طعم و عطر قهوۀ تازه ...

coffee 3911770 960 720

چگونه بسته بندی قهوه به حفظ عطر و طعم آن کمک میکند؟

رست کردن قهوه برای نشان دادن عطری غنی و مطلوب به زمان، تلاش و آزمون و خطای زیادی نیاز دارد. با این حال، پس از رسیدن به آنجا، باید مطمئن شوید که مصرف کنندگان می توانند از آن در خانه یا کافه ها لذت ببرند، مهم نیست چقدر طول می کشد تا به آنها دسترسی پیدا کنند. اینجا جایی است که بسته بندی وارد عمل می شود. با استفاده از مواد و ویژگی‌های مناسب، می‌توانید عطر قهوه خود را به اندازه‌ای حفظ کنید که مصرف‌کنندگان همان طعم‌هایی را که در کیسه فهرست کرده‌اید تجربه کنند. برای درک بیشتر در مورد عطر و نحوه محافظت از بسته بندی، با یو یوکی، مدیر فروش MTPak Coffee صحبت کردیم. در ادامه مطلب همراه ما باشید.
Coffee Packaging Aroma 1
رایحه چیست و چرا محو می شود؟

عطر همان چیزی است که وقتی دانه‌های قهوه رست شده ترکیبات طعمی فرار خود را آزاد می‌کنند، استشمام می‌کنیم و عموماً برای توصیف بوی قهوه دم‌شده استفاده می‌شود. با این حال، در حالی که کلمه “رایحه” اغلب تنها با بو همراه است، اغلب چیزی که در قهوه حس می‌کنیم عطر آن است. این به این دلیل است که زبان انسان فقط می تواند تعدادی از مزه های حسی اساسی (مثلاً تلخی، شیرینی و حس دهان) را مشخص کند. بنابراین، بسیاری از نت های طعم پیچیده تر قهوه در واقع از حس بویایی شما مشتق شده اند. ترکیبات طعم‌دهنده‌ای که می‌توانیم در عطر قهوه شناسایی کنیم، در واقع از پیش‌سازهای عطر در طول فرآیند رست کردن و به‌ویژه در طی واکنش میلارد ایجاد می‌شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، انتشار عظیمی از ترکیبات معطر وجود دارد. برخی از آنها خوشایند هستند، برخی دیگر نه چندان. عطر قهوه و میزان محو شدن آن اغلب به عنوان شاخصی از تازگی استفاده می شود. به عبارت ساده تر: هر چه ترکیبات معطر بیشتر در دانه باشد، تازه تر و (معمولا) طعم بهتری دارد. انتشار اجزای فرار در قهوه به طور طبیعی اتفاق می‌افتد، اما برخی عوامل محیطی می‌توانند این فرآیند را تسریع کنند و باعث می‌شوند عطر با سرعت بیشتری محو شود. متانتیول نیز به عنوان یکی از شاخص های تازگی استفاده می شود. متانتیول به خودی خود یک ماده شیمیایی تند است، اما در کمال تعجب، در قهوه، به عنوان یک ترکیب طعم دهنده عمل می کند که در واقع بوهای نامطلوب را پنهان می کند. پل سونگر در کتاب ، پرسشی از طراوت، می‌گوید: «وقتی قهوه آسیاب شده در هوای آزاد قرار می‌گیرد، کاهش متانتیول را می‌توان در عرض یک روز درک کرد و 70 درصد آن ظرف سه هفته از بین می‌رود.» قرار گرفتن در معرض اکسیژن یا اکسیداسیون یکی از رایج ترین دلایلی است که عطر قهوه را از بین می برد. طبق تحقیقات Smrke، دمای بالاتر نیز فرآیند اکسیداسیون در قهوه بسته بندی شده را سرعت می بخشد. این امر باعث تسریع از بین رفتن برخی از ترکیبات فرار حساس تر قهوه، مانند متانتیول یا بوتان-2،3-دیون (اغلب با کره، کارامل، میوه و سایر نت های طعم شیرین) می شود. علاوه بر این، در حالی که بهتر است دانه‌های قهوه را در جای خشک و خنک نگهداری کنید، اما نباید منجمد شوند. هنگامی که یخ زدایی می شود، تراکم منجر به رطوبت در دانه می شود و کیفیت آنها را کاهش می دهد و برخی از ترکیبات فرار آنها را حل می کند. چند درجه زیر دمای اتاق بهترین است.
Coffee Packaging Aroma 2
بسته بندی چگونه به حفظ عطر قهوه کمک می کند؟

در سال 1895، توماس رویال اولین کیسه قهوه کاغذی چند لایه را تولید کرد. یو می گوید که داشتن چندین لایه بخش کلیدی بسته بندی موثر است. او توضیح می دهد: “یک لایه به ندرت برای محافظت از عطر دانه های قهوه رست شده کافی است.” برای محافظت در برابر رطوبت، اکسیژن، نور خورشید، گرما و عوامل دیگر، به مواد مختلفی نیاز دارید. Smrke در مطالعه خود کارایی آلومینیوم را به عنوان لایه داخلی در بسته بندی قهوه آزمایش کرد. او کشف کرد که در مقایسه با پلاستیک، کاغذ و سایر جایگزین های متخلخل تر، این موثرترین مانع اکسیژن است. آلومینیوم همچنین در برابر رطوبت محافظت می کند. با این حال، لایه های بسته بندی آلومینیومی تولید انبوه می تواند گران باشد. به این ترتیب، آنها اغلب با فیلم های متالیز شده (فیلم های پلیمری پوشش داده شده با لایه نازکی از آلومینیوم) جایگزین می شوند. یو می افزاید که هم محققان و هم تولیدکنندگان بسته بندی به دنبال گزینه های پایدارتری هستند که به راحتی قابل تجزیه زیستی یا بازگرداندن آنها به زنجیره تامین باشد. او می‌گوید که امسال، MTPak Coffee بسته‌بندی کاملاً قابل بازیافت و چند لایه‌ای را عرضه کرد که عطر قهوه رست شده را حفظ می‌کند. این بسته بندی فقط دو لایه مجزا دارد، که استفاده از لایه‌های کمتر تأثیر محیطی بسته‌بندی را کاهش می‌دهد و در نهایت ردپای کربن را در طول تولید به حداقل می‌رساند.
مهر و موم کردن کیسه قهوه
بعد از اینکه بسته بندی مناسب را انتخاب کردید، مرحله بعدی پر کردن و مهر و موم کردن کیسه ها است. اگر بسته بندی قهوه به طور نامناسب مهر و موم شود منجر به اکسیداسیون و در نتیجه ناراضی شدن مصرف کنندگان می شود. یو توضیح می دهد که وقتی یک رستر کیسه بسته بندی خود را انتخاب کرد، گزینه های مختلفی در بازار وجود دارد. سیل‌کننده‌های دستی/پایی و سیلرهای خودکار، سیلرهای حرارتی مستقیم، سیلرهای ضربه‌ای، سیلرهای خلاء و موارد دیگر وجود دارند. سرمایه گذاری در تجهیزات آب بندی می تواند گران باشد، بنابراین یو توصیه می کند بر اساس حجم رست، سرعت و کارایی مورد نظر خود، و شکل و نوع دهانه ای که برای بسته بندی خود استفاده می کنید، انتخاب کنید. به عنوان مثال، استفاده از یک مهر و موم ضربه ای معمولی با کیسه های چند لایه جانبی ممکن است دشوار باشد. برای اطمینان از تازگی و همچنین دسترسی، اکثر مصرف کنندگان بسته بندی قهوه را انتخاب می کنند. گزینه های مهر و موم قابل استفاده مجدد موجود در بازار شامل زیپ، زیپ نواری، کراوات حلبی یا بریدگی ها است. باز هم، بهترین انتخاب ممکن است به ساختار و اندازه کیسه قهوه و ترجیحات شخصی شما بستگی داشته باشد.
گاز زدایی و رایحه قهوه
شیر گاز زدایی یک طرفه یک مفهوم نسبتاً جدید است. در دهه 1960 توسط Goglio، یک شرکت مستقر در میلان، ایتالیا اختراع شد. گاز زدایی جایی است که گازها (یعنی CO2) از دانه های قهوه بو داده آزاد می شود. در حالی که دی اکسید کربن موجود در قهوه برشته شده از طعم صاف و کهنه آن در هنگام دم کردن جلوگیری می کند، مصرف بیش از حد آن بر استخراج اثر منفی خواهد داشت. دریچه‌های گاززدایی را می‌توان تقریباً روی هر ساختار کیسه‌ای قهوه با فرآیند اعمال گرما قرار داد که مهر و موم بسته‌بندی موجود شما را به خطر نمی‌اندازد. شیرهای گاززدایی معمولاً از پنج قسمت ساخته می شوند: یک درپوش، یک دیسک الاستیک، یک لایه چسبناک، یک صفحه پلی اتیلن و یک فیلتر کاغذی. در حالی که قهوه به طور کلی برای چند روز پس از رست شدن گاز زدایی می شود، این روند برای مدتی پس از آن ادامه می یابد. هنگامی که CO2 در داخل بسته بندی شما جمع می شود و به دریچه گاز زدایی فشار وارد می کند، بدون به خطر انداختن یکپارچگی قهوه بسته بندی شده آن را آزاد می کند. این ترکیبات معطر بیشتری را در قهوه نگه می دارد و از محو شدن سریع طعم های پیچیده جلوگیری می کند. شیر گاز زدایی را می توان در هر لحظه اعمال کرد. رسترها می‌توانند بسته‌بندی با شیر را سفارش دهند یا آن‌ها را روی کیسه‌های از پیش ساخته شده با اعمال کننده دستی اعمال کنند. این گزینه دوم ممکن است برای رستری های کوچکتر که قهوه آنها اغلب در مدت زمان کوتاه تری مصرف می شود راحت تر باشد.
Coffee Packaging Aroma 3
بسته بندی اتمسفر اصلاح شده چیست؟

استفاده از بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده (MAP) راهی برای افزایش ماندگاری محصولات غذایی یا آشامیدنی با کنترل تعادل گازها در بسته بندی مهر و موم شده است.در قهوه، MAP اکسیژن درون بسته بندی را حذف یا جایگزین می کند تا خطر اکسیداسیون را کاهش دهد و در نهایت بیشتر از ترکیبات عطر فرار قهوه را حفظ کند. استفاده از MAP عموماً شامل آب بندی محصول با خلاء قبل از “جایگزینی” ترکیب طبیعی گازهای داخل است. بسته بندی با خلاء در اوایل قرن بیستم اختراع شد. با این حال، در حالی که آب بندی خلاء به تنهایی ترکیبات طعمی فرار موجود در قهوه را حفظ می کند و از رسیدن اکسیژن به دانه ها جلوگیری می کند، اما راه حل کاملی نیست. قهوه همچنان در کیسه خلاء مهر و موم شده گاز زدایی می کند، که به طور بالقوه می تواند منجر به پارگی یا بزرگ شدن بسته بندی شود.
شستشوی نیتروژن
یکی از محبوب‌ترین تکنیک‌های MAP، شستشوی نیتروژن است که با جایگزین کردن آن با نیتروژن، اکسیژن را دفع می‌کند. این روش شانس اکسیداسیون را کاهش می دهد، ترکیبات فرار معطر را حفظ می کند و آنها را در بسته نگه می دارد. بر خلاف اکسیژن، نیتروژن بر طعم یا عطر قهوه رست شده تأثیر نمی گذارد. خارج از قهوه، فلاشینگ نیتروژن نیز معمولا برای بسته بندی و نگهداری چیپس سیب زمینی استفاده می شود. یو می گوید که حتی رستری های کوچکتر هم می توانند با خرید کپسول گاز نیتروژن از این روش استفاده کنند. او همچنین به رسترهایی که از MAP استفاده می‌کنند توصیه می‌کند که یک آنالایزر گاز بخرند، زیرا این امکان را به آنها می‌دهد تا سطوح اکسیژن داخل بسته‌بندی خود را ردیابی و نظارت کنند.
Coffee Packaging Aroma 4
عطر بخش مهمی از طعم قهوه است. این به طور مستقیم با طعم و تازگی قهوه رست شده مرتبط است. با این حال، محافظت از عطر قهوه در برابر عوامل خارجی از جمله اکسیداسیون، تجمع رطوبت و دما می تواند دشوار باشد. پروفایل های طعم پیچیده و ظریف چیزی است که مصرف کنندگان قهوه تخصصی به دنبال آن هستند. نگهداری از آنها یکی از عملکردهای کلیدی بسته بندی خوب قهوه است. بنابراین، با دانستن اینکه ترکیبات معطر چگونه ایجاد می شوند و چه چیزی می تواند باعث ناپدید شدن آنها شود، رسترها می توانند تصمیمات آگاهانه تری در مورد بسته بندی خود بگیرند. کیسه‌های قهوه مؤثر به شما کمک می‌کنند تا عطری را که در رستری خود تجربه می‌کنید به مصرف کنندگان خانگی و باریستاها ارائه دهید.
960 640 حنانه سالمی
اشتراک گذاری

دیدگاهی بنویسید

در سایت جستجو کنید ...
0