طعم و عطر قهوۀ تازه ...

isaac matthew YSagFQUoL3o unsplash

نیترو لاته چیست؟

نیتروژن گازی شفاف، بی بو و بی مزه است که از دیرباز برای نگهداری محصولات غذایی و نوشیدنی استفاده می شده است. در حدود 50 سال گذشته، آبجوسازان نیز از آن برای تغییر طعم و بافت آبجو استفاده میکردند، آن را نرم تر، شیرین تر کرده و کف ابریشمی تر و ضخیم تر به آن می‌بخشیده. با این حال، اخیراً باریستاها شروع به آزمایش نیتروژن هنگام تهیه قهوه کرده اند. مسلماً محبوب ترین نوآوری نیترو لاته است. تزریق نیتروژن، لاته را از یک نوشیدنی گرم و شیری به یک نوشیدنی غنی و خامه ای تبدیل می کند که معمولاً سرد سرو می شود. این ویژگی ها محبوبیت نیترو لاته را در بخش قهوه تخصصی افزایش داده است. علاوه بر این، بادی و شیرینی آن می تواند برای مشتریانی که هوس نوشیدنی قهوه بدون قند و مواد نگهدارنده اضافه شده را دارند، جذاب باشد. ما با سه متخصص صحبت کردیم تا درک بهتری از این نوشیدنی بی نظیر و جایگاه آن در قهوه تخصصی پیدا کنیم. برای آشنایی با منشأ آن و مواردی که باید هنگام افزودن آن به منوی خود در نظر بگیرید، همراه ما باشید.

image6 7
خاستگاه نیترو لاته (NITRO LATTE)

هیچ اتفاق نظری در مورد اینکه چه کسی نیترو لاته را اختراع کرده است وجود ندارد. برخی معتقدند که در سال 2012 توسط Cuvée Coffee اختراع شد، در حالی که برخی دیگر آن را به Nate Armbrust از Stumptown Coffee Roasters در سال 2013 نسبت می دهند. صرف نظر از اینکه چه کسی اولین نیترو لاته را تهیه کرد، وقتی آبجو تخمیر می شود کمی گازدار می شود. با این حال، این اثر با گذشت زمان از بین می رود و اگر نوشیدنی در ظرف بسته بندی نشود، گاز از بین می رود. پس از آن، در دهه 1950، میخانه ها چاره ای جز تهیه همزمان آبجو تازه و تقریباً قدیمی نداشتند. پیشنهاد شد که نیتروژن به آبجو اضافه شود، زیرا به راحتی دی اکسید کربن حل نمی شود. هنگامی که آبجو غنی شده با نیتروژن از طریق یک صفحه محدود کننده کشیده شد، یک سری کف مطلوب ایجاد کرد و آبجو را غنی تر و شیرین تر کرد. آزمایش‌های قبلی در مورد قهوه کربناته چندان امیدوارکننده نبود. دی اکسید کربن به سرعت در قهوه حل می شد و طعمی تلخ و گس از خود به جای می گذاشت. با این حال، نیتروژن بی اثر است، به این معنی که هیچ طعم نامطلوبی را حل نمی کند یا اضافه نمی کند. همچنین اکسیژن را جایگزین می کند که به حفظ تازگی قهوه کمک می کند. کربناته شدن خفیف نیتروژن به قهوه جریان آبشاری از حباب‌های «بالا به پایین» می‌دهد که یادآور لیوان تازه ریخته‌شده است. همچنین مکمل پیشنهادات RTD است، زیرا نیتروژن عطر و طعم قهوه را در قوطی یا بطری حفظ و تقویت می کند.

image3 6
باریستاها چگونه نیترو لاته را تهیه می کنند؟

اکثر کافه‌ها از سیستم شیری(مانند شیر آب) استفاده می‌کنند که به آنها امکان می‌دهد هر نوشیدنی را در صورت نیاز مصرف کنند، نیترو لاته نیز تهیه می‌کنند. این سیستم ها به طور کلی قهوه را از یک بشکه، با استفاده از یک دریچه تحت فشار که نیتروژن به آن تزریق می کند، می گیرند. Marian Plajdicko یکی از مالکان Happy Baristas در آلمان است. او می گوید نیترو لاته او نسخه ای از آیس لاته کلاسیک است. به جای اینکه نوشیدنی را در یک لیوان با یک شات اسپرسوی تازه کشیده بسازید، نوشیدنی را از قبل آماده کنید ،  قهوه و شیر را با هم مخلوط کرده و در یک ظرف ریخته و با نیتروژن پر کرده و از یک شیر آب سرو کنید. جاستین رئال یکی از مالکان قهوه‌خانه Dark Heart در کلرادو است. او همچنین از اسپرسو استفاده می کند، اما به جای شیرگاو، یک نیترو لاته گیاهی با شیر جو دوسر درست می کند. او می گوید برای تزریق نیتروژن از یک سیستم شیر، تزریق کننده رومیزی یا یک سیستم کارتریج نیتروژن استفاده می کند. جاستین توضیح می‌دهد: ما حدود 60 شات دوبل اسپرسو را در یک بشکه می‌کشیم. 15 کارتن شیر جو دوسر و همچنین سیروپ و مواد دیگر را اضافه می کنیم. آن را با نیتروژن دم کرده و چند روز قبل از سرو می گذاریم استراحت کند. این سیستم ممکن است لزوما برای استفاده گسترده در همه جا مورد تایید نباشد. به ویژه در ایالات متحده، FDA محدودیت های سختگیرانه ای در مورد توزیع لبنیات دارد ، بنابراین اگر مطمئن نیستید حتماً با یک افراد مطلع مشورت کنید. الی سالومون مدیر عامل کنترل زمینی در کالیفرنیا است. به جای اسپرسو، الی از قهوه‌ساز Ground Control برای ایجاد کنسانتره در نیترو لاته استفاده می کند. او می گوید که در تهیه حجم های بزرگتر این کار بهتر عمل می کند. قهوه غلیظ شده برای لاته‌های سرد به‌طور سنتی با دستگاه‌های اسپرسوساز هر بار دو اونس درست می‌شود، اما کافه‌ها به روش‌های دیگری برای تولید کنسانتره در مقیاس بزرگ‌تر روی می‌آورند. هر سه متخصص موافق هستند که نیتروژن کار “خاصی” در نوشیدنی انجام می دهد. برای جاستین، لاته را حفظ می کند و از ایجاد طعم های قدیمی یا کهنه آن جلوگیری می کند. او می‌گوید: وقتی آن را مدتی نگه داشته می‌شود،  طعم و بافت آن نسبت به یک لاته استاندارد هماهنگ تر می شود.

image4 7
نیترو لاته برای چه افرادی جذاب است؟

اولا، بافت حباب دار، شیرینی و دمای سرد نیترو لاته به این معنی است که اغلب در بین افرادی که از نوشیدنی های قهوه بر پایه شیر سرد لذت می برند، محبوب است. جاستین به طور خاص می گوید که این نوشیدنی برای افراد “ماجراجو” جذاب است. الی این موضوع را گسترش می دهد و می افزاید که نیترو لاته ها منعکس کننده نوآوری بخش قهوه مدرن هستند. او همچنین می گوید که این نوشیدنی به یک نوشیدنی محبوب تابستانی در ایالات متحده تبدیل شده است. آنها آزمایشی هستند اما در دسترس نیز هستند. آنها از نظر فنی چالش برانگیز به نظر می رسند، اما می توان آنها را ارزان و به راحتی برای انبوهی از نوشیدنی های سرد لاته درست کرد. نیترو لاته به دلیل شیرینی طبیعی و کرمی بودن آن، جایگزین سالم تری برای نوشیدنی هایی مانند فراپوچینو است که اغلب به شدت شیرین شده و  از چاشنی ها غنی هستند. به گفته باریستاهایی که نوشیدنی‌های نیترو تهیه کرده‌اند، دم کردن قهوه با نیتروژن می‌تواند تلخ‌ترین طعم های فنجان را نیز بگیرد و طعمی شبیه شکر و خامه به آن بدهد. الی ادامه می‌دهد: لاته‌های نیترو مانند لاته‌های سرد معمولی هستند، اما به‌طور قابل‌توجهی شیرین‌تر و بافتی بسیار خامه‌‌ای‌تر دارند (اغلب مانند میلک‌شیک‌ها) ولی با همان کالری که یک لاته سرد سنتی دارد. آنها نسبت به لاته سرد سنتی که در ابتدا خوشمزه بودند، خوشمزه تر و دلپذیرتر هستند. علاوه بر این، روش خاص آماده‌سازی می‌تواند برای افراد جذاب باشد. وقتی با اسپرسو درست می شود، مقداری از شدت و تلخی قهوه زیرین را حفظ می کند. در نهایت، سرعت ارائه آن باعث محبوبیت آن در بین باریستاها و مشتریان شده است. در تابستان، نیترو لاته‌ها پرفروش‌ترین نوشیدنی ما هستند و مطمئناً فکر می‌کنم که برای مدت طولانی با ما خواهد ماند. فقط 20 ثانیه طول می کشد تا آن را برای مشتری سرو کنید، به جای یک دقیقه و نیم معمولی که برای تهیه یک آیس لاته کلاسیک با یک شات اسپرسوی تازه.

image2 6
آیا محبوب باقی خواهد ماند؟

با توجه به اینکه فرهنگ قهوه تخصصی برای آزمایش و خلاقیت باز است، الی فکر می کند آینده بزرگی برای نیترو لاته وجود دارد. او توضیح می‌دهد: در آغاز جنبش قهوه تخصصی، ما شاهد یک روند قوی دور از طعم‌دهنده‌ها بودیم، زیرا سیروپ‌های سنتی می‌توانند بر نت‌های لطیف قهوه‌ غلبه کرده و تحت الشعاع قرار دهند. ما اکنون می بینیم که برخی از کافه های تخصصی ارزش متعادل کردن قهوه را با طعم های عجیب و غریب مانند هندوانه و دانه فلفل سیچوان و طعم های سنتی مانند شربت افرا و شیر دم کرده غلات تشخیص می دهند. یکی از بزرگترین موانع ممکن است هزینه سیستم تزریق نیتروژن باشد. ترکیب یک سیستم نیتروژن در کسب و کار شما می تواند در ابتدا پرهزینه باشد. شما باید هزینه تجهیزات بشکه، شیر نیترو، خطوط گاز، مخازن و سایر تجهیزات دم کردن و تمیز کردن را در نظر بگیرید. سپس نیروی کار برای تمیز کردن و نگهداری کل سیستم نیاز است. الی اضافه می کند که سرعت مهم است و راحتی عاملی برای مصرف کننده است. ما شاهد محبوبیت نیترو لاته‌ها در کافه‌هایی هستیم که توانایی دم‌آوری و سرو سریع آن‌ها را دارند. چالش زمانی رخ می‌دهد که کافه‌ها سعی می‌کنند نوشیدنی‌های خود را با اسپرسو آهسته و جداگانه یا از طریق روش‌های متناقض که نتایج کمتر شیرین و بی‌صداتری تولید می‌کنند، درست کنند. این منجر به ناامیدی مشتری می شود. جوشش طبیعی نیترو لاته همچنین به این معنی است که می تواند یک افزودنی محبوب به کوکتل ها باشد. به عنوان مثال، می‌توان از آن به عنوان پایه ای برای یک کوکتل تابستانی ساده استفاده کرد.

image5 5 1

بسیاری از آبجوسازی های دستی، خالص هستند و ترجیح می دهند از نیتروژن در آبجو خود استفاده نکنند، زیرا نگران تأثیر آن بر طعم آن هستند. برخی از علاقه مندان به قهوه تخصصی ممکن است همین احساس را داشته باشند، اما با وجود این، نیترو لاته قبلاً محبوبیت زیادی به دست آورده است. در حالی که این نوشیدنی شیرین و کف آلود برای همه جذاب نیست، اما مطمئناً مخاطبان خود را دارد. و با توجه به شواهدی که نشان می دهد نیترو در هفته ها و ماه های آینده به رشد خود ادامه خواهد داد.
امیدواریم که از این مقاله لذت برده باشید برای دسترسی به مطالب بیشتر به سایت دانی‌در مراجعه فرمایید.
1200 415 حنانه سالمی
اشتراک گذاری

دیدگاهی بنویسید

در سایت جستجو کنید ...
0