طعم و عطر قهوۀ تازه ...

image3 3

قهوه فلش دم چیست؟

امروزه، هنگامی که بیشتر مردم در مورد قهوه سرد صحبت می کنند، معمولاً اول از همه به به یاد قهوه سرد(آیس کافی) یا دمی سرد می افتند. اما در دهه 1960، مردم از نوع کاملاً متفاوتی از نوشیدنی قهوه سرد در ژاپن لذت می بردند؛ قهوه سرد ژاپنی، که به نام فلش دم (flash brew) نیز شناخته می شود. با این حال، تا اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم، این نوشیدنی شروع به محبوبیت بیشتر در ایالات متحده کرد. از آن زمان تا کنون، نقش مهمی در ظهور گسترده قهوه سرد داشته است. ما با دو قهرمان مسابقات دم کردن قهوه صحبت کردیم تا درک بهتری از نحوه تهیه این نوشیدنی، نحوه دم کردن نوشیدنی عالی و تفاوت آن با دمی سرد داشته باشیم. برای کسب اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید.
image6 2
اصول فلش دم (FLASH BREW)

اول از همه، برای فلش دم یا قهوه سرد ژاپنی، باید با استفاده از دم کردن قهوه، مانند هاریو وی 60(Hario V60) یا کالیتا ویو(Kalita Wave)، شروع کنید. مفهوم ساده است، شما همان نسبت آب به قهوه را حفظ می کنید، اما نسبتی از وزن آب شما به صورت یخ می شود. یخ در سرور زیر قطره چکان قرار می گیرد،مقدار آب باقیمانده تا دمای مورد نظر شما گرم می شود و برای دم کردن استفاده می شود. این منجر می شود که قبل از سرد شدن سریع، آب برای یک لحظه داغ داغ شود، که اجازه می دهد طعم های ظریف تری در فنجان نهایی ایجاد شود. مانند دم کردن قهوه فیلترشده معمولی، پیروی از یک دستور العمل خاص مهم است، که بیشتر به دلیل افزودن یخ است. برای درک دقیق‌تر این فرآیند، با ماتئو دووتاویو، قهرمان جام قهوه دمی بریتانیا در سال 2020 صحبت کردیم. او در حال حاضر به عنوان باریستا در WatchHouse در لندن کار می کند. او توضیح می دهد: روش تهیه قهوه سرد ژاپنی این است که با قسمت اول دم کرده کنسانتره ایجاد کنید و سپس آن را با یخ متعادل کنید. به این ترتیب، بدون از دست دادن قدرت طعم قهوه، مقدار مناسبی از مواد محلول را دریافت می کنید. بیشتر ترکیبات محلول قهوه در ۵۰ درصد اول دم کردن شما استخراج می‌شوند، در حالی که نیمه دوم واقعاً برای متعادل کردن فنجان وجود دارد. علاوه بر داشتن یک دستور العمل تعریف شده، داشتن نسبت دم کردن درست نیز حیاتی است. من دوست دارم یک نوشیدنی با نسبت قهوه به آب 1:17 بسازم. حدود 65 درصد از کل آب باید داغ باشد، در حالی که 35 درصد باقیمانده باید یخ باشد. به همین دلیل مهم است که هم آبی را که قرار است با آن دم کنید و هم یخی را که در فنجان یا سرور قرار می دهید، وزن کنید. مطمئن شوید که وزن کل دم کرده شما برابر است، در غیر این صورت نوشیدنی شما به درستی متعادل نخواهد بود.
دستور قهوه فلش دم

در زیر می توانید یک نمونه دستور آماده سازی فلش دم با استفاده از 30 گرم قهوه را بیابید که 500 گرم (تقریباً برای دو فنجان کافی است):
وسایل مورد نیاز:
قهوه : 30 گرم
آب : 325 میلی لیتر، بین 90 درجه سانتیگراد تا 96 درجه سانتیگراد گرم شده است
یخ : 175 گرم
کاغذ فیلتر
دم آور چکه ای (مثل وی شصت یا کالیتا)
کتری
قهوه آسیاب شده
تایمر

ترازو

دستورالعمل:
 قهوه باید ریزتر از حد معمول باشد، زیرا آب کمتری مصرف می کند. آب را بجوشانید و یخ را در دم‌آور قرار دهید. فیلتر را قرار دهید و آن را با آب داغ بشویید این کار را روی دم آور انجام ندهید، زیرا یخ آب می شود. قهوه آسیاب شده را در روی فیلتر قرار دهید. بستر قهوه را با آب اشباع کنید (60 تا 90 میلی لیتر) و اجازه دهید قهوه به مدت 30 تا 45 ثانیه دم(blooming) بکشد. ریختن در دایره های متحدالمرکز را از سر بگیرید و مراحل را تکرار کنید، به آرامی بریزید، با هدف رسیدن به وزن کل دم در حدود 2 دقیقه. پس از تمام شدن آب، فیلتر و قهوه را دور بریزید، سپس سرو و نوش جان کنید.
image1 3
پیدا کردن نقطه شیرین

درست مانند قهوه فیلترشده، مهم است که دستورالعمل را آزمایش کنید و همه متغیرهای مختلف دم کردن را تنظیم کنید. لیزا-لورا ورهوست، قهرمان سابق جام دم آوری قهوه بریتانیا، که در حال حاضر مدیر قهوه در بیکری نان GAIL در لندن است، او می‌گوید: شما واقعاً می‌توانید دستورالعمل را تنظیم کنید تا بهترین نتیجه را از نوشیدنی خود بگیرید. از آنجایی که شما با آب گرم دم می کنید و انرژی بسیار بیشتری در آب وجود دارد، در مقایسه با زمانی که به مرور زمان نوشیدنی را سرد می کنید، پیچیدگی بیشتری در فنجان خواهید داشت. دلیل اصلی این است که طعم قهوه سرد نرم تر و شیرین تر است، در حالی که قهوه فلاش دم اسیدیته و وضوح خود را حفظ می کند. برای دستیابی به یک قهوه فلاش دم خوب، بهتر است از قهوه‌ای استفاده کنید که میزان اسیدیته و وضوح خوبی داشته باشد. برای استفاده حداکثری، مطمئن شوید که یخ بیش از 30 تا 40 درصد وزن کل آب را تشکیل نمی‌دهد تا امکان استخراج مناسب فراهم شود. ما باید به یاد داشته باشیم که مقدار قهوه تغییری نکرده، اما آب کمتری برای استخراج همه طعم ها داریم. از سوی دیگر، متئو نه تنها اندازه آسیاب، بلکه دمای آب را نیز تنظیم می کند. او می گوید: من دوست دارم قهوه ام را ریزتر از حد معمول آسیاب کنم و با دمای آب زیر 90 درجه سانتی گراد دم کنم. با این روش، عصاره گیری خوبی خواهید داشت، اما برای خنک کردن قهوه به یخ بیشتری نیاز نخواهید داشت.
image5 3
انتخاب قهوه مناسب

متئو می گوید که نوع قهوه ای که استفاده می کنید به ترجیح شخصی شما بستگی دارد. برای فلاش دم، من معمولاً قهوه‌های میوه‌ای یا گل‌دار با اسیدیته روشن را ترجیح می‌دهم، اما اگر چیزی شیرین‌تر با طعم‌های شکلاتی و آجیلی باشد آن را انتخاب کنید. لیزا-لورا موافق است و می‌گوید که باید برای پیدا کردن قهوه‌ای که دوست دارید، صرف نظر کنید، چه منشأ خاصی داشته باشد یا یک پروفایل رست تغییر دم آوری واقعی می‌تواند به تقویت یا جمع‌آوری نت‌های طعمی خاص کمک کند. می‌توانید وسیله‌ای را انتخاب کنید که به شما در دستیابی به بهترین طعم برای آن قهوه خاص کمک کند. اگر در حال دم کردن قهوه اتیوپی باشم و به دنبال تعداد زیادی نت ترنج و نت های گلی باشم، از V60 استفاده خواهم کرد. در عین حال، اگر بدانم که یک کاستاریکا را دم می کنم، جایی که انتظار دارم نت پایه شکلات و چند نت بالاتر نیز داشته باشم، از کالیتا استفاده خواهم کرد. من احساس می کنم کالیتا بهترین راه برای وارد کردن همه این طعم ها به نوشیدنی است. به طور کلی، ایده خوبی است که با آنچه دارید شروع کنید و طیف وسیعی از قهوه ها را برای هر روش دم کردن جدید بررسی کنید. 
image4 3
قهوه فلش دم امروز

اگر چه قهوه فلش دم امروزه قطعاً نسبت به چند دهه پیش مشهورتر است، اما آنطور که انتظار دارید توسط کافی‌شاپ‌های تخصصی عرضه نمی‌شود. با این وجود، می‌تواند یک افزودنی عالی به منوی کافی‌شاپ باشد و می‌تواند به تشویق قهوه‌خورها برای کشف طعم‌های جدید کمک کند. در حالی که ممکن است به نظر برسد دم کردن سرد نیاز به تلاش بیشتری دارد، اما در واقع می‌توان قهوه فلش دم را با دم‌آور دسته‌ای و مقداری یخ تهیه کرد. لیزا-لورا می‌گوید: در واقع استفاده از دم‌آور دسته‌ای برای تهیه قهوه سرد ژاپنی بسیار کارآمدتر و مقرون به صرفه‌تر از دم کردن سرد برای 12 تا 24 ساعت است.
image2 3
امروزه، قهوه فلش دم آنچنان که انتظار می رود در میان بازار جهانی قهوه مطرح نیست، و آیس کافی پیشتاز است. با این وجود، روش تهیه منحصر به فرد آن به این معنی است که اغلب دارای مشخصات طعمی روشن تر، تمیزتر و معطر تر است. درست کردن آن سریع و آسان است و مطمئناً در صورت محبوبیت بیشتر می تواند به یک قهوه مورد علاقه تابستانی تبدیل شود. با این حال باید دید که آیا این اتفاق خواهد افتاد یا خیر.
امیدواریم که از این مطلب لذت برده باشید برای دستزسی به مطالب بیشتر به سایت دانی‌در مراجعه فرمایید.
1200 415 حنانه سالمی
اشتراک گذاری

دیدگاهی بنویسید

در سایت جستجو کنید ...
0