طعم و عطر قهوۀ تازه ...

eric barbeau dPzqzWI6AO8 unsplash 1 1536x625 1

چگونه موکاپات بر مصرف قهوه تأثیر گذاشته است؟

موکاپات نماد فرهنگ قهوه ایتالیایی که فورا توسط میلیون ها نفر در سراسر جهان قابل تشخیص است. اگرچه بسیاری از مردم برای نوشیدن فنجان قهوه روزانه خود به آن متکی هستند، اما تعداد کمی از تأثیر قابل توجه آن بر فرهنگ قهوه در سراسر جهان اطلاع دارند. در ادامه همراه ما باشید تا بررسی کنیم که چگونه این قهوه ساز فروتن انقلابی در نحوه مصرف قهوه در خانه تغییر ایجاد کرد و دم کردن قهوه در خانه را برای همیشه تغییر داد.
Moka pot 1
محصولی از فرهنگ قهوه ایتالیایی

موکاپات در ایتالیا اختراع شد، به عنوان یک پیشرفت طبیعی در صحنه قهوه این کشور. قهوه برای اولین بار در قرن شانزدهم به عنوان یک نوشیدنی لوکس و عجیب و غریب و گران قیمت به ایتالیایی ها معرفی شد. به این ترتیب، در درجه اول توسط ایتالیایی های ثروتمند در قهوه خانه های تجاری مصرف می شد. این موسسات قهوه را در قابلمه ها با استفاده از روش های دم کردن تهیه و سرو می کردند. افزایش تقاضا باعث شد تا نوآوران به دنبال راه هایی باکارآمدتر برای دم کردن قهوه باشند. آزمایشی که با دم کردن همراه با فشار بخار انجام شد منجر به ثبت اختراع اولین دستگاه های اسپرسوساز شد و از سال 1884 به بعد به بازار عرضه شد. این رویکرد جدید زمان استخراج را بسیار بهبود بخشید، و فنجان‌های تازه قهوه را قادر می‌سازد به سرعت سرو شوند. نمونه‌ای از پرکولاسیون تحت فشار، دستگاه‌های اسپرسو با جوشاندن آب تحت فشار کار می‌کردند تا بخار را از طریق دانه‌های ریز آسیاب شده قهوه عبور دهند. این یک کنسانتره با طعم قوی تولید می کند که برای مصرف سریع مناسب است. از آنجایی که این دستگاه‌های اسپرسوساز اولیه بزرگ بودند، فقط برای استفاده تجاری مناسب بودند. در بارهایی به سبک آمریکایی، مشتریان در حالی که پشت پیشخوان ایستاده بودند، فنجان های قهوه سفارش می دادند. در جامعه‌ای که به طور فزاینده‌ای صنعتی می‌شود، این سرویس سریع برای کارگرانی که به یک قهوه سریع در حال حرکت نیاز داشتند ایده‌آل بود ، سنتی که تا امروز ادامه پیدا کرده.
Moka pot 2
ورود موکا اکسپرس

فرا رسیدن دهه پنجاه رونق اقتصادی را برای ایتالیا به ارمغان آورد که مصرف گرایی را تسریع کرد و منجر به افزایش راحتی و اندازه خانه های ایتالیایی شد. محبوبیت قهوه واقعاً در این مرحله افزایش یافت و تقاضا برای روشی برای بازتولید و افزایش کارایی یک دستگاه اسپرسوساز تجاری در خانه ایجاد کرد. آلفونسو بیالتی در حالی که ظرف موکا را در سال 1933 اختراع کرد، چند سال بعد از رونق اقتصادی کشور سود زیادی برد. موکا اکسپرس، (ابجوساز اجاق گازی آلومینیومی هشت وجهی که ما تا به امروز از آن استفاده می کنیم) به عنوان یک روش ارزان و کارآمد برای دم کردن قهوه در خانه شهرت پیدا کرد. نام این شهر از شهر موکا گرفته شد که تا اوایل قرن هجدهم بندر اصلی صادرات قهوه یمن به اروپا بود. موکاپات که برای استفاده روی اجاق گاز طراحی شده است دارای سه قسمت اصلی است، مانند دستگاه های اسپرسوساز، آب جوشی را که توسط بخار تحت فشار قرار می گیرد از قهوه آسیاب شده عبور می دهد. بخار در دیگ ایجاد می شود. فشار تا زمانی افزایش می یابد که آب از طریق یک قیف و قهوه آسیاب شده به محفظه بالایی وارد شود، صدای پراکنده آشنا که زمانی که دیگ تقریبا خالی است به شما اطلاع می دهد که قهوه آماده است. اگرچه موکاپات کرما نمی دهد، اما یک شات قهوه مانند اسپرسو تولید می کند و در ادامه کمک مهمی به رشد فرهنگ اسپرسو کرد. 
eric barbeau dPzqzWI6AO8 unsplash 1024x989 1
موکاپات جهان را تسخیر می کند!

در دهه 1950، Bialetti خود را به عنوان یکی از تولید کنندگان پیشرو قهوه ساز ایتالیایی تثبیت کرد و شروع به نفوذ به بازارهای خارجی نیز کرد. در پایان قرن بیستم، فروش او تقریباً به 220 میلیون رسید. تا حدی، ثروت آن با گسترش فرهنگ اسپرسو در خارج از کشور افزایش پیدا کرد، که دستگاه های اسپرسوساز رقیب نیز به آن کمک کردند. جوامع ایتالیایی در سراسر جهان نیز در رواج قهوه به سبک ایتالیایی نقش داشتند. همانطور که در ایتالیا، قهوه از یک کالای لوکس به یک کالای مقرون به صرفه تبدیل شد در کشورهای دیگر نیز این اتفاق افتاد. با این حال، عادات مصرف در بازارهای نوظهور، مسیرهای تکاملی خود را در پیش گرفت. برای مثال، در ایالات متحده آمریکا و بریتانیا، افزودن شیر برای تولید کافه لاته و کاپوچینو بسیار رایج‌تر از ایتالیا بوده و باقی مانده است. واردات و صادرات در حال حاضر منعکس کننده تقاضا برای ترکیب‌های روبوستا است که نیازهای صنعت اسپرسو را برآورده می کند که موکاپات به ساخت آن کمک کرد. در گزارش مرکز ارتقای واردات هلند، اشاره شده است که ایتالیا دومین واردکننده دانه قهوه سبز در اروپا و دومین صادرکننده بزرگ قهوه رست شده در قاره است که به ایجاد «تقاضای مهم» کمک کرده است. برای تولیدکنندگان قهوه در سراسر جهان، به ویژه آنهایی که می توانند الزامات صنعت اسپرسو را برآورده کنند. این که موکاپات در این ارقام فروش نقش داشته است، یاخیر، قابل بحث است. این به گسترش فرهنگ اسپرسو در سراسر جهان کمک کرده است که باعث شده مردم قهوه را به شکلی مناسب برای تهیه اسپرسو خریداری کنند. با این حال، عوامل دیگری نیز نقش دارند.
ts1
ماشین آلات مدرن و ظهور کپسول قهوه

موکاپات و دستگاه اسپرسوساز هر دو از موفقیت یکدیگر سود برده‌اند و به گسترش فرهنگ اسپرسو در سراسر جهان کمک کرده اند. اسپرسوسازهای مدرن از نوآوری موکاپات الهام گرفتند و نسبت به تجسم اصلی خود فشرده تر شدند تا برای مصارف خانگی مناسب تر شوند. این دستگاه ها از جهانی شدن فرهنگ اسپرسو نیز بهره برده اند و قدرت فوم سازی مورد نیاز را در بازاری که تحت سلطه نوشیدنی‌های مبتنی بر شیر است، فراهم می‌کنند. دستگاه های کپسول قهوه نیز تحت تأثیر موکاپات قرار گرفته اند. این ها شات های مناسبی از قهوه را در خانه ارائه می دهند. همانطور که در جاهای دیگر اشاره شد، بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده این دستگاه‌ها با گذاشتن نام‌های ایتالیایی به محصولات خود تلاش کرده‌اند خود را با فرهنگ قهوه ایتالیایی هماهنگ کنند.
kevin schmid 39KMFsgTLz0 unsplash 1024x683 1
در مورد سایر روش های دم کردن خانگی چطور؟

تهدیدات پیش روی موکاپات فراتر از دستگاه های اسپرسوساز است و اکنون در خطر تبدیل شدن به قربانی موفقیت خود است. برای کمک به رواج فرهنگ دم کردن خانگی، راه را برای روش‌ها و دستگاه‌های جدیدی هموار کرده است که در فرهنگ قهوه تخصصی شهرت برتری دارند. با ظهور موج سوم قهوه، بسیاری از علاقه مندان به قهوه به دستگاه‌های دیگری علاقه‌مند شده اند که می توانند به سرعت و کارآمد یک اسپرسوی واقعی را بدون خطر تولید طعم های سوخته تولید کنند. با انتخاب های بیشتر از همیشه، مردم نتایج بهتر و دامنه بیشتری برای آزمایش پیدا می کنند. روش‌های مختلف دم‌آوری بسیار زیادی برای آزمایش وجود دارد (ریختن، غوطه‌وری، دم‌آوری قطره‌ای و غیره)، و همچنین تعداد فزاینده‌ای از دستگاه‌های رقیب در دسترس هستند. از طریق بازی با متغیرها، مصرف کنندگان می توانند با استفاده از دستگاه های مختلف، کیفیت های متفاوتی را از دانه های قهوه بیرون بیاورند. به همین دلیل، موکاپات نتوانسته است از افزایش علاقه به دم کردن دستی خانگی سود ببرد. کاهش آن به حدی بوده است که شرکت Bialetti در خطر انقراض است. این شرکت در اکتبر 2018 اعلام ورشکستگی کرد.
Moka pot 6
میراث موکاپات

آینده موکاپات هر چه باشد، همیشه دارای جایگاه ویژه‌ای بین قهوه‌سازها دارد. قبل از معرفی موکاپات، قهوه در فضاهای عمومی و نه خصوصی مصرف می‌شد و فقط در محافل نخبگان نوشیده میشد. موکاپات، قهوه به سبک اسپرسو را به مشتریان جهانی معرفی کرد و بر نحوه تهیه، دم کردن و سرو قهوه تأثیر گذاشت. یک نوآوری تکنولوژیکی و محرک تغییرات جامعه شناختی، تاثیر کلی آن بر فرهنگ قهوه عمیق بوده است.
امیدواریم که ایت مقاله برای شما مفید بوده باشد برای دسترسی به مطالب بیشتر به سایت دانی‌در مراجعه کنید.
1536 625 حنانه سالمی
اشتراک گذاری

دیدگاهی بنویسید

در سایت جستجو کنید ...
0