طعم و عطر قهوۀ تازه ...

فرنچ پرس ؛ تاریخچه و راهنمای دم‌آوری

ممکن است آن را به‌عنوان کافیتیر(cafetiére)، یا فرنچ پرس بشناسید، اما حقیقت این است که چندین اختراع با نام‌های مختلف و از ریشه‌های متفاوت برای این دستگاه دم‌ساز محبوب وجود دارد. به منظور کمک به درک تمام مشاجرات پشت منشا این دستگاه به تاریخ رجوع می‌کنیم.
تاریخچه فرنچ پرس

اولین طرح برای این سبک دم‌ساز در سال 1852 توسط فرانسویان Mayer و Delforge ثبت شد. اساساً شبیه آنچه امروز می‌شناسید نبود. اولین اختراع یک فرنچ پرس که شبیه آنچه ما امروز استفاده می کنیم توسط ایتالیایی ها Attilio Calimani و Giulio Moneta در سال 1929 ثبت شد. آنچه مسلماً محبوب‌ترین طرح است توسط مرد سوئیسی فالیرو بوندانینی در سال 1958 به ثبت رسید و این دم‌ساز در فرانسه، جایی که تولید می‌شد، به عنوان “Chambord” شناخته شد. محبوبیت Chambord در فرانسه همان چیزی است که به کافه هویت فرانسوی آن داده است. بوندانینی بعداً Chambord را با نام «La Cafetiére Classic» در بازار بریتانیا عرضه کرد. شرکت دانمارکی معروف Bodum بعداً توزیع کننده Chambord در دانمارک شد و در نهایت حقوق نام و کارخانه Chambord را خریداری کرد. علامت تجاری La Cafetiére در دست صاحبان اصلی باقی ماند. اختلافات حقوقی اخیر باعث شده است که Bodum و La Cafetiére برای کنترل بازارهای خارج از اروپا و نگرانی در مورد طرح های ثبت اختراع با آن مبارزه کنند. بنابراین اساساً ایتالیایی است یا فرانسوی؟ تصمیم گیری را به عهده شما می گذاریم، اما آن را فرنچ پرس می نامیم. تصمیم گیری در مورد منشا این دم‌ساز پیچیده است، اما یکی از ساده ترین روش ها برای تهیه قهوه است و در صورت درست انجام دادن یک نوشیدنی عالی به دست می آید.
britney ry 1024x819 1
از یک فرنچ پرس چه انتظاری باید داشت؟

فرنچ پرس یک دستگاه دم آوری است که قهوه به طور کامل غوطه‌ور است و دارای فیلتر توری فلزی است. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند، دم کرده نهایی دارای بادی کامل تر و بافت افزایش یافته‌تر به دلیل باقی ماندن روغن بیشتر در نوشیدنی نهایی داشته باشد و همچنین ذرات کمتری از قهوه داخل فنجان باشند. ما یک هشدار منصفانه برای کسانی می دهیم که اگر لرد قهوه یا احساس شنی در دهان را دوست ندارند، فرنچ پرس به احتمال زیاد برای شما مناسب نیست. توانایی کنترل همه متغیرهای موجود در یک فرنچ پرس مانند دمای آب، اندازه آسیاب و زمان دم کردن، امکان اصلاح روش‌های دم کردن را با توجه به ترجیحات شخصی فراهم می‌کند. مهمتر از همه، اگر به درستی دم کنید، می توانید انتظار داشته باشید که از عطر و طعم ظریف تر هر نوع قهوه ای که دم می کنید لذت ببرید.
katerina obrazova
چگونه فرنچ پرس را مانند یک حرفه ای دم کنید؟

چند متغیر مهم وجود دارد که باید قبل از دم کردن، آن‌ها را در نظر بگیرید.
1: اندازه آسیاب
قبل از اینکه جلوتر برویم، بسیار مهم است که قهوه خود را با یک آسیاب باکیفیت آسیاب کنید و نه با تیغه یا ابزار بلندر. این روش دم کردن در برابر استخراج، بیش از حد آسیب پذیر است. بنابراین اندازه درست آسیاب چقدر باید باشد؟ باید کاملاً درشت باشد، به جای شن و ماسه، به گرانول فکر کنید. اگر اندازه دانه‌های آسیاب شده خیلی خوب باشد، آب، قهوه را خیلی سریع استخراج می کند. این مشکل در برخی دیگر از دم‌سازهای غوطه‌وری ممکن است وجود نداشته باشد، اما وجود فیلتر توری فلزی فرنچ پرس اجازه می‌دهد تا ریز قهوه‌ها رد شوند، بنابراین نوشیدنی‌تان بیش از حد در فنجان لرد خواهد داشت.
2. نسبت دوز قهوه/دم کردن قهوه
نسبت دم کردن یک فرمول ساده است، گرم آب تقسیم بر گرم قهوه ای که قرار است استفاده کنید. نسبت رایج 1:15 است، یعنی 15 گرم قهوه آسیاب شده به ازای هر 225 گرم آب. با این نسبت شروع کنید و سپس با افزودن قهوه بیشتر یا استفاده کمتر از آب آن را تنظیم کنید تا زمانی که مزه مناسب کام خود را پیدا کنید.
3. دمای آب
دمای آب متغیر دیگری است که می توان آن را با توجه به ذائقه آزمایش کرد، اما برای شروع اجازه دهید آب به مدت 45 ثانیه پس از جوشیدن بماند تا به دمای تقریبی 90 درجه سانتیگراد (195 درجه فارنهایت) برسد. اگر می‌خواهید کتری را با دقت بیشتری کنترل کنید، یک کتری گردن غازی با دمای متغیر سرمایه‌گذاری خوبی است.
4. زمان دم کردن
زمان دم کردن بین 3 تا 5 دقیقه است. برای دانه هایی با رست تیره تر، 5 دقیقه ممکن است زمان زیادی باشد. برای یک دانه هایی با رست سبک، 3 دقیقه می تواند خیلی کوتاه باشد. 4 دقیقه زمان دم کردن یک نقطه شروع مطمئن است.
5. فرآیند دم کردن
قهوه آسیاب شده خود را داخل فرنچ پرس از قبل گرم شده بریزید. در مرحله بعد، آب را به آرامی اضافه کنید و مطمئن شوید که همه دانه های قهوه اشباع شده اند. دو برابر مقدار قهوه به آن آب اضافه کنید، زیرا قهوه برای شکوفه دادن به دو برابر میزان خود به آب نیاز دارد (مثلاً 15 گرم قهوه، 30 گرم آب اضافه کنید). بعد از 30 ثانیه به آرامی هم بزنید، بقیه آب را اضافه کنید و در فرنچ پرس را قرار دهید اما هنوز فیلتر را فشار ندهید! اجازه دهید 4 دقیقه خیسانده شود و سپس با حرکتی ظریف و آهسته به سمت پایین فشار دهید. دم کرده خود را با احتیاط داخل فنجان بریزید تا قهوه در ته آن به هم نخورد.
آن را سرو کنید و لذت ببرید!
kedai rosetta
نکات دم کردن فرنچ پرس

– اگر فشار دادن فیلتر سخت است، به این معنی است که اندازه آسیاب خیلی خوب است. اگر غرق شود و حداقل مقاومت وجود داشته باشد، خیلی درشت است.
– بلافاصله بعد از دم کشیدن آن را سرو کنید زیرا استخراج طعم تلخ قهوه ادامه پیدا می‌کند. اگر نمی خواهید آن را یکجا بنوشید، آن را در فنجان دیگری بریزید.
– مطمئن شوید که فرنچ پرس خود را به طور کامل تمیز می کنید زیرا تفاله های قهوه قدیمی که در فیلترها گیر کرده اند، به قهوه تازه شما رحم نمی کنند. اکثر فیلترها را می توان برای تمیز کردن جدا کرد.
– اگر نتیجه شما را خوشحال نکرد، با همه متغیرها بازی کنید! تهیه قهوه باید سرگرم کننده و تجربی باشد. بهترین فنجان قهوه آن است که شما دوست دارید. ما شما را تشویق می کنیم آن را پیدا کنید.
kristianthompson
600 366 حنانه سالمی
اشتراک گذاری

دیدگاهی بنویسید

در سایت جستجو کنید ...
0