طعم و عطر قهوۀ تازه ...

20190424 130644 1536x949 1

چطور شش گونه محبوب عربیکا را تشخیص دهیم؟

آیا می دانید گیشا/گشا چه شکلی است؟ بوربون چطور؟ انواع مختلفی از قهوه وجود دارد و همیشه مشخص نیست که تفاوت آنها در جیست. با کنار گذاشتن تفاوت ها در طعم و مشخصات، تفاوت های فیزیکی واضحی بین گیاهان وجود دارد. برخی از درختان قهوه بلند و لاغر هستند، در حالی که برخی دیگر کوتاه و پرپشت هستند. و گیلاس قهوه می تواند از نظر اندازه و رنگ بسیار متفاوت باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی های شناسایی شش گونه محبوب عربیکا، در ادامه مطلب همراه ما باشید.
20190424 130644 1536x949 2
چگونه می توان انواع مختلف قهوه را شناسایی کرد

صدها گونه قهوه وجود دارد، اما حدود 70 درصد از قهوه تولید شده در جهان عربیکا است. اگرچه عربیکا نسبت به روبوستا آسیب پذیرتر است، اما طعم و عطری دارد که آن را برای اکثر مصرف کنندگان جذاب تر می کند. و در اینجا انواع مختلفی از عربیکا وجود دارد که تعداد کمی از آنها معمولاً برای بازارهای تخصصی و کالایی کشت می شوند. تولیدکنندگان به دلایل مختلفی از جمله عملکرد، مشخصات و شرایط محیطی محلی، انواع مختلف را انتخاب می کنند. مهم است که انواع قهوه را بشناسید تا از مخلوط شدن زیاد در طول برداشت و فرآوری جلوگیری شود. اگر دو یا چند گونه با هم ترکیب شوند، می‌تواند به پروفایل‌های درهم و نمرات کاپینگ کمتر منجر شود. برای درک بهتر اینکه چگونه رایج‌ترین گونه‌ها از نظر فیزیکی متفاوت هستند، شش نوع مختلف عربیکا را مطالعه کردیم. این اتفاق بین پایان فصل برداشت و شروع شکوفه‌دهی گل‌ها – یک دوره حدود دو ماهه – در مزارع بوکته، پاناما رخ داد. ارتفاع این مزارع بین 1300 تا 1800 مترمربع متغیر است. ویژگی های موجود در این مقاله با این تجزیه و تحلیل گیاهان خاص مشخص می شود. مطالعه من یک مشاهده شخصی از تعداد محدودی از مزارع است و به عنوان یک مرجع کلی در نظر گرفته نشده است.
bourbon4 1024x712 1
ما از ویژگی های فیزیکی خاصی (همچنین به عنوان فنوتیپ شناخته می شود) برای شناسایی گیاهان استفاده می کنیم. این شامل:
قد (بلند یا جمع و جور)
رنگ نوک برگ (سبز یا برنزی)
شکل گیاه (مخروطی یا گرد)
شکل برگها (دراز یا پهن)
شکل و اندازه گیلاس و دانه سبز (دراز، گرد،کوچک، متوسط، بزرگ یا خیلی بزرگ)
رنگ گیلاس (قرمز، زرد، نارنجی یا حتی صورتی)
زاویه شاخه ها
فاصله بین شاخه ها (کوتاه یا بلند)
فاصله بین گره ها در شاخه های یکسان (کوتاه یا بلند)
همیشه لازم نیست از همه این ویژگی ها برای شناسایی یک تنوع استفاده شود زیرا برخی از گونه ها یک ویژگی آشکار دارند.
bourbon4 1024x712 2
1.قهوه تیپیکا (TYPICA)

تیپیکا ویژگی های متمایزی دارد و ممکن است ساده ترین نوع برای شناسایی باشد. گیاهان دارای شکل مخروطی با تنه عمودی اصلی هستند و می توانند تا 5 متر برسد. این ارتفاع به این معنی است که بین شاخه ها و بین گره های روی همان شاخه نسبت به انواع دیگر فواصل طولانی تری وجود دارد. شاخه های جانبی با ساقه عمودی زوایای 50 تا 80 درجه تشکیل می دهند. هم تنه و هم شاخه ها خیلی ضخیم نیستند. برگها، گیلاس و دانه های سبز معمولاً دراز هستند و نوک برگها در جوانی برنزی است. همچنین برگ ها نسبت به سایر گونه های عربیکا دارای سطح صاف تر و مرزهای موج دار کمتری هستند. گیلاس تیپیکا به رنگ قرمز روشن می رسد.
bourbon4 1024x712 3
2. قهوه بوربن (BOURBON)

بوربن همان قد بلند و شکل مخروطی تیپیکا را دارد، اما کمی پرپشت‌تر است و شاخه‌های فرعی بیشتری دارد. تنه‌های اصلی بزرگ‌تر هستند و شاخه‌ها ضخیم‌تر به نظر می‌رسند، بنابراین گیاه محکم‌تر و انعطاف‌پذیرتر از تیپیکا است. فاصله بین شاخه ها و گره ها نیز کمی کوتاهتر است. این افزایش چگالی به این معنی است که بوربن حدود 30 درصد بیشتر از تیپیکا میوه تولید می کند. برگ ها پهن تر از تیپیکا هستند و بافتی ناهموار با لبه های موج دار دارند. برگ های جوان معمولا سبز هستند اما گاهی اوقات می توانند نوک برنزی داشته باشند. گیلاس گرد است و به طیفی قرمز، نارنجی یا زرد رسیده است (اما در یک گیاه متفاوت نیست).
bourbon7 1024x615 1
3. قهوه کاتورا (CATURRA)

بسیاری از گونه های عربیکا از نوادگان بوربون و تایپیکا هستند. کاتورا یک گونه جهش یافته کوتاه طبیعی از بوربن است و بسیار کوتاهتر و متراکمتر از طرح نسبی خود است. فواصل کمتری بین شاخه‌های روی تنه و تعداد زیادی شاخه‌های ثانویه دارد که باعث می‌شود کاتورا گیاهی پرپشت‌تر از تیپیکا یا بوربن باشد. در غیر این صورت، ویژگی های مشابه بوربن را دارد. برگ های بزرگ آن دارای حاشیه های مواج و نوک سبز رنگ است. گیلاس ها نیز گرد، اندازه متوسط هستند و به قرمز یا زرد رسیده اند.
20190424 130644 1024x633 1
4. قهوه کاتوای (Catuai)

کاتوای تلاقی بین Mundo Novo و Caturra است. همانطور که کاتورا جهش یافته طبیعی از بوربون است، موندو نوو نیز جهش طبیعی تیپیکا است. در کاتوای می‌توانید ویژگی‌هایی را که از تیپیکا و بوربن منتقل شده‌اند، مشاهده کنید. این گیاه نسبتا کوتاه است و شاخه های جانبی زوایای نزدیک با شاخه های اولیه تشکیل می دهند. به ندرت می توان شاخه های ثانویه را در بالای گیاه مشاهده کرد، که باعث می شود گیاه بیشتر از تیپیکا و بوربون که شکل مخروطی دارند، چتری باشد. برگ های کاتوای موج دار هستند و معمولاً نوک سبز دارند، اما من نمونه هایی از نوک برنز را دیده ام. میوه به راحتی از شاخه نمی ریزد، که این باعث می شود در مناطقی که باد یا باران شدید است، انتخاب خوبی باشد. این گیاه گونه ای پرمحصول است که گیلاس های گرد و با اندازه متوسط تولید می کند. آنها معمولا به قرمز یا زرد می رسند، اگرچه موارد نادری از کاتوای نارنجی وجود دارد.
Catuai cherries at various stages of ripeness
5. قهوه پاکامارا (PACAMARA)

پاکامارا تلاقی بین گونه‌های Pacas و Maragogipe است که توسط موسسه تحقیقات قهوه سالوادور (ISIC) در سال 1958 ایجاد شد. این یک رقم پایدار در نظر گرفته نمی‌شود، به این معنی که گیاهان از نسلی به نسل دیگر سازگار نیستند. با این حال، به طور گسترده ای رشد می کند. Pacas جهش دیگری از Bourbon است و Maragogipe جهش Typica است. دومی دارای گیلاس های بسیار بزرگی است که به پاکامارا منتقل شده است. اندازه میوه و برگ های نوک تیز مشخص باعث می شود که پاکامارا به راحتی شناسایی شود. این برگ ها می توانند دارای نوک سبز یا برنزی باشند. قد فشرده و شکل گیاه مخروطی است. فواصل کوتاهی بین شاخه ها و گره های شاخه وجود دارد که این گیاه را به یک گیاه بوته ای تبدیل می کند. تنه و شاخه ها شبیه بوربون هستند زیرا ضخیم تر و انعطاف پذیرتر از سایر گونه ها هستند.
Pacamara cherries on the branch
6. قهوه گیشا/گشا (GEISHA/GESHA)

تشخیص این گونه بسیار محبوب با زاویه شاخه های بالایی و شکل گیاه آسان است. شاخه ها به سمت بالا با زاویه 45 تا 50 درجه به آسمان می رسند. گیشا/گشا دارای قد بلند با فواصل زیاد بین شاخه ها و گره ها و تنه و شاخه های نازکی است که تا حدودی شبیه تیپیکا است. برگ های آن صاف و کشیده است و گیلاس نیز به شکلی شبیه میوه تیپیکا کشیده شده است.  تفاوت اصلی قابل مشاهده بین Geisha/Gesha و Typica این است که اولی یک شکل چتر یا بالای صاف دارد، در حالی که Typica شکل مخروطی دارد. طعم گیشا/گشا رسیده کاملاً متفاوت از انواع دیگر است. آنها رایحه مرکبات، شیرینی و عنصر گلی یاسمین مانند دارند.
A Geisha Gesha plant with cherries at various stages of ripeness
انواع مختلف قهوه فقط از نظر طعم و مشخصات متفاوت نیستند ، آنها از نظر بصری نیز گیاهان متفاوتی هستند. با مطالعه شکل و قامت درخت و همچنین ویژگی های گیلاس و برگ ها، می توانید به راحتی تشخیص دهید که چه نوع عربیکا در حال رشد یا فرآوری است.
1536 949 حنانه سالمی
اشتراک گذاری

دیدگاهی بنویسید

در سایت جستجو کنید ...
0