طعم و عطر قهوۀ تازه ...

image2 3

توصیه های مهم برای انتخاب دستگاه اسپرسوساز برای کافی شاپ

دستگاه اسپرسوساز به عنوان بخش مرکزی کافی شاپ، تأثیر قابل توجهی بر گردش کار باریستا و در نتیجه کارایی کافه دارد. با این حال، طی سال‌ها، دستگاه‌های اسپرسوساز برای مبارزه با این مسائل از طریق فناوری جدید و طراحی بصری‌ بهتر تکامل یافته‌اند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چگونه طراحی دستگاه اسپرسو بر گردش کار باریستا تأثیر می گذارد، با متخصص دستگاه اسپرسوساز فیلیپو ماتزونی از Gruppo Cimbali و Valerio Cometti از V12 Design صحبت کردیم. در ادامه مطلب همراه ما باشید.
image4 1
نمای کلی؛ دستگاه اسپرسو و جریان کار

والریو کومتی، طراح و مدیر خلاق V12 Design، یک آژانس طراحی مستقر در میلان است که روی دستگاه‌های اسپرسوساز برای Gruppo Cimbali کار کرده است. او توضیح می‌دهد: از دیدگاه ما، به‌عنوان طراح، دستگاه اسپرسوساز به بخش مهمی از تجربه نوشیدن قهوه تبدیل می‌شود. اول از همه، کارایی یک کافی‌شاپ – از نظر نوشیدنی در ساعت – مستقیماً به عملکرد دستگاه اسپرسوساز آن بستگی دارد. دستگاه های اسپرسوساز قدیمی از نظر سرعت خدمات و همچنین افزایش ضایعات کارایی کمتری دارند. شما باید به دنبال یک دستگاه اسپرسوساز با عملکرد و ارگونومی دقیق باشید. فراتر از این، مکان دستگاه اسپرسوساز نیز تأثیر زیادی بر گردش کار کلی یک کافی شاپ دارد. اگر در یک منطقه تمیز و با دسترسی آسان واقع شده باشد، می تواند جریان کار و کارایی را بهبود بخشد. برعکس، اگر در فضایی درهم و برهم باشد، طبیعتاً دسترسی به بقیه قسمت‌های قهوه‌بار را محدود می‌کند. یکی دیگر از مواردی که باید در نظر بگیرید، قرارگیری دستگاه اسپرسوساز شما نسبت به سایر تجهیزات شما است. موقعیت مکانی ممکن است به عنوان یک نقطه نگرانی اصلی به نظر نرسد، اما با مدیریت آن، می‌توانید یک جریان روان در هر ایستگاه ایجاد کنید تا مطمئن شوید که باریستاها با یکدیگر برخورد نمی‌کنند و هر نوشیدنی به روشی ساده آماده میشود.

image3 1
طراحی ماشین و گردش کار: چگونه به هم مرتبط هستند؟

با این حال، علاوه بر مکان قرار گیری دستگاه ها، طراحی نیز بر گردش کار باریستا در کافی شاپ تأثیر دارد. طراحی شامل هم زیبایی و هم عملکرد می‌شود. “طراحی عالی به طور مثبت بر بهره وری، نگهداری، ارتباط با مشتری و غیره تاثیر می گذارد.”
اندازه دستگاه اسپرسوساز
به عنوان یک قاعده کلی، یک دستگاه اسپرسوساز جمع و جورتر احتمال کمتری دارد که مانع از انجام کار شود. در طول بیش از یک قرن، تمرکز اصلی برای تولیدکنندگان دستگاه اسپرسوساز، فشرده‌تر کردن تجهیزات بوده است. این به طور فزاینده ای امکان پذیر شده است زیرا دیگ ها و پمپ ها از نظر اندازه کاهش یافته اند. فیلیپو ماتزونی مدیر تجهیزات قهوه در Gruppo Cimbali است. او می گوید: دستگاهی وجود دارد که عمداً طوری طراحی شده است که ارتفاع کم و جمع و جور داشته باشد. “این مطابق با روند اخیر قرار دادن دستگاه در جلوی پیشخوان رو به مشتری است که امکان تعامل آسان با مردم را فراهم می کند.” دستگاه های اسپرسوساز با ارتفاع کم و طراحی جمع و جور نیز می توانند به باریستاها کمک کنند تا با رفع موانع فیزیکی راحت تر با مشتریان ارتباط برقرار کنند.
تعداد سرگروه ها
یک رابطه ساده بین تعداد سرگروه‌ها و بهره‌وری وجود دارد: هر چه تعداد گروه‌ها در دستگاه بیشتر باشد، ظرفیت بیشتری برای تهیه نوشیدنی دارید. بسیاری از مغازه های کوچکتر با دستگاه اسپرسوساز دو گروهی به خوبی کار می کنند. اما اگر انتظار دارید بیش از 100 نوشیدنی اسپرسو در ساعت در زمان های شلوغ تهیه کنید، باید دستگاهی با گروه های بیشتری در نظر بگیرید. همچنین اگر به دنبال ارتقا هستید، باید تعادل ثبات در مقابل بهره‌وری را در نظر بگیرید. 
راه اندازی دیگ بخار
ظرفیت و کارایی دیگ دستگاه اسپرسوساز تأثیر قابل توجهی بر حجم و سرعت سرو یک کافی شاپ دارد. دستگاه های تک دیگ تنها از یک دیگ برای بخار دادن شیر و گرم کردن آب برای اسپرسو استفاده می کنند که گرفتن شات و بخار شیر را به طور همزمان دشوار می کند. به دلیل کاهش عملکرد، این تنظیم اغلب برای کافه‌های با حجم بالا به خوبی کار نمی‌کند. از سوی دیگر، دستگاه های چند دیگ دارای یک دیگ مخصوص برای بخار دادن شیر، با دیگری (یا چندین دیگ دیگر) برای گرم کردن آب و دم کردن هستند. در نهایت، دیگ‌های مستقل، قوام و کارایی را افزایش می‌دهند، و همچنین به باریستاها کمک می‌کنند تا کنترل بیشتری روی نوشیدنی داشته باشند.
image6
فاصله بین نازل بخار و سرگروه

فاصله بین هدهای گروه و نازل های بخار جزئیاتی کوچک اما مهم است که به گردش کار شما کمک می کند یا مانع آن می شود. در بسیاری از موقعیت‌ها، یک باریستا در حال گرفتن شات اسپرسو است در حالی که یک باریستا شیر بخار می‌دهد. وقتی چندین باریستا روی یک دستگاه اسپرسوساز کار می کنند، اگر فضای کافی برای کار نداشته باشند، ممکن است شلوغ شود. اگر گروه‌ها و نازل‌ها به درستی از هم فاصله نگرفته‌اند، می‌توانید تعداد باریستاهایی را که می‌توانند به طور همزمان فعالیت کنند محدود کنید. به عنوان مثال، این می تواند یک مشکل بزرگ در هنگام شلوغی‌ها باشد.
تکنولوژی استخراج
اسپرسوسازهای امروزی به تکنولوژی بیشتری نسبت به قبل مجهز شده اند. به طور فزاینده‌ای شاهد افزایش داده‌های دم‌آوری در زمان واقعی برای بهبود عملکرد و استخراج در حال پرواز و همچنین کمک به باریستاها با حذف حاشیه‌های خطا هستیم تا دقیق‌تر شوند. برخی از دستگاه‌ها از فناوری کنترل فشار برای مدیریت سرعت جریان استفاده می‌کنند که متعاقباً بر مشخصات حسی اسپرسو تأثیر می‌گذارد. 
image5 1
سایر گرایش های نوظهور در طراحی ماشین اسپرسو

در حالی که این حوزه‌های خاص طراحی احتمالاً در سال‌های اخیر یک تمرکز فنی برای تولیدکنندگان بوده‌اند، برخی «زمینه‌های عمومی» دیگر نیز وجود دارند که تکامل فن‌آوری اسپرسو را در بر می‌گیرند.
ارگونومی
ارگونومی رشته‌ای است که موضوعات مختلفی – آناتومی، فیزیولوژی، روان‌شناسی و مهندسی – را برای مطالعه نقاط قوت و محدودیت‌های انسان ترکیب می‌کند. یافته‌ها سپس برای ایجاد فضاهای کاری و سیستم‌هایی استفاده می‌شوند تا با افرادی که از آن‌ها استفاده می‌کنند مناسب‌تر باشند. وقتی صحبت از ارگونومی دستگاه‌های اسپرسوساز به میان می‌آید، همه چیز در مورد بهینه‌سازی چیزی است که Valerio آن را رابط انسان و ماشین (HMI) می‌نامد. ما برای این کار زمانی به کمال می رسیم که شما حتی متوجه آن نمی شوید. این فناوری به باریستا اجازه می‌دهد تا با یک گردش کار طبیعی به سرعت حرکت کند. اسپرسو سازهای ارگونومیک که به طور فزاینده ای برجسته می شوند، بر بهبود ایمنی و راحتی باریستا تمرکز می کنند.  پانل‌های نمایش مستقل برای هر گروه به سمت باریستا تنظیم شده است تا خواندن آن را آسان‌تر کرده و با حرکات خود به خود تنظیم کنید.
یکپارچه سازی و فناوری
دستگاه‌های اسپرسوساز با ادغام وای‌فای، بلوتوث، اینترنت اشیا (IoT) و صفحه‌نمایش‌های لمسی، بیش از همیشه نوآوری‌های فناوری را تجربه می‌کنند. در نتیجه قابلیت اتصال افزایش یافته است و به کاربران امکان کنترل کامل دستگاه را از طریق نمایشگرهای دیجیتال یا یک برنامه می دهد. در برخی موارد حتی می توان دستگاه اسپرسوساز را از راه دور کنترل کرد. هر چه امتیاز داده های بیشتری از دستگاه اسپرسوساز به دست آورید، کنترل بهتری بر کل فرآیند تهیه اسپرسو خواهید داشت. ما همچنین شاهد سیستم‌های یکپارچه دیگری هستیم که به خودکارسازی بخش‌هایی از فرآیند تولید اسپرسو که معمولاً مستعد اتلاف و خطا هستند کمک می‌کنند. در همین حال، دستگاه شما به شما کمک می کند تا بهترین کیفیت قهوه را به کارآمدترین شکل ممکن بسازید. هرچه اطلاعات بیشتری در دسترس کاربران باشد، نیازهای تعمیر و نگهداری نیز زودتر تشخیص داده می شود. در نهایت، این امر باعث می شود که مراقبت های پیشگیرانه برای دستگاه شما راحت تر بماند.
مصرف انرژی
علاوه بر استفاده از فناوری جدیدتر، تولیدکنندگان دستگاه اسپرسوساز نیز شروع به تمرکز بر اثرات زیست محیطی دستگاه های خود کرده اند. والریو می‌گوید حوزه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانیم تأثیر آگاهی محیطی را بر طراحی دستگاه اسپرسو ببینیم. به‌نظر من، بهترین راه برای سازگار کردن یک محصول با محیط‌زیست، ماندگاری طولانی‌مدت آن است. ما مواد سازگار با محیط زیست بیشتری را در ساخت دستگاه اسپرسوساز نیز دیده ایم. استفاده بیشتر از فلز به جای پلاستیک و مواد بازیافتی بیشتر صورت گرفته است. اسپرسوسازهای مدرن نیز به طور فزاینده ای از حالت های صرفه جویی در انرژی استفاده می کنند که زمان گرم کردن مجدد کوتاه تری دارند. ویژگی هایی از این دست با کاهش مصرف انرژی، استفاده از دستگاه اسپرسوساز را بسیار کارآمدتر می کند.
image1 1
دستگاه اسپرسوساز یکی از اجزای کلیدی هر کافی شاپ است و می تواند به عملکرد هر مکان معینی آسیب برساند یا مانع از آن شود. چندین فاکتور وجود دارد که باید در نظر گرفته شود، از مکان و اندازه گرفته تا فاصله و تنظیم دیگ، که همه مهم هستند. در نهایت، با ادامه طراحی ارگونومیک‌تر دستگاه‌های اسپرسو و بهره‌گیری از فناوری جدیدتر، ما همچنان شاهد بهبود گردش کار و کارایی باریستا خواهیم بود.
1200 415 حنانه سالمی
اشتراک گذاری

دیدگاهی بنویسید

در سایت جستجو کنید ...
0