طعم و عطر قهوۀ تازه ...

ef7 e1499707649983

قهوه فیلتر یا اسپرسو ؟ تفاوت آن ها چیست؟

قهوه دیگر فقط قهوه نیست. فروشگاه‌های تخصصی طرز نگاه و طعم ما از نوشیدنی را کاملاً تغییر داده‌اند. ما روش‌های بی‌شماری را برای تهیه آن کشف کرده‌ایم و مردم با پیچیدگی‌های کوچکی که بر طعم کلی نوشیدنی تأثیر می‌گذارد آگاه می‌شوند. اما واقعاً تفاوت بین قهوه اسپرسو و قهوه فیلترشده چیست؟

ef e1499706415101

اسپرسو چیست؟

اسپرسو پاسخ ایتالیایی به نیازهای فوری شما به کافئین است. این کلمه یکی از مهم‌ترین چیزهایی را که باید در مورد این نوشیدنی بدانید را بیان می‌کند ؛ اکسپرس. درست است، سریع درست می‌شود و سریع مصرف می‌شود، درست مثل حسی کافئینی که به شما می‌دهد. پس چه چیز دیگری آن را متمایز می کند؟ خوب، دم کردن آن که با دمای بالا (تقریباً در حال جوش!) آماده می‌شود، آب تحت فشار که از دانه های ریز آسیاب شده قهوه عبور می کند، متراکم تر و غلیظ تر از قهوه فیلتر است.
ef1 e1499706590495
آیا این حس خیلی شدید است؟ نگران نباشید، یک اسپرسو فقط شامل یک فنجان کوچک نیست. همچنین پایه(شیر) برای همه آن نوشیدنی های مختلف مانند امریکانو، کاپوچینو، فلت وایت، لاته وجود دارد و اگر می‌پرسید تفاوت بین همه اینها چیست، فقط مقدار شیر بخار داده دشه یا آب داغی است که برای فنجان کاملاً متعادل خود می‌خواهید.
ef2 e1499706871400
اجزای تشکیل دهنده اسپرسو

اسپرسو نه تنها غلیظ تر از قهوه فیلتر بیرون می آید. همچنین دارای لایه هایی است:
کرما
این لایه بالایی قهوه‌ای طلایی یک شات است که از پروتئین‌ها، روغن‌ها و ملانوئیدین‌ها (که از ترکیب قند و اسیدهای آمینه ایجاد می‌شود) تشکیل شده است. همه قهوه‌ها نمی‌توانند کرما تولید کنند، و همچنین یک موضوع تفرقه‌انگیز است: برخی از مردم آن را خیلی تلخ می‌دانند، در حالی که برخی دیگر آن را نشانه یک شات خوب می‌دانند.
مایع
این بخش اصلی شات اسپرسو است و اسیدی و شیرینی به ارمغان می آورد. همچنین می توان آن را به عنوان دو بخش مختلف در نظر گرفت: بادی و قلب. بادی قسمت میانی اسپرسو است و معمولاً به رنگ قهوه ای کاراملی است. در مورد قلب، پایه اسپرسو، معمولاً رنگ قهوه ای غنی تر و تیره تر است.
spro e1499706980308
قهوه فیلترشده چیست؟

اسپرسو و قهوه فیلترشده ، در تئوری، یک مفهوم هستند. اصول اولیه یکسان است: آب داغ را روی دانه های قهوه بریزید، آب از دانه ها و فیلتر به شکلی عبور می کند و در ظرف می افتد. اما تفاوت اصلی بین قهوه فیلتر و اسپرسو این است که آب به جای اینکه با فشار وارد شود، فقط به دلیل جاذبه از دانه های قهوه عبور می کند. به همین دلیل، فرآیند دم کردن برای یک نتیجه متفاوت، اما همچنان آسمانی، کمی بیشتر طول می کشد و به خاطر همه اینها، به دانه های قهوه و آب بیشتری نیز نیاز دارد. هیچ قهوه فیلتر 30 میلی لیتری وجود ندارد یا حداقل قهوه هایی که از نوشیدن آن لذت ببرید.
ef3
قهوه فیلتر تمایل به جذب اسیدیته کمتری دارد و طعم های پیچیده تری از قهوه را برجسته می کند. این باعث می شود که آن را به یک انتخاب محبوب برای دم کردن قهوه های تک منشا تبدیل کند، زیرا به فردی که می‌نوشد اجازه می دهد تا از تمام طعم ها و عطرها قدردانی کند و برخلاف اسپرسو، با چگالی و لایه هایش، قهوه فیلتر خوب تمیز، شفاف و یکدست است. این به این دلیل است که آب بیشتر، اجازه می‌دهد تا روغن‌ها و عطرهای قهوه را در زمان و فشار ثابت خود جذب کند، نه به زور. این امر علاوه بر اسیدیته کمتر، حداقل در مقایسه با اسپرسو، حس ملایم‌تری به آن می‌دهد.
ef4 e1499707192690
دقیقاً قهوه من چقدر طول می کشد؟

زمان دم کردن و غوطه ور شدن قهوه فیلتر همان چیزی است که پیچیدگی های آن را آشکار می کند و فنجانی است که باید منتظرش بود. این فرآیند با خیس کردن دانه های قهوه و منتظر ماندن برای “شکوفه دادن” قهوه برای حداقل 30 ثانیه آغاز می شود. این اجازه می دهد تا دی اکسید کربن آزاد شود و جریان آب بهتر در طول فرآیند انجام شود. باقیمانده فرآیند (پس از گلدهی) تقریباً 1 و نیم تا 2 دقیقه است.
ef4 e1499707267669
در مورد اسپرسو، ایتالیایی ها روی زمان شات 25 تا 30 ثانیه محکم ایستاده اند نه بیشتر، نه کمتر. اگر قهوه ای بر پایه شیر می نوشید، بخار دادن و ریختن آن شیر تنها چند ثانیه طول می کشد. به این ترتیب زمان آماده سازی ما (به استثنای آسیاب کردن) تقریباً یک دقیقه است (بسته به تجربه شما در انجام چند کار). این یک راه سریعتر برای گرفتن قهوه است.
ef5
در مورد تجهیزات دم آوری چطور؟

وقتی صحبت از ابزارهای حرفه ای می شود، اکثر تجهیزات اولیه قهوه فیلتر ارزان تر از سرمایه گذاری در یک دستگاه اسپرسوساز تمام عیار هستند. این باعث می شود که اگر فقط در قهوه سازی مشغول هستید یا برای اولین بار شروع به کار می کنید، انتخاب مقرون به صرفه تری است. برای قهوه فیلتر، تنها چیزی که واقعاً نیاز دارید یک کتری، کاغذ صافی و یک فنجان است (اگرچه مواردی مانند ترازو و دماسنج به شما کمک می کنند تا دقت بیشتری داشته باشید). کتری های مختلفی وجود دارد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید – Chemex، Clever Dripper، Kalita Wave، V60… هر کدام در طیف وسیعی از مواد موجود هستند، و هر کدام تفاوت های جزئی دارند، مانند اندازه سوراخ ها، ساختار و غیره…
ef6
از طرف دیگر، یک دستگاه اسپرسوساز بسته به نیاز شما، می تواند شما را از صدها تا هزاران نفر به عقب برگرداند. یک دستگاه خانگی برای شما هزینه کمتری خواهد داشت، اما ممکن است به گونه ای ساخته نشده باشد که با فشار کافی برای تولید یک اسپرسو با همان کیفیت یک دستگاه تولید کننده یا تجاری کار کند. البته یک دستگاه اسپرسوساز فضای پیشخوان و برق بیشتری را نیز اشغال می کند. سپس ابزارها و متغیرهای مختلفی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. این‌ها بی‌پایان هستند و می‌توانند هزینه زیادی نیز داشته باشند.
ef7 e1499707649983
قهوه فیلتر در مقابل اسپرسو: کدام یک بهتر است؟

هیچ پاسخ ساده ای برای این سوال وجود ندارد. قهوه فیلتر روش دقیق تری برای چشیدن طعم های مختلف قهوه است، به خصوص آنهایی که ممکن است در اسپرسو به خوبی نمابان نشوند. خود این روند نیز صلح آمیز و آرام است. با این حال اسپرسو به روشی متفاوت و فوق‌العاده سریع برای به دست آوردن کافئین مورد نیاز شما ساخته می‌شود. نکته دیگر این است که شما معمولاً دوست دارید قهوه خود را چگونه بخورید. به دلیل ماهیت غلیظ و شربتی اسپرسو و خامه ای بودن شیر بخار داده شده معمولاً تمایل می رود که با هم نوشیده شود. قهوه فیلتر، در مقایسه، طعم تمیزتر، صاف تر و اسیدی کمتری دارد – به این معنی که معمولا تها نوشیده می شود. این به شما امکان می دهد تا از ظرافت ها و وضوح آن قدردانی کنید. در پایان ، بهترین انتخاب به سبک زندگی و ترجیحات سلیقه شما خلاصه می شود. با این حال، به یاد داشته باشید که هر روش می تواند نتایج کاملاً متفاوتی را با دانه های مختلف، بسته به منشاء، رست شدن و موارد دیگر، به همراه داشته باشد.
بنابراین… روش مورد علاقه شما چیست؟
640 426 حنانه سالمی
اشتراک گذاری

دیدگاهی بنویسید

در سایت جستجو کنید ...
0