طعم و عطر قهوۀ تازه ...

DCC2013 02 008 2 1

باریستا شویم یا خیر مسئله این است!

مثل خیلی از بچه ها، یک بار از مادرم پرسیدم وقتی بزرگ شوم، چه کاره می شوم؟ من تقریباً مطمئن هستم که هیچ مادری هرگز به فرزند خود نمی گوید که آنها یک باریستا خواهند شد. از اینکه اکثریت جوامع هنوز از ایده شغلی خارج از چارچوب سنتی انتخاب شغل حمایت نمی‌کنند، احساس ناامیدی نمی‌کنم. سخت مطالعه کنید، به دانشگاه بروید و یک وکیل یا دکتر باشید ، همان پیام بازیافتی قدیمی. بسیاری از مشاغل هستند که به عنوان مشاغل پاره وقت ساده در حین تحصیل یا به عنوان وسیله ای برای گذراندن زندگی به حساب می آیند. باریستا بودن برای بسیاری با این مشخصات مناسب است.
image11 1024x1024 1
آیا باریستا بودن فقط یک شغل پاره وقت است؟

در طول نقش‌های مختلفی که در حرفه‌ام در کافه‌ها ایفا کرده‌ام، تعداد بی‌شماری از باریستاهای با استعداد را دیده‌ام که پس از فارغ‌التحصیلی پیشبند خود را آویزان کرده‌اند. برای به دست آوردن یک شغل تمام وقت که با پیشرفت شغلی نقشه‌برداری شده به خوبی همراه می‌شوند. من از تعداد جوانان این نسل که هنوز تحت فشار دنبال کردن پول در شغلی خالی از شور و شوق هستند، متعجب هستم. مطمئناً با پیمودن راهی که کمتر سفر کرده ایم، می توانیم از پول و خوشبختی هم لذت ببریم. وقتی می گویم به عنوان یک باریستا، قهوه اشتیاق و حرفه من است، تنها نیستم.
fp3 1024x683 1
باریستاها گزینه های پیشرفت شغلی دارند

باریستا عنوان شغلی است که در چهار دیواری یک کافه محدود شده است. متأسفانه، بسیاری از مردم نمی دانند که باریستاها راه های دیگری دارند که می توانند در این صنعت کشف کنند. بسیاری علاقه مند به رستری، آموزش، مدیریت/راه اندازی کسب و کار قهوه، رقابت در مسابقات و داوری هستند. بسیاری از سرآشپزهای مشهور جهان که شهرت خود را با تولید غذاهای خاص به دست آوردند، خود را «آشپز» می نامند، اما اکثریت آنها دیگر در آشپزخانه نیستند و با گرما و استرس مبارزه نمی کنند. بسیاری از این سرآشپزها در رأس رستوران های موفق می نشینند. زخم‌هایشان به آن‌ها یادآوری می‌کند که برای رسیدن به جایی که هستند چه چیزی لازم است. باریستاهایی که به سمت های دیگر در صنعت نقل مکان می کنند به نظر من تفاوتی ندارند. آنها ممکن است زمان کمتری را پشت بار صرف کنند، زمان بیشتری را برای فنجان قهوه، توزیع موفقیت آمیز قهوه در کافه های دیگر یا حتی سفر به مبدا به جای مشت زدن به صندوق پول صرف کنند.
11013511 10205040145742048 4007117110566003090 n
یک باریستا در موقعیت قدرتمندی قرار دارد

ارزش و معنای عنوان “باریستا” به طور قابل توجهی تغییر کرده است. یک باریستا فقط کسی که قهوه سرو می کند نیست. یک باریستا در خط مقدم جایی که قهوه با مصرف کننده ملاقات می کند می ایستد، بنابراین یک باریستا این قدرت را دارد که به مصرف کنندگان درباره تصمیمات خریدشان آموزش دهد. نه تنها از نظر کیفیت آنچه مشتری مصرف می‌کند، بلکه قدرت بیان اینکه چگونه یک قهوه با منبع خوب می‌تواند زندگی جوامع روستایی فقیر را در کشورهای تولیدکننده تغییر دهد. وقتی یک باریستا بداند محصولی که ارائه می‌کند پایدار است و تولیدکننده را توانمند می‌کند، می‌تواند به نمایندگی از قهوه از طرف تولیدکنندگانش افتخار کند. یک میتواند اطمینان حاصل کند که مصرف کننده به طور مداوم محصول تولید کننده را در بهترین حالت خود دریافت می کند. این مسئولیت به تجربه نیاز دارد، اما مهمتر از آن، اشتیاق. همانطور که در مسابقات قهرمانی جهانی باریستا و اخیراً در مسابقات جدید و سریع قهوه مسترها دیده شد، کاردستی یک باریستا جایزه آنهاست، اما نحوه تعامل آنها با مصرف کنندگان در واقع می تواند نگرش مصرف کنندگان را نسبت به طعم قهوه و طبیعت تغییر دهد. صنعت قهوه به طور کلی همانطور که باریستاهای بیشتری برای نقش خود به عنوان سفیران قهوه ارزش قائل هستند و بر این اساس با مصرف کننده ارتباط برقرار می کنند، صنعت قهوه و مصرف کنندگان به سمت یک مدل اخلاقی تر، پایدارتر و “تخصصی” حرکت خواهند کرد.
1779732 10152168471709190 433799574 n
و البته، فراموش نکنیم که ساختن روز مشتری چقدر سرگرم کننده است.
2544 2560 حنانه سالمی
اشتراک گذاری

دیدگاهی بنویسید

در سایت جستجو کنید ...
0