طعم و عطر قهوۀ تازه ...

latte5 e1480891181985

آیا لاته آرت قهوه شما را بهتر می کند یا بدتر؟

تصور کنید که به یک کافی‌شاپ می‌روید، یک فلت وایت سفارش می‌دهید و یک فلت وایت کاملاً استخراج‌شده و خوشمزه را دریافت می‌کنید، بدون لاته آرت! دنیا به آخر رسیده یا مشکل بزرگی نیست؟ .لاته آرت به بخشی ضروری از دنیای قهوه تخصصی تبدیل شده است، اما علاوه بر ظاهر زیبا، قابل بحث است که چه فایده ای دارد. بنابراین تصمیم گرفتیم از شش زاویه مختلف به آن نگاه کنیم تا مشخص کنیم که واقعاً چقدر به ارزش می افزاید – یا از آن کم می کند! – در ادامه مطلب همراه ما باشید.
FullSizeRender 34
1. لاته آرت چگونه بر طعم و مزه تأثیر می گذارد؟

نوشیدنی های مبتنی بر شیر، به زبان ساده، ترکیبی از شیر بخار داده شده و شات اسپرسو هستند. نحوه ترکیب این مواد می تواند بر درک شما از طعم در فنجان تأثیر زیادی بگذارد. مت پرگر از Barista Hustle در می 2015 با لاته آرت آزمایش کرد. او دو کاپوچینو درست کرد، هر دو با نسبت اسپرسو به شیر یکسان و هر دو با لاته آرت. سپس یکی از قهوه ها را هم زد تا شیر به طور مساوی توزیع شود (تا لاته آرت از بین برود)، قبل از اینکه چشمان خود را ببندد تا آزمایش چشایی کور انجام دهد. نتیجه؟ اگر یک فنجان متعادل می خواهید، لاته آرت ممکن است دلخواه شما نباشد. به نام کنتراست و تقارن، لاته آرت یک حلقه 360 درجه از کرم خالص ایجاد می کند که ممکن است زیبا به نظر برسد اما طعم آن کاملاً ملایم نیست. اما بدون لاته‌آرت، کرم اسپرسو تلخ و تند با شیر ترکیب می‌شود تا طعمی غنی و شدید ایجاد کند. با این حال، گزینه سوم ممکن است در دسترس باشد ، گزینه ای که به شما امکان می دهد هم لاته آرت زیبا بریزید و هم از جرعه اول تلخ و زننده اجتناب کنید. اسکات رائو معمولاً به محبوبیت این روش نسبت داده می شود: ابتدا کمی از شیر سنگین تر پیچر را در شات اسپرسو بریزید و خوب مخلوط کنید تا تلخی خامه از بین برود. سپس نوشیدنی را طبق معمول با لاته آرت تمام کنید. این تلخی اولیه را از بین می برد.
latte e1480890518732
2. تجربه طعم چند حسی

وقتی یک فنجان قهوه می نوشید، ترکیبی از طعم، عطر و حس دهان را تجربه می کنید. اینها طعم نوشیدنی را تشکیل می دهند. اما برخی استدلال می کنند که طعم چیزی بیش از این سه عنصر است. ایدا استین، نویسنده SCAE Sensory Education، در مصاحبه ای در لیتل بلک قهوه، گفت که «برخی از نویسندگان حتی طعم را یک تجربه چند حسی می نامند و حواس بینایی و شنوایی را نیز شامل می شود». به همین ترتیب، Olivia Auell در مورد تأثیر موسیقی در وبلاگ SCAA نوشت: اگر امسال در سمپوزیوم Re:co بودید، احتمالاً در آزمایشی شرکت می‌کردید که در آن انواع مختلف موسیقی هنگام نوشیدن قهوه پخش می‌شد. موسیقی آهسته و آهسته تلخی را به ارمغان می آورد، در حالی که صداهای واضح شیرینی را برجسته می کردند. در همین حال، یک مطالعه در سال 2014 در دانشگاه آکسفورد، که در مجله معتبر Flavour منتشر شد، نشان داد که چیدمان سالادها به شکل آثار هنری معروف، “طعم” درک شده را افزایش می دهد. بنابراین طعم و مزه به عوامل متعددی بستگی دارد: نه تنها خود قهوه، بلکه بوهای اطراف شما (یک مشتری بیش از حد عطر زده یا مقداری غذای داغ)، موسیقی پخش شده و احتمالاً حتی لاته آرت قهوه شما.
latte2 e1480890719658
3. لاته آرت ارزش ایجاد می کند

مراکز غذایی لذیذ، رستوران‌هایی با ستاره‌های میشلین، هر جایی که غذای خوب سرو می‌شود ؛ همه این‌ها به ظاهر غذا هنگام سرو غذا برای غذاخوری‌ها اهمیت می‌دهند. غذاهایی که به خوبی ارائه می شوند فقط به غذاهای خوب اشاره نمی کنند. آنها همچنین داستانی از آنچه لحظاتی قبل اتفاق افتاده را بیان می کنند: زنجیره ای از افراد با تجربه به همه جزئیات توجه کردند تا بهترین محصول ممکن را تولید کنند و آنها غذا را آنقدر ارزشمند می دانستند که ارزش آن را داشته باشد. مطالعات متعدد، از جمله دانشگاه آکسفورد در بالا، نشان داده اند که ارائه خوب ارزش پولی درک شده غذا را افزایش می دهد. قهوه نیز به روشی مشابه عمل می کند. هنر زیبای لاته آرت نشان دهنده تمام کار سختی است که برای تهیه آن نوشیدنی انجام شده است: شخصی به قهوه علاقه مند بود، از طریق ساعت ها تمرین مهارت خلق آن را آموخت و اکنون تلاش بیشتری برای ارائه یک نوشیدنی با کیفیت بالا انجام می دهد که ظاهری زیبا داشته باشد به همان اندازه که مزه خوبی دارد. البته، این پنج کلمه آخر مهم هستند: زمانی که آن شخص برای شماره گیری در آسیاب و ایجاد دستورالعمل  اسپرسو تلاش زیادی می کند، مهم است. اما لاته آرت خوب (در تئوری) نشان می دهد که بله، آنها واقعاً تمام تلاش خود را انجام دادند.
latte3
4. میکروفوم در مقابل لاته آرت

یکی از آزاردهنده ترین چیزها در مورد لاته آرت زمانی است که منجر به میکروفوم ضعیف می شود. وقتی باریستا نوشیدنی را با یک رزتا معکوس دو قو و به علاوه هزار روزتا سرو می کند، و به نظر شگفت انگیز می رسد اما ضخامت میکروفوم به 0.1 میلی متر نمی رسد. کاپوچینوها، با میکروفوم دلپذیر خود، یکی از بهترین تجربه‌های حسی دهانی را ارائه می‌کنند، در یک نوشیدنی، می‌توانید ترکیبی بی‌نظیر از ضخامت و شیرینی را احساس کنید.
latte4
5. ارزش اینستاگرام

رسانه های اجتماعی بخش مهمی از هر کسب و کار قهوه در سراسر جهان است  و همچنین زندگی بسیاری از قهوه خورها. برای صاحبان مغازه، هر لایک یک ضربان قلب است،  آنها تبلیغات ایجاد می کنند و مشتریان جدیدی را جذب می کنند. اما اگر برنامه شما این است که از لاته آرت صرف نظر کنید زیرا می خواهید فقط روی طعم تمرکز کنید، آماده باشید که دو فالوور در اینستاگرام داشته باشید: مادر و دوستی که فقط چای می نوشد اما می خواهد مودب باشد! در رسانه ای مانند اینستاگرام که تنها حس بینایی است، سرمایه گذاری در لاته آرت مهم است. می تواند فالوورهایی را جذب کند که حتی قهوه شما را نچشیده اند.
14711981 168896236905355 9146211355949268992 n 1 e1480891064210
6. هنر به خاطر هنر

اگر تا به حال کار یک قهرمان جهانی لاته آرت را دیده باشید، می دانید که لاته آرت چقدر می تواند شگفت انگیز باشد. برای بسیاری از این هنرمندان، هنر آنها هنر لاته آرت است ؛ قهوه فقط وسیله است. (یا در برخی موارد، مانند کرم آرت، اصلاً استفاده نمی شود.)  در واقع، داوران این مسابقه اصلاً به قهوه اهمیت نمی دهند. طرح علامت به ویژگی‌های بصری می‌پردازد: خلاقیت طراحی، اجرای آن، سازگاری بین نوشیدنی‌های متعدد و کنتراست. این طرح های پیچیده، که ممکن است دارای رنگ خوراکی باشد، آنقدر طول می کشد که تصور می کنم قهوه ها قبل از مصرف سرد می شوند. تصویر انجام این کار را در یک کافه شلوغ می‌بینیم زمان انتظار: 30 دقیقه برای یک قهوه ولرم اما زیبا. در این مورد، ارزش لاته آرت کاملاً با ارزش یک قهوه در تضاد است. اما هنوز هم ارزش ارائه دارد.
latte5 e1480891181985
پس لاته آرت چقدر ارزش اضافه می کند؟ استدلال های موافق و مخالف آن قانع کننده است. این می تواند تجربه بهتری را برای مصرف کننده فراهم کند ، اگر میکروفوم و طعم آن قربانی آن نشود. از منظر تجاری، بازاریابی خوبی است. یک مفهوم را هرگز نباید فراموش کرد: قهوه وحشتناک را نمی توان با هنر شگفت انگیز لاته آرت نجات داد اما لاته آرت وحشتناک را می توان با قهوه شگفت انگیز نجات داد.
امیدواریم که از این مقاله لذت برده باشید برای دسترسی به مطالب بیشتر به سایت دانی‌در مراجعه فرمایید.
640 637 حنانه سالمی
اشتراک گذاری

دیدگاهی بنویسید

در سایت جستجو کنید ...
0