طعم و عطر قهوۀ تازه ...

shot of espresso 1059x560 1 e1586959913839

آشنایی با انواع دستگاه اسپرسوساز

اسپرسوسازهای حرفه ای به طور فزاینده ای در ادارات و منازل دیده می شوند. خیلی خوب است که می‌توانیم قهوه مخصوص خود را در محل کار یا بدون خروج از خانه دریافت کنیم، اما واقعاً چقدر می‌دانید که وقتی یک شات اسپرسو می‌گیرید چه اتفاقی می‌افتد؟ پوشش براق می تواند مکانیسم های متفاوتی را پنهان کند. بیایید نگاهی به زیر جلد بیندازیم و درباره دستگاه های اسپرسوساز بیشتر بدانیم.
pulling espressos
دستگاه‌های بخارگردان

ماشین های بخار الکتریکی هنوز هم امروزه مورد استفاده قرار می گیرند. مزیت آنها این است که استفاده و نگهداری از آنها آسان است و مقرون به صرفه و جمع و جور هستند. اما آنها چگونه کار میکنند؟ در یک مخزن هوابند، آب به نقطه جوش رسیده و بخار ایجاد می شود. این باعث ایجاد فشار می شود که آب را از یک مخزن وارد قهوه می کند. این شبیه آنچه در داخل یک موکاپات روی اجاق گاز اتفاق می افتد است. نقطه ضعف ماشین های بخار این است که فشار آنها فقط 1 تا 1.5 بار است. فشار ایده آل برای یک شات اسپرسو 9 بار است.

baristas
در این دستگاه ها از آبی که برای ایجاد بخار استفاده می شود برای دم کردن قهوه نیز استفاده می شود. این بدان معناست که آب وقتی به دانه‌ها می‌رسد نزدیک به جوش است و می‌تواند طعم قهوه را بدلیل استخراج بیش از حد بد کند. ایوان مورا یک باریستا در Hola Coffe در مادرید است. او می‌گوید که در ماشین‌های بخار نه تنها فشار کم است، بلکه دما بسیار بالاست. اگر می‌خواهید یک اسپرسوی سریع و بدون سرمایه‌گذاری بیش از حد وقت یا هزینه داشته باشید، دستگاه‌های بخارگردان به خوبی کار می‌کنند. با کمی آزمایش در مورد اندازه آسیاب، ممکن است بتوانید نحوه تولید یک فنجان خوب دم شده بدون استخراج بیش از حد را بیابید.
lever group machine 3
دستگاه‌های اهرمی

ماشین های اهرمی برای زدن یک ضربه به قدرت بدنی نیاز دارند، دو نوع وجود دارد: دستی و فنری. یک ماشین دستی را می توان با وضعیت استراحت افقی اهرم تشخیص داد. وقتی بالا می آید، یک دهانه در محفظه دم کردن، آب از قبل گرم شده را به داخل می کشد تا کیک قهوه را اشباع کند. باریستا می تواند مدت زمان، سرعت جریان و فشار را با پایین آوردن اهرم کنترل کند. در ماشین های فنری، زمانی که فنر داخلی شل می شود اهرم به سمت بالا می رود. پایین کشیدن اهرم باعث فشرده شدن فنر و بالا آوردن پیستون می شود. این باعث ایجاد فضایی در محفظه دم کردن برای ورود آب می شود. هنگامی که فنر کشش خود را آزاد می کند، اهرم دوباره بالا می آید. این باعث می شود که پیستون آب را به سمت پایین فشار دهد و اسپرسو را استخراج کند.
espresso 4
باریستا می‌تواند ماشین های اهرمی را تحت کنترل خود بگیرد. ماشین های اهرمی چشم نواز هستند و کمبود قطعات الکتریکی می تواند جذاب باشد. امروزه اغلب از آنها استفاده نمی شود و مطمئناً برای یک کافی شاپ شلوغ ایده آل نیستند.
single espresso
اما چرا گرفتن شات از اسپرسو باید کار سختی باشد؟ ماشین‌های اهرمی به تلاش فیزیکی و درک نحوه کنترل متغیرها نیاز دارند و کنترل کامل انسان می تواند ناسازگاری ایجاد کند. بیشتر ماشین‌های اهرمی فقط یک دیگ بخار دارند و قبل از رسیدن به قهوه به خنک شدن آب متکی هستند که می‌تواند ناسازگار باشد.
origin coffee
دستگاه‌های پمپ محور

دستگاه های اسپرسوساز پمپ دار از دهه 1960 وجود داشته اند و بر بازار تسلط دارند. آنها با استفاده از یک پمپ الکترونیکی کار می کنند تا آب از پیش گرم شده را از طریق محفظه دم کرده و به بستر قهوه هدایت کنند. با یک پمپ الکترونیکی، دستیابی به فشار بالای ثابت، آسان است. امروزه سه دسته اصلی ماشین های پمپ محور وجود دارد: نیمه اتوماتیک، اتوماتیک و فوق اتوماتیک. در هر یک از آنها تغییراتی از جمله انواع پمپ، تعداد بویلرها و برنامه نویسی به کمک کامپیوتر وجود دارد. اما اجازه دهید قبل از بررسی مکانیسم، انواع مختلف آن را بررسی کنیم.
espresso machine
دستگاه‌های نیمه اتوماتیک

این احتمالاً همان چیزی است که وقتی به یک دستگاه اسپرسوساز حرفه ای فکر می کنید تصور می کنید. ماشین‌های نیمه اتوماتیک از یک سیستم خودکار برای عبور آب استفاده می‌کنند. آنها سازش خوبی بین کنترل انسانی و ثبات مکانیزه هستند. شما مسئول گرفتن شات اسپرسو هستید، اما فشار و دمای آب تنظیم شده است، بنابراین خراب کردن آن دشوارتر است.
دستگاه‌های اتوماتیک

این دستگاه ها بسیار شبیه به ماشین های نیمه اتوماتیک هستند، اما به طور خودکار جریان آب را متوقف می کنند. این امر حجم ثابتی را در هر شات تضمین می‌کند و به این معنی است که مجبور نیستید روی هر اسپرسو بایستید تا از سرریز شدن آن جلوگیری کنید. از دستگاه های اسپرسوساز اتوماتیک نیز در کافه ها استفاده می شود.
دستگاه‌های فوق اتوماتیک

فوق‌اتوماتیک همه کارها را انجام می دهد. دستگاه دانه‌ها را آسیاب می‌کند و مقدار آسیاب شده را اندازه‌گیری می‌کند، پر می‌کند و به داخل پورتافیلتر می‌چسبد. یک دکمه را فشار دهید و هر بار یک شات ثابت بگیرید. برخی از دستگاه‌ها به شما امکان می‌دهند اندازه و زمان‌بندی آسیاب را تنظیم کنید، اما فضای کمی برای خلاقیت وجود دارد. آنها بیشتر در خانه ها و دفاتر کار استفاده می شوند تا کافی شاپ ها.
Shots of espresso
مکانیسم یک دستگاه پمپ محور

انواع مختلفی از پمپ ها در این دستگاه ها وجود دارد: ارتعاشی، چرخشی و چرخ دنده ای. ایوان می گوید که پمپ های ارتعاشی معمولاً در ماشین های فوق اتوماتیک استفاده می شوند و در مورد کنترل فشار واقعاً ناپایدار هستند، زیرا با فشار ثابت کار می کنند. فشار می تواند از 4 بار در ابتدای استخراج به 14-16 بار در هنگام اتمام اسپرسو برسد. شرایطی وجود دارد که ممکن است بخواهید مشخصات فشار را تغییر دهید، اما همانطور که می دانیم، فشار نامتعادل و ناخواسته می تواند یک اسپرسوی بد ایجاد کند.
shot of espresso
ماشین‌های حرفه‌ای معمولاً از پمپ‌های چرخشی یا دنده‌ای استفاده می‌کنند. ایوان توضیح می‌دهد: «مپ‌های چرخ‌دنده‌ای در بهترین ماشین‌ها یافت می‌شوند و با پمپ‌های چرخشی اما با کنترل مستقل فشار کار می‌کنند. فشار را می‌توان با تغییرات دستی یا با گزینه‌های قابل برنامه‌ریزی که باریستا بسته به مشخصات استخراجی که می‌خواهد تنظیم می‌کند تغییر داد. برخی از دستگاه های اسپرسوساز دارای گزینه های دستی و قابل برنامه ریزی هستند. دستگاه‌های پمپی حرفه‌ای اغلب دارای شیرهای سه‌طرفه برای آزاد کردن فشار هستند و اجازه می‌دهند چندین شات پشت سر هم گرفته شوند.
coffee cup 1
مزیت دستگاه نیمه اتوماتیک یا اتوماتیک پمپ محور کنترل با ثبات است. به همین دلیل است که ماشین های پمپی رده بالا معمولا دارای دیگ های متعدد هستند. ایوان هشدار می دهد که حتی با یک ماشین با کیفیت بالا، ناهماهنگی وجود خواهد داشت. او می‌گوید: برخی ماشین‌ها هستند که بهتر از بقیه هستند، اما فراموش نکنید که این دستگاه‌ها توسط ما انسان‌ها ساخته شده‌اند و ما کامل نیستیم، بنابراین هیچ دستگاه اسپرسوساز کاملی وجود ندارد.
La Marzocco 1
هر نوع دستگاه اسپرسوساز دارای مزایا و معایبی است. با توجه به تمام نکات، مقرون به صرفه بودن و ملاحظات عملی، “بهترین” دستگاه برای هر فرد متفاوت است. پیشرفت در فناوری دستگاه اسپرسوساز همیشه در حال وقوع است. قطعات جدید، سیستم های پنوماتیک و کنترل های کامپیوتری توسط تولید کنندگان در سراسر جهان در حال توسعه هستند. فریفته شدن توسط یک دستگاه زیبا یا ویژگی های بی نظیر و با تکنولوژی بالا آسان است، اما در زیر پوسته های شیک تفاوت های عمده ای وجود دارد. قبل از متعهد شدن به خرید، بپرسید که آیا دستگاه واقعاً با نیازهای شما مطابقت دارد یا خیر.
امیدواریم که از این مقاله لذت برده باشید برای دسترسی به مطالب بیشتر به سایت دانی‌در مراجعه فرمایید.
1059 439 حنانه سالمی
اشتراک گذاری

دیدگاهی بنویسید

در سایت جستجو کنید ...
0