طعم و عطر قهوۀ تازه ...

image5 5

لاته پسته چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، لاته پسته ، یک نوشیدنی مبتنی بر شیر با طعم پسته است. پسته معمولاً به شکل سیروپ یا خمیری شکل است که به نوشیدنی طعمی گرم و شیرین، مغزدار و خاکی می دهد. در حالی که پسته به طور طبیعی سبز است، اگر نسخه سرد نمی نوشید، لاته پسته شما بیشتر شبیه لاته کلاسیک است تا رنگ سبز روشن. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه لاته پسته از کجا می آید و چگونه به منوی کافی شاپ ها راه پیدا می کند، با لوئیت کاستل، مدیر عملیات Jolt Coffee، و ناتان حمود، مالک و رئیس شرکت Dessert Oasis Coffee Roasters صحبت کردیم. در ادامه همراه ما باشید.
image3 3 1
منشا لاته پسته

وقتی به لاته پسته فکر می کنید، به احتمال زیاد آن را با استارباکس مرتبط می‌دانید. این کاملا قابل درک است، زیرا این برند یک نسخه پر کالری را برای منوی زمستانی 2021 خود راه اندازی و به بازار عرضه کرد. این نوشیدنی اقتباسی از نمونه اولیه لاته پسته است که برای راه اندازی رستوران Chicago Reserve در سال 2019 ساخته شده است. پس از موفقیت نوشیدنی محبوب خود با طعم فندق، استارباکس برای الهام بیشتر به غذاهای ایتالیایی نگاه کرد. برای تیم توسعه نوشیدنی آنها، منطقی به نظر می رسید که از پسته استفاده کنند، پسته ای که در آشپزی نیز محبوب است و به طور گسترده در شیرینی ها و بستنی های ایتالیایی استفاده می شود. علاوه بر این، سیسیل به دلیل تولید پسته با کیفیت بالا مشهور است. دو هزار سال پیش، آجیل توسط رومیان از ایران به اروپا آورده شد و به ویژه در سیسیل کشت شد. با این حال، امروز ایران بالاتر از سوریه و ترکیه بزرگترین تولید کننده پسته در جهان است. حتی از ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد، پسته جزء مهمی از غذاهای خاورمیانه بوده است. تا به امروز، هنوز هم پرمصرف ترین آجیل در دسرها و شیرینی های خاورمیانه است. به همین دلیل است که لاته پسته به راحتی در بسیاری از کافی‌شاپ‌های خاورمیانه در دسترس است، جایی که معمولاً هم سرد و هم گرم سرو می‌شود و تقریباً پنج سال قبل از راه‌اندازی لاته پسته در آمریکای شمالی، استارباکس یک نوشیدنی موکا مبتنی بر سیروپ پسته و گل رز را به‌طور خاص برای بازارهای خود در خاورمیانه، اروپا و آفریقا عرضه کرد. بنابراین، این یک سؤال ایجاد می کند، آیا آنها لاته پسته را برای اولین بار درست کردند؟ خوب، نه به این صورت. قبلاً می دانیم که پسته یک غذای اصلی آشپزی در غذاهای خاورمیانه و دسرهای ایتالیایی است و در طول سال ها از آن برای تهیه نوشیدنی استفاده می شده است. یکی از این نمونه ها قهوه مننژیک است. در حالی که به طور دقیق از دانه‌های قهوه تهیه نمی‌شود، به صورت گرم سرو می‌شود و از گل‌های تربینت رست و آسیاب شده که از زیرشاخه‌ای از درخت پسته است تهیه می‌شود. که به آن بافتی شبیه به قهوه فوم‌دار می دهد. در کنار این، چندین لیکور پسته خامه ای نیز در بازار وجود دارد، به ویژه در سیسیل، که نشان می دهد ایده استفاده از پسته به عنوان طعم دهنده نوشیدنی مطمئناً جدید نیست.
image4 4
چرا پسته و چگونه درست می شود؟

در لندن، لوئیزت می گوید که قهوه Jolt در تمام طول سال یک لاته پسته سرو می کند. او می گوید: پسته از روز اول در منوی غذایی ما بوده است. این الهام از ریشه های ما در خاورمیانه است، جایی که پسته اغلب در دسرها استفاده می شود. ما خمیر پسته‌ای را از سیسیل تهیه می کنیم، جایی که آنها برخی از بهترین پسته های جهان را پرورش می دهند. در Dessert Oasis Coffee Roasters، ناتان می گوید که قرار دادن لاته پسته در منو توسط مدیرش رابرت بکر، که در آن زمان در دیترویت مستقر بود، انجام شد. او می‌گوید که در واقع برای صبحانه بستنی پسته‌ای خورده است و این الهام بخش او بود تا آن را امتحان کند! پس از آماده‌سازی اولین نمونه اولیه، ناتان می‌گوید که آنها تصمیم گرفتند آن را در دسته‌های بزرگ‌تر بسازند تا ابتدا فقط در یک مکان به مشتریان عرضه کنند. او می‌افزاید: ما شروع کردیم و به درخواست مشتریان از فروشگاه‌های دیگر، شروع به تولید آن در همه جا کردیم. ما اکنون آن را در تمام سال در دسترس داریم و از زمان انتشار (تقریباً یک سال پیش) بسیار محبوب بوده است. در مورد طعم، لوئیست لاته پسته Jolt را به عنوان “طعم شیرین، آجیلی و کمی منتول-کاراملی پسته های واقعا خوب” توصیف می کند. او اضافه می‌کند که دستورالعمل Jolt شامل دو شات اسپرسو، سیروپ پسته ، شیر تغلیظ شده و شیر معمولی است. برای نسخه سرد، ابتدا سیروپ پسته را لایه‌ به لایه می‌ریزیم، سپس شیر را روی یخ می‌ریزیم و در آخر شات قهوه را هنرمندانه می‌ریزیم. علاوه بر پسته در سس، از پایه شیر تغلیظ شده شیرین شده و برخی ادویه‌های انتخابی استفاده می‌کنیم که فکر می‌کنیم طعم پسته را افزایش می‌دهند و به آن کمک می‌کنند تا در قهوه و شیر حفظ شوند. ما آن‌ها را هم گرم و هم سرد سرو می‌کنیم و هر دو بسیار محبوب هستند.
image2 4
خوب، در مورد قهوه چطور؟

ما همچنین از لوئیزت و ناتان در مورد انواع قهوه ای که به خوبی با پسته جفت می شود پرسیدیم. لوئیست به طور کلی می گوید که علاقه زیادی به قهوه ای که در Jolt سرو می کنند، از جمله برای لاته پسته خود دارد. ما با یک رستری کار می‌کنیم و البته دانه‌های آن‌ها را توصیه می‌کنیم. برای لاته پسته، ما ترکیب کاستاریکا/السالوادور یا قهوه السالوادور دم کرده آنها را توصیه می کنیم.  این ترکیب با نت‌های انگور قرمز و کارامل مشخص می‌شود، در حالی که تک منشا سالوادور دم‌شده دارای نت‌های شیرین و شکلاتی است. در مورد Dessert Oasis، ناتان می‌گوید: ما از اسپرسوی خانگی استفاده می‌کنیم که در حال حاضر یک نوع طبیعی بسیار خوب و تک گونه زرد بوربون از Fazenda Sertão در برزیل است. این قهوه برای رست و دم کردن لذت بخش است و به خوبی به بادی نوشیدنی کمک می کند. جالب اینجاست که همه این قهوه ها نت هایی از شکلات یا کارامل دارند. به نظر می رسد متعادل کردن پسته با قهوه ای که این طعم های شیرین تر را دارد، نقطه خوبی برای شروع باشد.
image6 4
آینده برای لاته پسته چه خواهد بود؟

به طور کلی، لاته پسته محبوب است، اگرچه هنوز در صحنه نسبتاً جدید است. لوئیست می‌گوید: در Jolt این محبوب‌ترین نوشیدنی ما در اینستاگرام است! ما افراد زیادی داریم که می گویند معتاد هستند. واقعا، این یک آیتم اصلی در منوی ما است. من فکر می کنم که از روند لاته اسپانیایی متولد شده است و ماندگار خواهد بود زیرا پسته و قهوه یک جفت زیبا هستند. ناتان موافق است او می گوید: این یک تلنگر بزرگ برای ما بود. ما برنامه‌ریزی کرده بودیم که نوشیدنی‌ای باشد که در دیترویت سرو می‌کنیم، اما آنقدر محبوب شد و آن‌قدر در فروشگاه‌های دیگر پرس و جو داشتیم که مجبور شدیم آن را به روچستر و رویال اوک هم بیاوریم. ما فکر می کنیم که این نوشیدنی احتمالا برای مدتی در منوی ما باقی خواهد ماند. ما عاشق آزمایش با سیروپ‌های مختلف خانگی هستیم تا چیزهای تازه و هیجان‌انگیزی داشته باشیم، اما برخی نوشیدنی‌ها واقعاً می‌چسبند. این احتمالاً باقی خواهد ماند. همانطور که لوئیست اشاره می کند، به نظر می رسد ظهور لاته پسته همزمان با رشد لاته اسپانیایی در خاورمیانه است. این منطقی است، زیرا هر دو نوشیدنی شیرین، با طعمی غنی و خامه ای هستند.
image1 4
فراتر از خاورمیانه، بریتانیا و ایالات متحده، لاته پسته در دیگر نقاط سراسر اروپا نیز شروع به ظهور کرده است. در آینده، لوئیزت و ناتان شیر پسته را نیز به عنوان چیزی که احتمالاً ظهور می کند، در نظر می گیرند. همانطور که شیرهای جایگزین بیشتری در بخش قهوه ظاهر می شوند، به نظر می رسد که شیر لاته پسته گیاهی می تواند یک برداشت تازه از این نوشیدنی باشد که برای افراد بیشتری جذابیت دارد.
امیدواریم که از این مقاله لذت برده باشید برای مطالعه بیشتر به سایت دانی‌در مراجعه فرمایید.
1200 415 حنانه سالمی
اشتراک گذاری

دیدگاهی بنویسید

در سایت جستجو کنید ...
0