طعم و عطر قهوۀ تازه ...

Cafe Cubano Cover

قهوه کوبانو چیست؟

در سرتاسر آمریکای لاتین، کشورهای تولیدکننده قهوه روش‌های سنتی تهیه قهوه دارند که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. کافه کوبانو که منشا آن کوبا است، یکی از این نمونه هاست. با این حال، در حالی که کوبانو (همچنین به عنوان اسپرسوی کوبایی شناخته می شود) در کوبا اختراع شد، امروزه به طور مرتب در جاهای دیگر نوشیده می شود. امروزه می توان آن را در سرتاسر جهان در مناطقی یافت که دارای جمعیت قابل توجهی کوبایی هستند، از جمله شهرهای فلوریدا مانند میامی و تامپا. در حالی که این نوشیدنی ممکن است در نگاه اول شبیه به یک شات معمولی اسپرسو به نظر برسد، یک قهوه کوبانو به روشی بسیار متفاوت تهیه می شود و طعم منحصر به فردی دارد. برای آشنایی با کوبانو و تاریخچه آن به ادامه مطلب مراجعه کنید.
Cafe Cubano Cover Cafe Cubano 1
کوبانو: تاریخچه و آماده سازی

در حالی که کوبانو از کوبا سرچشمه می گیرد، رشد و محبوبیت آن در چند دهه گذشته تا حد زیادی به نحوه گسترش نوشیدنی به خارج از جزیره نسبت داده می شود. پس از انقلاب کوبا در سال 1959، تعداد قابل توجهی از شهروندان کوبایی به ایالات متحده نقل مکان کردند و بسیاری از آنها به ویژه در فلوریدا ساکن شدند. امروزه، میامی دارای یکی از بزرگترین جوامع کوبایی در جهان است. از جمعیت شهر و منطقه اطراف آن که 6.2 میلیون نفر جمعیت دارند، تخمین زده می شود که بیش از 1.2 میلیون نفر از میراث کوبا هستند. مارتین مایورگا مدیر عامل و بنیانگذار Mayorga Organics است. او پس از فرار خانواده اش از نیکاراگوئه در میان جامعه کوبایی میامی بزرگ شد. مارتین می‌گوید: به یاد می‌آورد که بزرگسالانی را در حال نوشیدن کوبانی در سراسر شهر می‌دید و داستان‌هایی درباره کوبا به اشتراک می‌گذاشت. مارتین می گوید که کوبانو قهوه غلیظ شده را با مقدار زیادی شکر ترکیب می کند تا یک نوشیدنی شربتی و با بادی زیاد ایجاد کند. اغلب از شکر قهوه ای طبیعی استفاده می شود و آن را با چند قطره اول قهوه هم می زنند تا حس لزج تری به نوشیدنی بدهد. و در حالی که شات مورد استفاده در کوبانو را می توان با دستگاه اسپرسوساز درست کرد، به طور سنتی نوشیدنی با استفاده از موکاپات تهیه می شود. مارتین برای تهیه کوبانو می گوید که ابتدا مقدار زیادی شکر به یک فنجان کوچک اضافه می کند. سپس مقدار غلیظی از قهوه را در یک موکاپات دم می کند. پس از این، او چند قطره اول قهوه را به فنجان اضافه می‌کند و آن را با شکر می‌افزاید تا نوعی «کرم مصنوعی» به نام اسپومیتا تشکیل شود. بعد از دم کشیدن بقیه قهوه، آن را به فنجانی جداگانه اضافه می کند و سپس اسپومیتا را روی آن می ریزد. دیوید مک‌لنان موسس و یکی از مالکان اسپرسو بار XO در میامی است. او می‌گوید که مردم اغلب انواع کوبانو را تهیه می‌کنند، که شامل کورتادیتو (کوبانویی که روی آن شیر بخارداده شده میریزند)، کولادا (سه تا شش شات کوبانو به یک فنجان بزرگ‌تر از فوم اضافه می‌شود که سپس بین چند نفر تقسیم می‌شود).
Cafe Cubano 2
انتخاب قهوه

کوبانو باید با رست تیره درست شود تا شیرینی و شدت آن را در قهوه نشان دهد. مارتین می گوید که از نظر تاریخی، کوبانو با یک روبوستای برزیلی یا یک قهوه ارزان قیمت دیگر درست می شود. با این حال، امروز، با استفاده از قهوه غلیظ تر و به طور طبیعی شیرین تر، یک کوبانی «مدرن» تهیه می کند. برای این منظور، او می گوید که Mayorga Organics ترکیبی را به طور خاص برای تهیه کوبانو ایجاد کرده است که از قهوه ارگانیک هندوراس، پرو و نیکاراگوئه استفاده می کند. دیوید می‌گوید برای کوبانویی که در XO سرو می‌شود، از رست تیره با دانه‌های کلمبیا استفاده می‌کند. در حالی که رست‌های تیره برای کوبانو خوب عمل می‌کنند و با شکری که اضافه می‌شود متعادل می‌شوند، به نظر او قهوه نباید خیلی تیره رست شود، در غیر این صورت خطر از دست دادن ویژگی‌ها و طعم‌های متمایز خود را دارد.
Vee Satayamas 1024x575 1
فرهنگ و کوبانو

مارتین می گوید که بسیاری از مهاجران کوبایی قهوه را بخشی از فرهنگ خود می دانند. او می گوید: «آنها قهوه را بخشی از دوران جوانی خود می دانند. آنها خاطراتی از مادربزرگشان دارند که قهوه درست می کند. برای کوبایی ها و دیگر لاتین تبارها، قهوه اغلب با خانواده و دوستی همراه است. در نتیجه، این بدان معناست که نوشیدنی‌های سنتی مانند کوبانو تمایل زیادی به تغییر ندارند، زیرا دستور العمل‌های آن‌ها در طول نسل‌ها منتقل می‌شود. به عنوان مثال، مردم عادت دارند نوشیدنی کوبانو را به روشی خاص بنوشند و برای چندین دهه این کار را انجام داده اند. نیازی نیست که کوبانو جایگاه خود را در صنعت قهوه تخصصی پیدا کند ، در عوض، او فکر می کند که صنعت قهوه تخصصی باید راهی برای سازگاری با کوبانو بیابد. او به عنوان یک نوشیدنی با پایگاه مصرف‌کننده بزرگ و اختصاصی، می‌گوید که بخش قهوه تخصصی باید به خاطر داشته باشد که تقاضا در حال حاضر وجود دارد و باید به آن پاسخ دهد. تا زمانی که به میامی نقل مکان کرد، هرگز متوجه میزان محبوبیت این نوشیدنی نشد. زمانی که متوجه محبوبیت آن شد، آن را به منوی خود اضافه کرد. من کاملاً معتقدم که در هر کجای دنیا که هستید، باید آنچه را که در فرهنگ محلی محبوب است، بپذیرید. میامی نفوذ زیادی در آمریکای مرکزی و جنوبی دارد، بنابراین منطقی است که این نوشیدنی ها را به منو اضافه کنیم.
Cafe Cubano 4
در ظاهر، کافه کوبانو ممکن است در تضاد با فرهنگ موج سوم قهوه باشد. معمولاً به جای اسپرسو، با رست های تیره، شیرین شده با انبوهی از شکر، و به طور کلی با قهوه غلیظ دم شده در موکاپات تهیه می شود. اما این بدان معنا نیست که قهوه تخصصی باید آن را نادیده بگیرد. مخاطبان اختصاصی این نوشیدنی به این معنی است که جایگاهی در بخش قهوه دارد و این باید مورد تایید قرار گیرد. به جای تطبیق این نوشیدنی برای مخاطبان متفاوت، باریستاها در واقع می توانند از امتحان یک کوبانی سنتی و فکر کردن به آنچه که آن را محبوب می کند سود ببرند. این به نوبه خود به آنها کمک می کند تا مخاطبان خود را درک کنند و از این که نوشیدنی های سنتی قهوه مانند این ها در بازار جایگاهی دارند، قدر دانی کنند.                              
1205 415 حنانه سالمی
اشتراک گذاری

دیدگاهی بنویسید

در سایت جستجو کنید ...
0