سوال را خودتان پرسیده باشید. پاسخ به این سوال این است: آیا قصد دارید قهوه را هدیه بگیرید یا قصد دارید ظرف یک هفته آن را مصرف کنید؟ می خواهیم به مشتریان توصیه کنیم که تمام کیسه های موجود در قفسه ها بین 4 تا 7 روزه هستند و هنوز هم به عنوان تازه طبقه بندی می شوند. با این حال بیشتر اوقات، نگاهی بی حوصله یا حتی ناباورانه دریافت می کنیم و به دنبال آن توضیح می دهیم که اگر آنها به دنبال قهوه رست شده دیروز یا همان روز هستند باید بدانند که قهوه به چیزی بیش از 24 ساعت یا حتی سه روز نیاز دارد به aging و رسیدن.
suki 1 1024x576 1
تاریخ ایده آل رست کردن چه زمانی است؟

با خرید قهوه مانند خرید نان رفتار کنید: فقط کافی است برای یک هفته یا بیشتر بخرید. بهترین دوره اوج قهوه را بیابید و سپس از زمانی که قصد مصرف قهوه را دارید به عقب برگردید. این به شما امکان می دهد تا تاریخ رست کردن ایده آل خود را پیدا کنید. قهوه رست شده را ظرف 3 تا 5 روز پس از آن تاریخ مصرف کنید. به طور کلی، اگر به دنبال قهوه برای مصرف فوری هستید، چیزی بین 8 تا 21 روز از زمان رست شدن بهترین است. با این حال، همیشه باید به توصیه های رستر یا باریستا در مورد اوج زمان رست شدن قهوه خود توجه کنید.
چرا مردم بر این باورند که هر چه تازه تر، بهتر است؟

تصور اشتباهی که می‌گوید تازه‌تر بهتر است، به‌نظر به این دلیل است که رسترهای موج سوم قربانی موفقیت خودشان در آموزش مصرف‌کنندگان هستند. بله، چیزی که شنیدید درست است. در موج سوم رسترها دسته‌ای کوچک بین سال‌های 2007 و 2010 سعی کردند با عباراتی مانند رست کردن دسته‌های تازه و فروش بر اساس تاریخ رست به جای تاریخ انقضا، خود را از رسترهای تجاری متمایز کنند. البته، خیلی بعد، تمرکز خود را روی تازگی کاهش دادند و به جای آن عبارت «بهترین مصرف/دم شده در 1 ماه پس از تاریخ رستشدن» را به بسته های خود اضافه کردند. با این حال آسیب وارد شد: هر چه تازه تر، بهتر گیر کرده است.
پس چه زمانی یک قهوه خیلی قدیمی است؟

این یک موضوع بسیار ذهنی است و در حالی که متخصصان رست اغلب ادعا می کنند سقف سنی متوسط دارد، متغیرهای زیادی وجود دارد که خارج از کنترل ما هستند. یک اسپرسو را از یک قهوه رست سبک تر (توجه: سبک تر، نه «رست روشن») که یک ماهه بود، اما طعم آن به شیرینی و طعم دو هفته قبل بود، برداشت می‌شود. همچنین ممکن است در روز یازدهم با قهوه ای مواجه شوید که از اوج خود گذشته است. چرا اینقدر تنوع وجود دارد؟ خوب، خود قهوه تأثیر قابل توجهی دارد، به علاوه روش‌هایی که رسترهای مختلف سبک رست کردن خود را به کار می‌برند، می‌تواند نمایه قهوه را تغییر دهد و باعث شود که قهوه به اوج برسد یا به طور متفاوتی کهنه شود. برخی از قهوه‌ها و سبک‌های رست به قهوه اجازه می‌دهند بین ۱۴ تا حتی ۳۰ روز از تاریخ رست شدن در اوج خود باقی بماند، بنابراین ادعای اینکه قهوه از تاریخ مصرف گذشته است یا تا زمانی که طعم آن را نچشیده شود، واقعاً سخت است. وقتی شک دارید، از باریستا یا رستر بپرسید. آنها همیشه بهترین توصیه ها را در مورد یک قهوه خاص به شما می دهند.
چگونه در سنین مختلف از قهوه خود نهایت استفاده را ببرید؟

کالیبره کردن اندازه آسیاب و تنظیم دوز برای ارائه بهترین طعم قهوه کهنه بسیار مهم است. دانه ها هر چه قدیمی تر باشند متخلخل تر می شوند. این بدان معنی است که وقتی آنها آسیاب می شوند، ساختارها راحت تر شکسته می شوند و به آب اجازه می دهند تا مواد محلول وارد شده و حل شوند. اگر چند هفته زودتر از تنظیم آسیاب کالیبره شده برای همان قهوه استفاده کنید، منجر به استخراج کم و طعم نامطلوب در کام می شود.
suki 2
چشیدن، باور کردن است؛ پروفایل های طعم ذهنی هستند، کیفیت معمولا اینطور نیست. بنابراین آن آسیاب را کالیبره کنید، آن شات ها را یگیرید و کیفیت قهوه خود را بچشید.
1024 576 حنانه سالمی
اشتراک گذاری

دیدگاهی بنویسید

در سایت جستجو کنید ...
0