طعم و عطر قهوۀ تازه ...

cherries 1 1536x531 1

چه چیزی تولید قهوه در اوکیناوا را منحصر به فرد می کند؟

طبق گزارش سازمان بین المللی قهوه، ژاپن پس از اتحادیه اروپا و ایالات متحده سومین مصرف کننده قهوه در جهان است. در سال 2020/21، این کشور کمتر از 7.4 میلیون کیسه 60 کیلوگرمی قهوه سبز وارد کرد. ژاپن تاریخچه غنی در مصرف قهوه دارد. از زمان افتتاح اولین kissaten در اواخر دهه 1880 تا ظهور فرهنگ موج سوم قهوه در اوایل دهه 2000، این کشور رابطه دیرینه ای با قهوه دارد. با این حال، علاوه بر این، بخش کوچکی از ژاپن نیز از نظر فنی در کمربند تولید دانه قرار دارد، به این معنی که شرایط آب و هوایی مناسبی برای تولید قهوه دارد. جزایر اوکیناوا، واقع در 26 درجه شمال استوایی، خانه‌ی حدود 30 مزرعه قهوه است که مقادیر کمی قهوه سبز تولید می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این تولید در مقیاس کوچک در اوکیناوا، با چند کشاورز محلی صحبت کردیم. در ادامه همراه ما باشید.
coffee hands 1024x640 1
تاریخچه مختصری از تولید قهوه در ژاپن

اعتقاد بر این است که کشت قهوه برای اولین بار در ژاپن در حدود سال 1876 در جزایر اوگاساوارا (همچنین به عنوان جزایر بونین شناخته می شود)، که مجمع الجزایری از بیش از 30 جزیره نیمه گرمسیری و گرمسیری در حدود 1000 کیلومتری جنوب توکیو هستند، آغاز شد. گفته می شود که سامورایی ژاپنی و دریاسالار انوموتو تاکاکی در ابتدا ایده کاشت قهوه در این جزایر را به دولت امپراتور میجی که در آن زمان در قدرت بود، پیشنهاد کرد. به دنبال آن، 500 نهال قهوه از هلند حمل و در مزارع جزایر اوگاساوارا کاشته شد. حدود شش سال بعد، اولین گیاهان قهوه در اوکیناوا کشت شدند. با این حال، از آنجایی که قهوه بومی ژاپن نیست، آزمایشات اولیه عمدتاً ناموفق بود. این بیشتر به این دلیل است که تولیدکنندگان دانش و تخصص بسیار محدود و همچنین حمایت مالی و فنی کمی داشتند. علاوه بر این، در اوایل دهه 1900، بسیاری از کارگران روستایی ژاپنی در جستجوی کار به برزیل مهاجرت کردند. بخش بزرگی از این مهاجران در واقع در مزارع قهوه کار می کردند، جایی که کمبود نیروی کار قابل توجهی وجود داشت. به این ترتیب، امروزه بسیاری از درختان قهوه اوکیناوا از نظر ژنتیکی به گونه‌های بومی برزیل بازمی‌گردند.
نمایه ای از تولید اوکیناوا

از آنجایی که سودآور نبود، تولید قهوه در اوکیناوا در ابتدا بیشتر یک سرگرمی بود تا وسیله ای برای کسب درآمد پایدار. با این حال، در طول 120 سال گذشته به آرامی رشد کرده است و در حال حاضر حدود 30 مزرعه قهوه در سراسر جزایر اوکیناوا وجود دارد. بیشتر قهوه در منطقه یانبورو شمالی جزیره اصلی کشت می شود، با این حال، تعداد کمی از گیاهان نیز در جزایر مجاور کشت می شوند. اکثر قهوه اوکیناوا در سایه رشد می کند و با سایر گیاهان گرمسیری مانند انبه و موز کشت می شود. علاوه بر این، قهوه در ارتفاعات بسیار کم، معمولاً بین 150 تا 500 متر بالاتر از سطح دریا تولید می شود. تاکویوکی ماتایوشی رئیس مزرعه قهوه ماتایوشی در منطقه یانبارو است. او می‌گوید که در مزرعه‌اش فقط گیاهان عربیکا را می‌کارد که اکثراً گونه زرد بوربن هستند و تعداد کمتری از گیاهان قرمز بوربن دارند. دانه های قهوه معمولاً از اکتبر تا آوریل برداشت می شود. پس از برداشت، هر مزرعه به طور کلی قهوه خود را در محل پردازش می کند. تاکویوکی توضیح می‌دهد که بیشتر از فرآیندهای طبیعی و عسل در مزرعه ماتایوشی استفاده می‌کند، اما اشاره می‌کند که گاهی اوقات روش‌های دیگری توسط کشاورزان اوکیناوا استفاده می‌شود.
green coffee beans 1024x640 1
چه چیزی این قهوه را منحصر به فرد می کند؟

اگرچه اوکیناوا به هیچ وجه منطقه اصلی تولید قهوه نیست، تخصص در این جزیره و شرایط به این معنی است که پتانسیل تولید دانه های با کیفیت بالا را دارد. زمین و آب و هوای منحصربه‌فرد جزیره می‌تواند طعم‌های مطلوبی را به قهوه ببخشد ، برخی از تولیدکنندگان و رستری‌ها ادعا می‌کنند که هیچ دو برداشتی نتایج یکسانی ندارد. علاوه بر این، برخی از تولیدکنندگان روش‌های پردازش تجربی بیشتری را برای افزایش کیفیت انجام می‌دهند. یوشیوکی ناکامورا صاحب مامه پورپور، یک رستر مستقر در اوکیناوا است. او همچنین در مسابقات قهرمانی روستینگ جهانی 2018 مقام دوم را کسب کرد. او می گوید: من هر سال از طعم های مختلف قهوه لذت می برم. من فکر می کنم که تولید قهوه اوکیناوا هنوز در حال توسعه است، بنابراین دانش و مهارت کشاورزان همچنان بهبود خواهد یافت. تاکویوکی برخی از طعم ها و کیفیت های برجسته قهوه اوکیناوا را توصیف می کند. نوشیدن آن آسان است، با نت هایی از چای سیاه و طعمی تمیز و با طراوت. همچنین، به دلیل اینکه در ارتفاعات بسیار پایین رشد می کند، دانه ها نرم هستند که بر نحوه رست شدن آن تأثیر می گذارد. با این حال، شرایط نامساعد آب و هوایی (مانند طوفان) به این معنی است که برخی از برداشت ها می توانند عملکرد بسیار کمی داشته باشند. تاکویوکی توضیح می دهد که گاهی اوقات این بدان معنی است که هیچ قهوه ای نمی تواند فروخته شود. با این حال، در برخی موارد، 100 گرم قهوه اوکیناوا می تواند تا 4300 ین (حدود 32 دلار آمریکا) قیمت داشته باشد. به نوبه خود، این بدان معناست که بسیاری از مصرف کنندگان محلی قادر به خرید آن نیستند، اما علاقه فزاینده ای از سوی کافی شاپ ها و رستری های توکیو و همچنین مناطق دورتر وجود دارد.
okinawa blossoms 1024x640 1
گردشگری کشاورزی و مزارع قهوه اوکیناوا

از آنجایی که اوکیناوا یک مقصد توریستی برجسته است، برخی از مزارع قهوه در این جزیره به عنوان سرمایه‌گذاری‌های گردشگری کشاورزی درآمد کسب کرده‌اند. بسیاری از آنها تورهای مزرعه را با راهنما ارائه می دهند و برخی حتی فضاهایی برای اقامت بازدیدکنندگان دارند.ئاین تورها می توانند بخشی جدایی ناپذیر از تولید قهوه در اوکیناوا باشند، زیرا می توانند به تنوع بخشیدن به درآمد کشاورزان کمک کنند، به ویژه زمانی که برداشت کمتر از حد انتظار باشد. تاکویوکی می‌گوید: ما برای اجرای تورهای راهنما سرمایه‌گذاری می‌کنیم تا بتوانیم دوباره در مزارع خود سرمایه‌گذاری کنیم. با ارائه این تجربیات، مهمانان می توانند از امکانات مزرعه بازدید کنند و اطلاعات بیشتری در مورد زنجیره تامین قهوه بدانند. تاکایوکی و تیمش تورهای راهنما و کارگاه های آموزشی در مورد کشاورزی و فرآوری قهوه برگزار می کنند. او می گوید که این در نهایت به افزایش آگاهی کمک می کند. بازدیدکنندگان همچنین تشویق می شوند که شرکت کنند و مقداری از قهوه مزرعه را به عنوان بخشی از فرآیند بنوشند. میهمانان می‌توانند بفهمند چقدر تلاش برای یک فنجان قهوه صرف می‌شود. متأسفانه، در طول همه گیری، گردشگری اوکیناوا شاهد کاهش شدید درآمد بود که در نهایت بر تولیدکنندگان نیز تأثیر گذاشت. در کنار بازدهی پایین، سودآوری برای برخی تولیدکنندگان دشوار بوده است.
siphon coffee 1024x640 1
آیا می تواند در مقیاس بین المللی موفق باشد؟

در حالی که تعدادی از چالش‌های پیش روی تولید قهوه اوکیناوا وجود دارد، مسلماً بزرگترین آنها مقیاس است. تنها با 30 مزرعه قهوه در سراسر جزیره، به سختی می توان مشاهده کرد که آن را به چیزی فراتر از یک منشا قهوه خاص که کشت را با گردشگری کشاورزی می آمیزد، ببینیم. با این حال، برای تلاش برای بهبود حضور بین‌المللی و به اشتراک گذاشتن بینش منحصربه‌فرد آن، برخی از کشاورزان محلی انجمن قهوه اوکیناوا را تأسیس کرده‌اند ، که در دانشگاه ریوکیوس در جزیره اصلی مستقر است. این انجمن که در سال 2014 تأسیس شد، تحقیقات و همچنین برگزاری سمینارها و کارگاه های آموزشی را برای انتشار اطلاعات بیشتر به تولیدکنندگان قهوه اوکیناوا و فراتر از آن انجام می دهد. هدف نهایی انجمن بهبود شیوه های کشاورزی جزیره و همچنین ارائه حمایت فنی و مالی بیشتر از سوی دولت ژاپن است. به طور مؤثر، کشاورزان را تشویق می‌کند که نه تنها قهوه خود را کشت، برداشت و فرآوری کنند، بلکه برای تقویت اقتصاد محلی، خودشان آن را بازاریابی کنند و بفروشند. علاوه بر این، در سال 2020، این انجمن میزبان اولین اجلاس قهوه اوکیناوا بود. در این رویداد، تولیدکنندگان محلی  و همچنین کشاورزان قهوه از تایوان توانستند با شبکه ارتباط برقرار کنند و تخصص خود را به اشتراک بگذارند، و امیدواریم تولید قهوه سودآورتری برای جزیره ایجاد کنند.
okinawa coffee 1024x640 1
در حالی که ژاپن هرگز نمی تواند مصرف خود را با تولید داخل تامین کند، واضح است که قهوه اوکیناوا ارزش صحبت کردن را دارد. در سال‌های آتی، حمایت گروه‌هایی مانند انجمن قهوه اوکیناوا می‌تواند باعث شود که این جزایر به حمایت از یک محصول جدید و خاص کشاورزی بپردازند. علاوه بر این، علیرغم چالش های رشد قهوه در جزایر، تولیدکنندگان آن به وضوح انعطاف پذیر هستند. آنها در حال آزمایش هستند و کیفیت همچنان بخشی از گفتگو است.
امیدواریم که از این مقاله لذت برده باشید برای دسترسی به مطالب بیشتر به سایت دانی‌در مراجعه فرمایید.
1536 531 حنانه سالمی
اشتراک گذاری

دیدگاهی بنویسید

در سایت جستجو کنید ...
0