طعم و عطر قهوۀ تازه ...

Matcha Latte Cover

ماچا لاته چیست؟

ماچا لاته اولین بار چند سال پیش در منوی کافی شاپ ها ظاهر شد و در مدت زمان نسبتاً کوتاهی محبوبیت قابل توجهی کسب کرد. رنگ سبز متمایز و طعم منحصر به فرد آجیلی، خاکی و گاهی تلخ آن، آن را از نوشیدنی های معمولی کافی شاپ جدا می کند. چایی که از آن تهیه می شود – ماچا – بیش از هزار سال است که مصرف می شود. به گفته برخی، برای کسانی که آن را می نوشند، فواید سلامتی زیادی نیز دارد. اما چگونه آن را تبدیل به لاته می کند ، نوشیدنی که به طور سنتی با قهوه درست می شود ،برای اطلاع از اینکه ماچا لاته چیست و چگونه ساخته می شود، در ادامه مطلب همراه ما باشید.
Matcha Latte 1
طرز تهیه ماچا لاته

ماچا لاته از پودر ماچا (ساخته شده از برگ های ریز آسیاب شده برخی گیاهان چای سبز)، آب و شیر تشکیل شده است. اگر پودر ماچا شیرین نشده باشد، نوشیدنی اغلب با عسل یا شربت شیرین می شود. نوع شیر و همچنین مقدار شیر مصرفی بر اساس ترجیح افراد متفاوت خواهد بود. ماچا لاته چگونه درست می شود؟ ابتدا چند قاشق ماچا را با آب مخلوط می کنیم تا به شکل خمیر در بیاید. سپس، شیر بخار داده شده به آن اضافه می شود، همانند یک لاته معمولی است، و به باریستاها اجازه می دهد تا لاته آرت را روی نوشیدنی ایجاد کنند. به طور موثر، “خمیر” ماچا بسیار غلیظ به جای اسپرسو استفاده می شود، اما در غیر این صورت، مواد تشکیل دهنده یکسان هستند. راب گود صاحب کافی شاپ Kudos Coffee در همپشایر بریتانیا است. او می گوید ما یک قاشق ماچا را با آب، شیر یا یک جایگزین شیر در یک کوزه قرار می‌دهیم و آن را با استفاده از میله بخار مخلوط می‌کنیم ما متوجه شدیم که با یک همزن هنوز چند توده کوچک در نوشیدنی باقی می‌ماند و حل نمی‌شود. با این حال، با بخار دادن، ظاهری زیبا و صاف به دست می آورید. وقتی ما روش را تغییر دادیم، مشتریان استقبال بیشتری کردند.
به دنبال لذت بردن از ماچا لاته در خانه هستید؟ خوب، ابتدا مطمئن شوید که ماچای شما برای مصرف مناسب است. ماچای باکیفیت اطلاعاتی در مورد مبدا یا تولید کننده آن خواهد داشت. مطمئن شوید که تازه است (ماچا دارای عمر شش ماهه است) و باید در قوطی نگهداری شود تا از قرار گرفتن بیش از حد در معرض گرما و هوا جلوگیری شود. اگر برگ ها قهوه ای هستند، این نشان می دهد که ماچا “کهنه” است. در حالی که نوشیدن آن ناامن نیست، طعم آن به اندازه عادی خوب نخواهد بود.
برای سرویس یک نفره، شما نیاز دارید:
15 گرم آب تصفیه شده، جوشانده شده تا حدود 90 درجه سانتیگراد
پودر ماچا 5 گرم
شیر 250 گرم (یا جایگزین غیر لبنی)
شیرین کننده، مانند عسل یا شربت افرا (اختیاری)
یک همزن
ماچا، آب جوش و شیرین کننده را در یک پارچ مخلوط کرده و کاملا هم بزنید. شیر را تا دم کشیدن گرم کنید (اگر از جایگزین های غیر لبنی استفاده می کنید، حتما دما را بررسی کنید) و از یک فرنج پرس برای فوم دادن به شیر استفاده کنید. شیر را مستقیم در لیوان بریزید (لاته آرت اختیاری) و لذت ببرید. برخی از انواع آن عبارتند از سرو ماچا لاته با شیر سرد، روی یخ، یا روی آن را با خامه فرم گرفته شیرین شده میریزند برای تشکیل یک “فراپوچینو”. یکی از انواع معروف نوشیدنی، “لاته نظامی” توسط هیروشی ساوادا، اولین قهرمان باریستای جهان آسیا در مسابقات قهرمانی جهانی لاته آرت ساخته شد. لاته نظامی پودر ماچا را با اسپرسو، پودر کاکائو و شربت وانیل ترکیب می کند.
Matcha Latte 2
آیا ماچا لاته محبوب تر می شود؟

یافتن اطلاعات در مورد میزان فروش ماچا لاته برای کافی شاپ ها دشوار است. با این حال، یک گزارش توسط Zion Market Research پیش بینی می کند که ارزش بازار جهانی ماچا تا سال 2024 به 4.83 میلیارد دلار خواهد رسید. همین گزارش نشان می دهد که پیش بینی می شود فروش ماچا در ایالات متحده آمریکا، اروپا و آسیا افزایش می‌یابد. انتظار می رود که به دلیل عدم آگاهی مصرف کنندگان، محبوبیت در خاورمیانه، آفریقا و آمریکای لاتین پایین بماند. ماچا (و در نتیجه ماچا لاته) طی چند سال گذشته افزایش خاصی در محبوبیت جهانی داشته است. با این حال، در سال 2020 با ظهور شور و شوق قهوه “دالگونا” شاهد افزایش دیگری بود. یک نسخه ماچا لاته را می توان با استفاده از پودر ماچا، سفیده تخم مرغ (یا آب نخود) و مقدار کمی شکر درست کرد. تا حدی به لطف مزایای سلامتی مرتبط با چای سبز، به نظر می رسد ماچا نیز به دلیل مزایای سلامتی گزارش شده آن، رشد می کند. ماچا از همان الگوی نوشیدنی های دیگر پیروی می کند که مصرف کنندگان آن را با سلامتی و تندرستی مرتبط می دانند، مانند کامبوچا. راب این را تأیید می کند و می گوید که فروش ماچا لاته “قطعاً در حال افزایش است”. او می‌گوید: ما در حال مشاهده الگوی مشابه در مورد ماچا هستیم مانند زمانی که کامبوچا را وارد کردیم، که در حال حاضر بسیار محبوب شده است.
Matcha Latte 3
ماچا چه تفاوتی با چای سبز دارد؟

هم چای سبز ماچا و هم چای سبز سنتی از گیاه Camellia sinensis می آیند و هر دو چای سبز هستند. با این حال، گیاهان چای سبز که برای ماچا استفاده می شوند، حدود یک ماه قبل از پردازش در سایه رشد می کنند. این باعث افزایش سطح کلروفیل در برگ ها می شود که به ماچا رنگ سبز روشن می دهد. پس از برداشت، برگ ها از ساقه ها و گلبرگ هایشان جدا می شوند و به صورت پودر ریز و ابریشمی در می آیند. ماچا همچنین غلیظ‌تر از چای سبز سنتی است و سطح کافئین بسیار بالاتری دارد. یک فنجان استاندارد ماچا ساخته شده با چهار قاشق چایخوری پودر حاوی حدود 280 میلی گرم کافئین است، در حالی که یک فنجان چای سبز حاوی حدود 35 میلی گرم ، هشت برابر کمتر است. به همین دلیل است که پودر ماچا اغلب در مقادیر بسیار کمتر استفاده می شود و به همین دلیل است که نوشیدنی ماچا اغلب در حجم کمتری سرو می شود. از آنجایی که ماچا سرشار از آنتی اکسیدان است، بسیاری از مردم معتقدند که از بیماری قلبی، دیابت، سرطان جلوگیری می کند و حتی می تواند به عنوان یک کمک رژیم غذایی استفاده شود. این بخش بزرگی از رشد اخیر جهانی آن بوده است. راب می‌گوید: مزایای سلامتی مرتبط با ماچا بزرگترین دلیلی است که می‌بینیم مردم این نوشیدنی را سفارش می‌دهند. با این حال، یافتن اطلاعات رسمی در مورد مزایای سلامتی ماچا، با توجه به افزایش اخیر آن در محبوبیت جهانی، دشوار است. هنگام خرید نوشیدنی ماچا، حتما برچسب را بررسی کنید یا از یک باریستا بپرسید. برخی از کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای محبوب نوشیدنی‌های مبتنی بر ماچا را می‌فروشند که حاوی شکر بسیار بالایی هستند و ممکن است آنقدرها هم که فکر می‌کنید سالم نباشند.
Matcha Latte 4
درجات مختلف ماچا

همه ماچاها یکسان ایجاد نمی شوند و سه “درجه” معمولی از ماچا وجود دارد که مردم به آنها اشاره می کنند. امروزه، بیشتر ماچای فروخته شده “درجه تشریفاتی” است ، این درجه ماچایی است که برای بیشتر نوشیدنی ها استفاده می شود. ماچای تشریفاتی باید همانطور که هست و بدون مواد افزودنی مصرف شود. تقریباً همیشه با سنگ آسیاب می شود. این گرانترین درجه ماچا است (100 تا 140 دلار در هر 100 گرم). این به این دلیل است که فرآیند آسیاب کردن برگ ها با سنگ می تواند زمان بر و سخت باشد. ماچای ممتاز، ماچای «در حد غذا» است که به اندازه ماچای تشریفاتی، تلخ یا شیرین نیست. نسبت به ماچای تشریفاتی (50 تا 80 دلار آمریکا در هر 100 گرم) کمی ارزان‌تر است و حاوی برگ‌های ماچای جوان‌تر برای طعم تازه‌تر است. در نهایت، ماچای آشپزی طعم بسیار تند و تلخی دارد و معمولا برای پخت و پز استفاده می شود. این ارزانترین در بین سه درجه است (15 تا 40 دلار آمریکا در هر 100 گرم). در حالی که قیمت آنها متفاوت است، هیچ یک از درجه های ماچا “بهتر” از دیگری نیست ، همه آنها به سادگی کاربردهای متفاوتی دارند. برای ذائقه غربی، ماچا می تواند طعمی غیرعادی داشته باشد. از آنجایی که حاوی سطوح بالایی از کلروفیل و اسیدهای آمینه است، طعم بسیار لذیذی دارد (همچنین به عنوان “umami” شناخته می شود). با این حال، افزودن شیر یا شکر می تواند ماچا را بسیار شیرین تر کند. علاوه بر این، کیفیت و طعم نوشیدنی به درجه ماچای استفاده شده و نحوه تهیه آن بستگی دارد. زک منگان یکی از بنیانگذاران شرکت ژاپنی چای سبز Kettl است. او توضیح می دهد که ماچا می تواند یک طعم اکتسابی باشد و می گوید این طعمی است که نباید اجبار کرد.
Matcha Latte 5
بنابراین، آینده ماچا لاته و ماچا چه خواهد شد؟ راب می‌گوید: مطمئن نیستم که ماچا لاته در مقابل نوشیدنی‌های دیگر چقدر محبوب باشد. اما با آگاهی بیشتر مردم از اهمیت رژیم غذایی و مراقبت از بدن خود، شاهد این هستیم که مدتی در منوی غذا وجود دارد. تمرکز مصرف کننده بر رشد و سلامت و تندرستی است که به غذاهایی که می خوریم و نوشیدنی هایی که می نوشیم گسترش می یابد. همانطور که به این روند ادامه می دهیم، ماچا لاته (و سایر نوشیدنی های مبتنی بر ماچا) می تواند در منوی کافی شاپ ها بسیار محبوب شود. مطمئن نیستید که آن را دوست دارید یا نه؟ می توانید از دستور تهیه شده در این مقاله استفاده کنید تا خودتان آن را در خانه امتحان کنید.
امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید برای دسترسی به مطالب بیشتر به سایت دانی‌در مراجعه فرمایید.
1200 451 حنانه سالمی
اشتراک گذاری

دیدگاهی بنویسید

در سایت جستجو کنید ...
0