طعم و عطر قهوۀ تازه ...

DSC09316 1 1 1536x513 1

نحوه رست کردن منشاهای مختلف قهوه

کشورهای تولید کننده، آب و هوا، انواع خاک، ارتفاعات و موارد دیگر متفاوت هستند و همه اینها منجر به قهوه های بسیار متفاوت می شود. دانه‌ها به گرما واکنش متفاوتی نشان می دهند، به علاوه شما می خواهید ویژگی های خاصی را برجسته کنید. به عبارت دیگر، شما باید یاد بگیرید که چگونه منشاهای مختلف قهوه را به روش‌های منحصربه‌فرد رست کنید. بنابراین قبل از ایجاد پروفایل و قرار دادن قهوه خود در دستگاه رست، به اطلاعات بیشتری در مورد دانه ها نیاز دارید. و امروز، ما قصد داریم شما را از طریق برخی از متغیرهای اصلی مبتنی بر مبدا که باید در نظر بگیرید، آشنا کنیم. بیاید شروع کنیم.
ro1 e1501129566171
ارتفاع

ارتفاع برای رست قهوه از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است  اما آنچه ما واقعاً در مورد آن صحبت می کنیم تراکم است. وقتی قهوه در دماهای سردتر رشد می‌کند (که بیشتر اوقات به معنای ارتفاع بالاتر است)، دانه کندتر می‌رسد و بنابراین قند بیشتری تولید می‌کند. این منجر به تولید شیرینی پیچیده تر، اما همچنین به دانه های سفت تر و متراکم تر می شود. هنگامی که دانه با تراکم های مختلف دارید، آنها نیز به گرما واکنش متفاوتی نشان می دهند. دانه‌های نرم و کم چگالی دارای حفره های هوای بیشتری در داخل خود هستند که می تواند انتقال حرارت را کاهش دهد. برای جلوگیری از سوزاندن قسمت های بیرونی دانه‌ها، باید از دمای شارژ اولیه پایین تری استفاده کنید. دانستن اینکه قهوه شما در چه ارتفاعی کشت می شود، چقدر از خط استوا فاصله دارد و دمای مزرعه ، به شما کمک می کند تا چگالی آن را پیش بینی کنید.
ro2 e1501129652717
کدام مبدا دانه‌های سفت تولید می کند؟

تام یانسن از OR Coffee در بلژیک به تفاوت بین دانه‌های برزیلی یا هندوراسی با دانه‌های اتیوپیایی اشاره می‌کند: اتیوپیایی‌ها می‌توانند تا ارتفاع 2200 متر در لیتر بنشینند، در حالی که برخی از برزیلی‌ها به 900 متر در لیتر آب نزدیک‌تر هستند. به این ترتیب، می توانید انتظار داشته باشید که برزیلی ها تراکم کمتری داشته باشند. برای دانه‌های آمریکای مرکزی، پرو و کلمبیایی، پروفایل های از پیش تنظیم شده او از دمای شارژ بالاتر برای نشان دادن میانگین ارتفاع بالاتر استفاده می کنند. برای برزیلی ها، جامائیکایی ها، هاوایی ها و سایر قهوه های جزیره ای کم رشد، پروفایل ها از حرارت کمتری استفاده می کنند. با این حال هر قهوه متفاوت است و عوامل زیادی می توانند بر تراکم آن تأثیر بگذارند ؛ از ارتفاع مزرعه تا سن قهوه. در حالی که بیشتر برزیلی ها ممکن است دانه‌ی نرم داشته باشند، برخی از آنها به اندازه اتیوپیایی ها متراکم هستند. به این دلایل، شما باید تا حد امکان درباره منشا قهوه بدانید ؛ نه فقط از چه کشوری، بلکه از چه منطقه، چه مزرعه، چه ارتفاع، چه دما و موارد دیگر.
ro3 e1501129702367
طعم مبدا

هنگام رست، مهم است که نه تنها ساختار دانه، بلکه عطر و طعم آن را نیز در نظر بگیرید و این می تواند بسیار متفاوت باشد.  به طور کلی، می‌توانید قهوه‌های متعادلی را از قاره آمریکا انتظار داشته باشید که نت‌های شکلات و فندقی بیشتر در برزیل ظاهر می‌شوند. در شرق آفریقا، قهوه ها تمیز، آبدار و میوه ای هستند. برخی از مناطق بیشتر به سمت شیرینی تمایل دارند (مانند بوروندی)، در حالی که برخی دیگر اسیدی تر هستند (مانند کنیا). اندونزی اغلب با بادی سنگین و رنگ های خاکی اش شناخته می شود. با این حال، تنوع طعم بسیار زیادی در یک منطقه وجود دارد، سولاوسی، اندونزی به خاطر نت‌های ادویه‌ای خود معروف است، در حالی که بالی اسید سیتریک بیشتری دارد. طعم یک گیشا پانامایی با بوربون پانامایی متفاوت است. برزیل آنقدر بزرگ است که می توانید بیشتر اروپا را در آن جا دهید  و دارای طیف گسترده ای از پروفایل هستند، برخی از کشورها فصل های برداشت متعددی دارند. وظیفه رستر این است که آنچه را که یک منبع خاص می‌سازد حفظ کند و «اجازه بدهد قهوه صحبت کند» دانستن مشخصات منشا قهوه به شما کمک می‌کند تا پیش‌بینی کنید که کدام طعم‌ها برجسته‌تر هستند و چگونه می‌توانید بر آنها تأکید کنید.
ro4 e1501129774454
چگونه نمایه های طعم خاص را برجسته کنیم

قهوه های متراکم تر و در ارتفاعات بالاتر با اسیدیته بیشتری همراه هستند و شما اغلب این را از نظر نت میوه توصیف می کنید – ماندارین، گریپ فروت، آلو، زغال اخته و غیره. این یک ویژگی بسیار ارزشمند است و اگر قهوه ای را رست می کنید که این کیفیت را دارد، ممکن است بخواهید آن را برجسته کنید. (با این حال به خاطر داشته باشید که اگرچه اسیدیته می تواند خوب باشد، نت های توسعه نیافته و ترش خوب نیستند. یک خط ظریف وجود دارد.) هرچه بعد از اولین ترک رست خود را بیشتر کنید، اسیدیته و میوه‌ای بیشتری دور خواهید ریخت. نرخ افزایش سریعتر (RoR) نیز توسط بسیاری از رسترها برای تأکید بر اسیدیته توصیه می شود. از طرف دیگر، اگر می خواهید شیرینی بیشتری داشته باشید بهتر است که RoR کمتری انتخاب کنید. مهم است که به یاد داشته باشید که کیفیت هایی که می خواهید برجسته کنید به خود قهوه و مشخصات کلی منحصر به فرد آن بستگی دارد. رست کردن یک مهارت پیچیده است. هیچ قانون ساده ای وجود ندارد این دستورالعمل ها تنها نقطه شروعی برای ایجاد پروفایل های رست شما هستند.
ro5 e1501129847553
نحوه رست کردن قهوه با منشاهای مختلف

دانستن ارتفاع، دما و مشخصات مبدا شروعی عالی برای ایجاد یک پروفایل رست برای قهوه است. اما این فقط یک شروع است. تجربه مهم است. قهوه ها را از مکان های مختلف، از ارتفاعات و روش های مختلف رست کنید و تفاوت ها را تجزیه و تحلیل کنید. تاثیر این موارد را بر روی طعم قهوه و توسعه رست شدن آن درک کنید. سپس تحقیق کنید که دانه‌ی شما اهل کجاست و سایر رسترها چه چیزی پیدا کرده‌اند. با پروفایل های رست شده خود آزمایش کنید و نتایج را ثبت کنید. تا جایی که می توانید دانش کسب کنید. بدانید که درک منشا قهوه شما یک ابزار ارزشمند است ، اما نه یک نسخه.
امیدواریم که از مقاله لذت برده باشید برای دسترسی به مطالب دیگر به سایت دانی‌در مراجعه کنید.
1536 513 حنانه سالمی
اشتراک گذاری

دیدگاهی بنویسید

در سایت جستجو کنید ...
0