طعم و عطر قهوۀ تازه ...

sl0wlylife

کمکس ؛ تاریخچه و راهنما دم کردن

تاریخچه

چه کسی می گوید که یک شیمیدان نمی تواند در طراحی روش های دم کردن قهوه دخالت کند؟ Chemex یک دستگاه دمآوری کلاسیک و ظریف است که توسط شیمیدان آلمانی، Peter J. Schlumbohm طراحی شده است. ممکن است به نظر دستگاهی باشد که از جنبش تولید موج سوم زاده شده است، اما از سال 1941 تولید شده است. Schlumbohm به دلیل اختراعات متعدد خود صاحب بیش از 3000 حق ثبت اختراع است، اما Chemex و کتری آب یکی از مشهورترین آنها هستند. آنها حتی بخشی از مجموعه های دائمی در برخی موزه ها هستند، مانند موزه هنر مدرن در نیویورک، اسمیتسونیان، موزه کورنینگ و موزه فیلادلفیا. Schlumbohm برای ایجاد این قهوه ساز از دو دستگاه آزمایشگاهی الهام گرفت: قیف شیشه ای آزمایشگاهی و فلاسک ارلن مایر. او یک کانال هوا را به قیف اضافه کرد تا فضایی برای هوای جابجا شده توسط مایعی که به داخل ظرف می‌چکد و به راحتی از آن خارج شود، باقی بگذارد. او یک “گردنه” را به ارلن مایر اضافه کرد و سپس آن را با قیف شیشه ای اصلاح شده ترکیب کرد. دسته چوبی زیبا را اضافه کنید، شما یک قهوه ساز شیشه ای بوروسیلیکات و شیشه ای یک تکه دارید که کمکس (Chemex) نام دارد و همیشه رقیب دستگاه های فیلتر قطره ای جدید و قدیمی است ، اما درباره تاریخچه کافی است، اجازه دهید به نحوه استفاده بپردازیم. این شاهکار و بحث در مورد دم کرده زیبایی که می توانید با این دستگاه درست کنید.
keithwaynebrown 300x187 1
از کمکس چه انتظاری باید داشت؟

کمکس یک روش دم آوری قهوه است به شکل ریختن بر روی دانه های اسیاب شده ، به این معنی که آب از یک بستر قهوه و فیلتری که معمولاً از کاغذ ساخته شده است عبور می کند. برخلاف فرنچ پرس فرانسوی، کمکس یک فنجان قهوه کاملا تمیز به شما می دهد. فیلترهای کاغذی کمکس 20 تا 30 درصد سنگین تر از فیلترهای دیگر هستند، بنابراین روغن های معلق بیشتری را در طول فرآیند دم کردن نگه می دارند و مواد جامد نمی توانند از فیلتر عبور کنند.
abbyberm 300x300 1
چگونه کمکس را مانند یک حرفه ای دم کنید؟

1. اندازه آسیاب:
برای به دست آوردن یک دم با کیفیت بالا از کمکس، اندازه آسیاب باید کمی ریزتر از فرنچ پرس باشد، اما همچنان باید مانند گرانول باشد و نه ماسه. اگر آسیاب شما خیلی خوب باشد، کمکس مستعد دم کشیدن کامل است. و یک آسیاب خیلی درشت عصاره می‌شود و خیلی سریع می‌ریزد.
2. نسبت دوز قهوه به دم کردن:
همانطور که در راهنمای دم کردن فرنچ پرس اشاره کردم، نسبت دم کردن خود را با توجه به سلیقه انتخاب کنید. این بار به خاطر داشته باشید که کمکس یک دمی سبک تولید می کند، بنابراین ممکن است بخواهید با نسبت 1:10 (1 گرم قهوه در هر 10 میلی لیتر آب) شروع کنید. دوز قهوه را افزایش دهید یا از آب کمتری برای دستیابی به طعم دلخواه خود استفاده کنید.
jaylamode 300x300 1
3. دمای آب:
برای شروع سعی کنید با آب بین 90 تا 96 درجه سانتیگراد دم کنید. توصیه می‌کنم اگر روش دقیقی برای انجام این کار دارید، دما را آزمایش کنید زیرا می‌تواند نوشیدنی نهایی را برای برخی از دوستداران قهوه به طرز چشمگیری تغییر دهد.
4. زمان دم کردن:
زمان استخراج در کمکس بسته به تکنیک ریختن و اندازه آسیاب شما بین سه تا پنج دقیقه است. شما باید با متغیرها آزمایش کنید تا به طور مداوم به زمان دم کردن دلخواه خود برسید.
maroon coffee e1432757985756 300x244 1
فرآیند دم کردن

با گرم کردن آب تا دمای دلخواه شروع کنید و مقدار دلخواه قهوه تازه را به طور مناسب آسیاب کنید. فیلتر را به درستی در داخل کمکس قرار دهید ، همیشه فیلتر را بشویید تا هر گونه طعمی که ممکن است بر دم کردن تأثیر بگذارد کاهش یابد. این نیز دستگاه را گرم می کند. و سپس قهوه را اضافه کنید. برای مرحله بعدی ما به شدت توصیه می کنیم از یک کتری گردن غازی استفاده کنید. شروع به ریختن آب (90-96 درجه) به صورت دایره ای از مرکز به سمت بیرون کنید. برای اولین بار به یاد داشته باشید که دو برابر مقدار آب به قهوه ای که استفاده می کنید اضافه کنید و اجازه دهید به مدت 30 ثانیه دم بکشد. اگر قهوه شما به اندازه کافی تازه باشد، شکوفه شگفت انگیزی را خواهید دید که واکنش قهوه هنگام اضافه شدن آب و آزاد شدن دی اکسید کربن است.
sl0wlylife
ریختن را به آرامی به صورت دایره ای ادامه دهید و به دیواره های ظرف نریزید. تمام آب را به طور همزمان اضافه نکنید، ما آنچه را که به عنوان ریختن پالسی شناخته می شود توصیه می کنیم ، هر بار 30 گرم آب اضافه کنید و چند ثانیه صبر کنید، این کار عصاره گیری بهتری ایجاد می کند، اما اجازه ندهید دانه های آسیاب شده از بین بروند. به مقدار دلخواه دم کنید، تفاله های مصرف شده را دور بریزید و سرو کنید. مهمتر از همه، از آن لذت ببرید و زمانی را برای قدردانی از تغییرات هنگام نوشیدن قهوه با کاهش دما اختصاص دهید. ما شخصاً از این روش دم‌آوری بیشتر لذت می‌بریم، به دلیل پرداخت تمیز و عطر آن که با شکل کمکس به حداکثر می‌رسد. آن را با گیشا امتحان کنید و خواهید فهمید که طعم جادویی چگونه است.  
abbyberm2 300x300 1
640 640 حنانه سالمی
اشتراک گذاری

دیدگاهی بنویسید

در سایت جستجو کنید ...
0