طعم و عطر قهوۀ تازه ...

latte art factory 1536x531 1

فوم‌گیری از شیر در صنعت قهوه چگونه تکامل یافته است؟

در سرتاسر جهان، از نوشیدنی های قهوه مبتنی بر شیر از جمله کاپوچینو، لاته، فلت وایت و غیره لذت می برند. بسیاری از نوشیدنی های مبتنی بر شیر دارای لایه ای از میکروفوم هستند. علاوه بر اینکه میکروفوم بافت منحصر به فردی دارد، باریستاها از آن برای ریختن لاته آرت استفاده می کنند که اکنون در بسیاری از کافی شاپ های تخصصی در سراسر جهان رایج شده است. برای کمک به باریستاها در تهیه نوشیدنی های قهوه بر پایه شیر با کیفیت بالا، فناوری فوم(کف) گیری از شیر در چند سال گذشته تکامل یافته است ( از نازل بخار پرقدرت گرفته تا کانترهای خودکار فوم گیری شیر). ان با چهار متخصص قهوه که با سیستم فوم شیر خودکار کارخانه Latte Art Factory کار می کنند صحبت کردیم تا در مورد تکامل فناوری فوم شیر و تغییر کلی به سمت اتوماسیون بیشتر بدانیم، برای اطلاعات بیشتر در ادامه مطلب همراه ما باشید.
latte art 2 1024x640 1
چگونه فناوری فوم گیری از شیر در دهه های گذشته تغییر کرده است؟
امروزه، نازل‌های بخار و سایر اجزای فوم گیری از شیر از اجزای ضروری در اکثر دستگاه های اسپرسوساز هستند. با این حال، هنگامی که اولین دستگاه اسپرسوساز در اواخر قرن 19 ثبت اختراع شد، تنها یک دیگ بخار داشت که منحصراً برای استخراج اسپرسو استفاده می شد. در اوایل قرن بیست و یکم، به همان اندازه که به دیگ‌های بخار توجه میشد، نازل بخار هم مورد توجه قرار گرفت. تولیدکنندگان شروع به استفاده از دو ترموستات در دستگاه های خود کردند ، یکی برای اسپرسو و دیگری برای شیر. با این حال، از آنجایی که بسیاری از دستگاه های اسپرسوساز هنوز فقط یک دیگ بخار داشتند، باریستاها قادر به گرفتن شات و فوم گیری از شیر به طور همزمان نبودند. این تأثیر زیادی بر گردش کار، خدمات و سرعت داشت. در حال حاضر، فناوری مولتی بویلر در بسیاری از دستگاه‌های اسپرسوساز گران‌قیمت رایج است که به باریستاها اجازه می‌دهد همزمان شات بگیرند و شیر فوم دهند. برای سالیان متمادی، بخار دادن تنها راه تولید میکروفوم با کیفیت بالا بود. بخار دادن هوا و آب داخل شیر را ترکیب میکند. باریستاها با استفاده از بخار و دمای کنترل شده، شیر را گرم می کنند تا یک لایه کف پایدار و صاف با حباب هایی با اندازه یکنواخت ایجاد کنند. با این حال، در سال های اخیر، فن آوری فوم گیری شیر به طور قابل توجهی تکامل یافته است. وادیم سایچوک یک مهندس پشتیبانی فنی در فرانک بونا ، تولید کننده و تامین کننده تجهیزات قهوه تجاری در آلمان است. او می‌گوید : بخار دادن شیر می‌تواند نتایج باکیفیتی ایجاد کند، باریستاها می‌توانند به‌طور مداوم میکروفوم را با استفاده از نازل بخار تهیه کنند. علاوه بر این، یادگیری نحوه بخار دادن به شیر مستلزم آموزش و تمرین فراوان است ، که به طور بالقوه حواس باریستاها را از وظایف دیگر منحرف می کند. متغیرهای زیادی در بخار دادن شیر دخیل هستند، مانند فشار، دما، و همچنین شکل نازل بخار و تعداد سوراخ‌ها، که به دلیل این متغیرها، احتمال ناهماهنگی و خطای انسانی در هنگام استفاده از نازل بخار افزایش می یابد. در نتیجه، سایر اشکال فناوری فوم گیری شیر شروع به پیشرفت کرده اند. لارس نورسکوف مدیر قهوه بیرون‌بر در Peter Larsen Kaffe در دانمارک است. او می گوید: در کنار تمرکز فزاینده بر قهوه با کیفیت بالاتر، تقاضا برای تولید فوم شیر عالی نیز رو به افزایش است. در نهایت، برخی از این جایگزین‌ها تنها به هوا برای تولید فوم شیر متکی هستند، برخلاف بخار که از آب نیز استفاده می‌کند.
2CXG658 1024x640 1
اتوماسیون و میکروفوم
در کنار محبوبیت فزاینده فناوری فوم شیر، یک تغییر کلی به سمت تکیه بر اتوماسیون برای اطمینان از سازگاری میکروفوم صورت گرفته است. مایکل مک گورک مدیر خدمات ملی چای و قهوه Bewley در ایرلند است. او می‌گوید: در طی سال‌های اخیر، فوم گیری شیر از نازل‌های بخار، که به یک باریستا برای فوم گیری صحیح شیر متکی هستند، به سیستم‌های کاملاً خودکاری که می‌توانند فوم شیر با کیفیت بالا را ارائه کرده و در دمای عالی پخش کنند، تکامل یافته است. یکی از نمونه‌های این سیستم‌ها Latte Art Factory است ، یک سیستم فوم گیری و پخش خودکار شیر که قادر است دو نوع مختلف شیر را به طور همزمان فوم دهد. دلایل متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد چرا سیستم‌های فوم گیری خودکار شیر در صنعت قهوه مورد توجه قرار میگیرند. هفته‌ها و ماه‌ها باریستاها تحت آموزش قرار می‌گیرند، درحالیکه فوم‌دهنده‌های شیر خودکار به احتمال زیاد سازگارتر هستند. این نه تنها می تواند به باریستاها کمک کند تا لاته آرت بهتری ارائه دهند، بلکه می تواند بهره وری و گردش کار را نیز بهبود بخشد. علاوه بر این، انواع فوم شیر در سال های اخیر رواج بیشتری پیدا کرده که شامل فوم سرد نیر می‌شود. استارباکس یکی از اولین کافی شاپ هایی بود که نوشیدنی های فوم سرد را در منوی خود در سال 2018 معرفی کرد. به گفته Rubix Foods، از سال 2020، فروش نوشیدنی های فوم سرد 118 درصد در مشاغل غذایی و نوشیدنی ایالات متحده افزایش یافته است. برخی از روش های فوم گیری از شیر می توانند میکروفوم را در محدوده دمایی خاصی تولید کنند، کارخانه لاته آرت به ویژه محدوده دمایی 4 تا 75 درجه سانتیگراد (39 درجه فارنهایت تا 167 درجه فارنهایت) را فراهم می کند که تجربیات جدیدی را برای مصرف کنندگان ایجاد می کند. علاوه بر دماهای مختلف، دستگاه‌های فوم گیری خودکار شیر می‌توانند از شیرهای دیگر نیز فوم گیری کنند ، این شامل پشتیبانی از گزینه های گیاهی بیشتری مانند جو، بادام و سویا می شود. علاوه بر این، با توجه به ارزش بازار جهانی نوشیدنی شیر گیاهی تا سال 2030 بیش از 71 میلیارد دلار، سازگاری برای بسیاری از کافی‌شاپ‌ها در سراسر جهان ضروری است. با این حال، شیرهای گیاهی با مجموعه ای از چالش های منحصر به فرد خود همراه هستند. از آنجایی که آنها حاوی پروتئین و چربی کمتری نسبت به شیر گاو هستند، رسیدن به همان نتایج با کیفیت بالا با شیرهای گیاهی دشوار است. در حالی که مطمئناً باریستاها می توانند برای بخار دادن به شیرهای گیاهی آموزش ببینند، دستگاه های فوم‌سازی خودکار می توانند این فرآیند را بسیار آسان تر کنند. به عنوان بخشی از این، آلودگی متقابل با شیر گاو می تواند برای برخی از مصرف کنندگان نگران کننده باشد. با این حال، بسیاری از دستگاه های فوم‌سازی خودکار، مانند کارخانه لاته آرت، سیستم‌های خود تمیز شونده قابل اعتمادی دارند، مخصوصاً در مواردی که با چندین شیر به طور همزمان کار می‌کنند.
latte art factory foam 1024x640 1
چگونه نرم افزار می تواند کیفیت فوم شیر را بهبود بخشد؟
در سال‌های اخیر به دلایل مختلفی تمرکز قابل توجهی بر روی داده‌ها و نرم‌افزار در صنعت قهوه صورت گرفته است. با این حال، هر دو به ویژه برای باریستای مدرن مهم هستند. وادیم می‌گوید: نرم‌افزار و جمع‌آوری داده‌ها به تقویت تعامل باریستا با دستگاه کمک می‌کند. علاوه بر دستور العمل های از پیش تعیین شده برای اسپرسو، می تواند شامل تنظیمات از پیش تعیین شده برای انواع مختلف میکروفوم برای تهیه تعدادی از نوشیدنی های مبتنی بر شیر باشد. هر نوع نوشیدنی قهوه مبتنی بر شیر به بافت متفاوتی از میکروفوم نیاز دارد، به این معنی که باریستاها باید شیر را به روش خاصی بخاربدهند. به عنوان مثال، یک کاپوچینو به طور کلی نیاز به میکروفوم بیشتری نسبت به یک فلت وایت دارد. سیستم‌های فوم‌سازی خودکار شیر را می‌توان برای تولید مقادیر خاصی از فوم بر اساس نوشیدنی و همچنین نوع شیر از پیش تنظیم کرد. لارس می‌گوید: با استفاده از نرم‌افزار، برای کافی‌شاپ‌ها می‌توان دستور فوم‌گیری از شیر را به‌سرعت تغییر داد، به‌ویژه برای کافه‌هایی که لوکیشن‌های مختلفی دارند. Camiel Wenning مدیر فروش و حساب‌های کلیدی ملی در Verdi Koffiegroep در هلند است. او می‌گوید: نرم‌افزار و جمع‌آوری داده‌ها در نهایت به باریستاها کمک می‌کند تا خدمات بهتر و کارآمدتری به مشتریان ارائه دهند، این فناوری‌ها همچنین از باریستاها برای تولید فوم شیر با بهترین کیفیت پشتیبانی می‌کنند.
latte art 3 1024x640 1
مزایای استفاده از فناوری فوم‌گیری خودکار شیر
شکی نیست که فناوری فوم‌گیری خوکار شیر مزایای زیادی برای کافی شاپ ها دارد. کامیل می گوید: کیفیت نوشیدنی های قهوه مبتنی بر شیر به طور قابل توجهی در نتیجه پیشرفت های تکنولوژیکی در سیستم های خودکار فوم‌گیری بهبود یافته است. وادیم توضیح می‌دهد: باریستاها می‌توانند به جای استفاده از نازل بخار، بیشتر با مشتریان معاشرت کنند و یا وظایف دیگری را انجام دهند. این می تواند در نهایت از باریستاها برای ارائه خدمات با کیفیت بهتر حمایت کند. مایکل می‌گوید در دوره‌های شلوغ‌تر، یا هنگام مواجهه با کمبود کارکنان، سیستم‌های فوم‌گیری خودکار شیر همچنین می‌توانند به باریستاها کمک کند تا سفارش‌ها را به‌طور مؤثرتر و پیوسته‌تر آماده کنند، در حالی که هنوز استانداردهای بالایی دارند. وادیم اضافه می‌کند که فناوری خودکار فوم گیری شیر نیز می‌تواند از باریستاهای کم‌تجربه برای تهیه نوشیدنی‌های باکیفیت پشتیبانی کند ، اطمینان حاصل شود که نوشیدنی‌ها برای همه مشتریان کیفیت مشابه دارد. وقتی صحبت از استفاده از دستگاه‌های فوم‌گیری خودکار شیر می شود، باید گزینه های مختلف مِنو را نیز در نظر بگیرید. اکنون تعداد بیشتری از کافی‌شاپ‌ها مجموعه‌ای از نوشیدنی‌های جدید مانند نوشیدنی‌های خاص و کوکتل‌های قهوه را در منوی خود گنجانده‌اند. وادیم می‌گوید که دستگاه‌های فوم‌گیری شیر، مانند کارخانه لاته آرت، می‌توانند فوم بستنی‌مانند ، نرم و فوم‌های سرد را پخش کنند و علاوه بر شیر، با سایر مواد تشکیل دهنده نیز کار کنند. مصرف انرژی و اتلاف انرژی نیز از دیگر دغدغه های صاحبان کافی شاپ است. بخار دادن به خصوص از نظر انرژی کارآمد نیست، زیرا فقط برای گرم کردن شیر نیاز به جوشاندن و نگهداری آب در دمای خاصی دارد. علاوه بر این، آمار نشان می‌دهد که برخی از کافی‌شاپ‌ها می‌توانند روزانه تا 15 دلار از شیر باقی‌مانده را هدر دهند که این رقم به 5000 دلار در سال می‌رسد. لارس می‌گوید: وقتی باریستاها شیر را با دست آماده می‌کنند، معمولاً مقداری شیر باقی مانده در پیچر وجود دارد. باریستاها با توزیع‌کننده‌های اتوماتیک شیر و دستگاه‌های فوم‌گیری خودکار می توانند از مقدار مناسب شیر برای هر نوشیدنی استفاده کنند. برای برخی از کافی‌شاپ‌ها، سرمایه‌گذاری اولیه در دستگاه‌های فوم‌گیری خودکار شیر، مانند کارخانه لاته آرت، به دلیل کاهش ضایعات شیر ، می‌تواند ظرف یک سال جواب دهد. وادیم می‌گوید: این دستگاه پس از روشن کردن آن در کمتر از یک دقیقه آماده توزیع و فوم‌گیری شیر است که به کاهش بیشتر هزینه‌های انرژی کمک می‌کند.
latte art 1024x640 1
واضح است که اتوماسیون موضوع مهمی برای پیشرفت صنعت قهوه خواهد بود و نوشیدنی های قهوه مبتنی بر شیر مطمئناً از این قاعده مستثنی نیستند. کافی‌شاپ‌ها با کار با دستگاه‌های فوم‌گیری خودکار شیر، می‌توانند بافت و کیفیت میکروفوم ثابت‌تری تولید کنند و در عین حال مصرف و اتلاف انرژی را کاهش دهند. ممکن است فناوری جدیدی مانند این دستگاه نتواند جایگزین شخصی که در بار قهوه کار می کند، شود، ولی به باریستاها کمک می‌کند بهترین کیفیت را ارائه دهند.
امیدواریم که از این مقاله لذت برده باشید برای دسترسی به مطالب بیشتر به سایت دانی‌در مراجعه فرمایید.
1536 531 حنانه سالمی
اشتراک گذاری

دیدگاهی بنویسید

در سایت جستجو کنید ...
0