طعم و عطر قهوۀ تازه ...

T04MJG 1 scaled e1610723177967 1536x629 1

اسپرسو مارتینی چیست؟

اسپرسو مارتینی یک نوشیدنی نمادین است که محبوبیت آن در بین دوستداران قهوه، کوکتل و هر چیز دیگری افزایش یافته است. اسپرسو مارتینی که ظاهراً در سال 1983 توسط یک متصدی بار در سوهو براسری لندن اختراع شد، در دهه 1990 در بریتانیا و فراتر از آن شاهد افزایش محبوبیت زیادی بود. در حالی که بعداً تقریباً سه دهه بعد تا حدودی محو شد، اکنون چیزی شبیه به احیای مجدد را تجربه می کند. امروزه در اینستاگرام بیش از 450000 پست تنها با هشتگ #espressomartini وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این نوشیدنی نمادین و چرایی احیای آن، با دو قهرمان Coffee In Good Spirits صحبت کردیم. در ادامه مطلب همراه ما باشید.
Espresso Martini 1
اسپرسو مارتینی چیست؟

اسپرسو مارتینی یک کوکتل قهوه سرد میکس شده است که با اسپرسو، ودک.ا، شکر و لیکور قهوه درست می شود. میکالیس دیمیتراکوپولوس اهل آتن، یونان است. او قهرمان جهانی قهوه در سال 2016 و نایب قهرمان باریستا قهرمانی جهان در سال 2019 بود. او می گوید که این نوشیدنی در بارهای سراسر جهان سرو می شود و آن را به عنوان یکی از بهترین انتخاب ها پس از یک روز سخت توصیف می کند. او می گوید: مشتریان معمولی اسپرسو مارتینی، عاشقان قهوه و طرفداران اسپرسو هستند. علاوه بر این، تعادل ظریف موادی که برای تهیه نوشیدنی استفاده می‌شود باعث می‌شود، مشتریان اغلب بیش از یک عدد سفارش می‌دهند. An Nguyen در نیوزلند مستقر است. او قهرمان AeroPress کشور در سال 2018 و همچنین برنده لیگ باریستا در سال 2020 بود. او افزایش اخیر محبوبیت آن را به این دلیل می‌داند که «هیچ چیز بهتر از ترکیب قهوه و الک.ل نیست ؛ خامه‌ای، شیرین و غنی است.
Espresso Martini 2
چرا و چه زمانی ایجاد شد؟

اسپرسو مارتینی را می توان به سال 1983 ردیابی کرد، جایی که اولین بار توسط یک بارمن انگلیسی به نام دیک برادسل در سوهو براسری لندن ساخته شد. در ابتدا، او آن را “ودک.ا اسپرسو” نامید، اما در دهه 1990، به اسپرسو مارتینی تغییر نام داد. استفاده از لیوان های V شکل (آنهایی که برای ودک.ا مارتینی سنتی استفاده می شد) در آن زمان در میان کوکتل بارها بسیار محبوب بود. با محبوبیت بیشتر اسپرسو مارتینی، برادسل در دهه 1990 ارائه را به استفاده از لیوان مارتینی تغییر داد، در حالی که دستورالعمل آن را یکسان نگه داشت. بردسل در مصاحبه ای با Difford’s Guide (منبعی برای بارمن ها و میکسولوژیست ها در سراسر جهان)، گفت که اسپرسو مارتینی اولین بار زمانی ساخته شد که مشتری از او نوشیدنی خواست که او را بیدار کند. برادسل در این مصاحبه گفت: دستگاه قهوه‌ساز در سوهو درست در کنار ایستگاهی بود که در آن نوشیدنی سرو می‌کردم. این یک کابوس بود، زیرا تفاله های قهوه همه جا وجود داشت، بنابراین قهوه بسیار در ذهن من بود. و در آن زمان همه چیز در مورد ودک.ا بود ، همه مردم در حال نوشیدن بودند. اگرچه برادسل در سال 2016 درگذشت، اما امروزه به عنوان یکی از تأثیرگذارترین بارمن های چند دهه گذشته شناخته می شود ، این نوشیدنی مسلماً مهم ترین ساخته او بود، این تصور گواهی بر محبوبیت آن است.
Espresso Martini 3
تهیه اسپرسو مارتینی

An می گوید که آماده سازی او برای اسپرسو مارتینی همیشه با اسپرسو شروع می شود. برای دستورالعمل در این مقاله An از قهوه های کاشته شده در پاپوآ گینه نو استفاده می کند که اغلب دارای نت های میوه ای، گیاهی و تند هستند. An از روش دم‌آوری معکوس AeroPress برای دستور تهیه مارتینی اسپرسو با نسبت 1:5 قهوه به آب استفاده می‌کند تا “شات” غلیظی ایجاد کند که یادآور اسپرسو است. برای دو شات، او از 30 گرم قهوه با آسیاب متوسط دم کرده با 150 میلی لیتر آب استفاده می کند. حداکثر 2 دقیقه دم کنید، سپس آن را برگردانید و بگذارید 30 ثانیه دیگر در آب بماند. با این حال میکالیس روش سنتی را انتخاب می کند. او می گوید بهترین کار دم کردن اسپرسو و پیروی از یک دستور العمل کلاسیک است. به این ترتیب، او پروفایل فنجانی با طعم های آجیلی و شکلاتی را ترجیح می دهد، اما اضافه می کند که فضایی برای آزمایش با طعم میوه ای یا گلی نیز وجود دارد. او می گوید: همه چیز به سلیقه شخصی مربوط می شود.
دستور 1: اسپرسو مارتینی کلاسیک Michalis
عناصر
ودک.ا 50 میلی لیتر
لیکور قهوه 30 میلی لیتری (میکالیس کاهلو یا تیا ماریا را پیشنهاد می کند، لیکور قهوه ای که با دانه های جامائیکایی تهیه می شود)
سیروپ 10 میلی لیتر
1 شات اسپرسو، با یک قهوه تیره یا غلیظ دم کرده
روش
همه مواد را در یک کوکتل شیکر بریزید، با یخ خوب تکان دهید و در یک لیوان کوکتل خنک بدون هیچ تزئینی صاف کنید. برای تزئین روی آن مقداری دانه قهوه اضافه کنید.

 

Espresso Martini 4
دستورالعمل دوم
عناصر

40 میلی لیتر قهوه (تهیه شده با روش معکوس AeroPress با نسبت قهوه به آب 1:5)
10 میلی لیتر شربت آناناس کبابی (دستور العمل زیر)
ودک.ا کرن بری 20 میلی لیتر (دستور العمل زیر)
30 میلی لیتر رام ادویه دار
پوست پرتقال
دانه های قهوه برای تزئین
روش
همه مواد را داخل یک کوکتل شیکر با یخ اضافه کنید. خوب تکان دهید و در یک لیوان کوپه صاف کنید. پوست پرتقال را اضافه کنید. با دانه های قهوه تزئین کنید.
شربت آناناس گریل شده
100 گرم آناناس گریل شده خرد شده
شکر قهوه ای 100 گرم
دو عدد چوب دارچین
بادیان یک عدد
با هم در یک کاسه همزن بریزید. روی آن را محکم بپوشانید و بگذارید بماند و هر ساعت یک بار هم بزنید تا آناناس کاملا حل شود. صاف کنید تا قسمت های زیادی از میوه، بادیان ستاره ای و چوب دارچین را بردارید.
ودک.ای دم کرده زغال اخته
100 گرم زغال اخته خشک
ودک.ا 300 میلی لیتر
خوب تکان دهید و بگذارید یک شب خیس بخورد. برای حذف میوه ها، صاف کنید.

 

Espresso Martini 5
اسپرسو مارتینی که در دهه 1980 اختراع شد، در دهه 1990 رایج شد و در قرن بیست و یکم احیا شد، مسلماً یکی از نمادین ترین کوکتل های قهوه در حال حاضر در جهان است. آسانی آماده سازی، تعادل طعم و مزه بیشتر، آن را به یکی از عناصر اصلی برای کوکتل بارها، هتل ها و کلوپ های شبانه در سراسر جهان تبدیل کرده است. دفعه بعد که یکی را در منو می بینید، از یک بارمن یا میکسولوژیست بپرسید که اسپرسو مارتینی چه تفاوتی دارد. آنها ممکن است دستورالعمل یا مواد تشکیل دهنده خود را به گونه ای آزمایش کنند که شما را شگفت زده کند.
امیدواریم که از این مقاله لذت برده باشید برای دسترسی به مطالب بیشتر به سایت دانی‌در مراجعه فرمایید.
1536 629 حنانه سالمی
اشتراک گذاری

دیدگاهی بنویسید

در سایت جستجو کنید ...
0