طعم و عطر قهوۀ تازه ...

nespresso capsule 1536x531 1

کپسول های قهوه چگونه ساخته و پر می شوند؟

تقاضا برای کپسول قهوه هرگز به اندازه امروز نبوده است. به گفته فیور مارکتز، صنعت جهانی کپسول تا سال 2025 به ارزش 29.2 میلیارد دلار خواهد رسید که آن را به بازاری پرسود برای بسیاری از شرکت‌های رست و قهوه تبدیل می‌کند. با این حال، زیرساخت‌ها، دانش و تجهیزاتی که برای تولید و پر کردن کپسول‌های قهوه نیاز هست، از اهمیت بالایی برخوردار است. تعدادی از عوامل کلیدی وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند، از جمله اندازه آسیاب بسیار ریز و روش های مهر و موم تخصصی برای حفظ تازگی. این امر باعث شده است که بسیاری از رسترهای قهوه تخصصی با شرکت‌های اختصاصی که کپسول‌های باکیفیت را برای آن‌ها تولید می‌کنند یا پر می‌کنند، شریک شوند، تا خودشان این کار را انجام ندهند. برای توضیح بیشتر در مورد فرآیند تولید کپسول با دو متخصص از AFPAK صحبت کردیم. در ادامه مطلب همراه ما باشید.
capsule coffee machine 1024x640 1
چرا کپسول های قهوه اینقدر محبوب هستند؟
کپسول های قهوه برای اولین بار در اواخر دهه 1980 زمانی که شرکت چند ملیتی سوئیسی نستله اولین دستگاه نسپرسو خود را عرضه کرد، به بازار معرفی شدند. از زمان رشد نسپرسو در دهه 1990، کپسول ها فقط در بین مصرف کنندگان محبوبیت پیدا کردند. تخمین زده می شود که نسپرسو به تنهایی هر سال حدود 14 میلیارد کپسول تولید می کند. آلن کائو طراح ماشین در AFPAK است که ماشین های پرکننده و بسته بندی کپسول قهوه را تولید می کند. او می گوید این محصولات قهوه به دلیل سهولت در استفاده بین مصرف کنندگان محبوب هستند. کپسول‌ها توانایی نوشیدن قهوه با کیفیت بالا را در هر زمان و هر مکان به مردم ارائه می‌دهند. جفری فانگ مدیر عامل AFPAK است. او موافق است و بر کاهش زمان استخراج و فرآیند تمیز کردن ساده‌تر تاکید می‌کند. او می‌گوید: کپسول‌های قهوه راهی مناسب برای مصرف‌کنندگان برای تهیه قهوه‌ای لذیذ در مدت زمان کوتاه و با حداقل تمیز کردن هستند. علاوه بر این، با قرنطینه‌های Covid-19 در طول سال‌های 2020 و 2021 که اکثریت جمعیت جهان را مجبور به ماندن در خانه کرد، بسیاری از مصرف‌کنندگان تصمیم گرفتند هنگام ارتقای تنظیمات خانه خود، روی قهوه‌سازهای کپسولی سرمایه‌گذاری کنند. به طور طبیعی، رشد تصاعدی بازار کپسول‌ها باعث شده است که بسیاری از رسترهای تخصصی و مشاغل قهوه شروع به فروش کپسول کنند. با این حال، فرآیند تولید کپسول قهوه برای رسترها دشوار است. تجهیزات تخصصی و تخصص سطح بالا برای تولید، پر کردن و بسته‌بندی کپسول‌ها مورد نیاز است که ممکن است برخی از رسترها به آن‌ها دسترسی نداشته باشند.
disposed capsules 1024x640 1
فرآیند تولید
تولید کپسول قهوه فرآیندی کامل و پیچیده است که به تجهیزات تجاری تخصصی نیاز دارد. آلن می گوید که بین 30 تا 60 روز طول می کشد تا به طور کامل کپسول ها تولید، پر و بسته بندی شوند. اما این فرآیند چگونه کار می کند؟
اول از همه، از زدن برچسب انحصاری و درک نیازهای رستری که با آن کار می‌کنند شروع می‌شود. اکثر کپسول‌های قهوه معمولا از آلومینیوم یا پلاستیک ساخته می شوند. انتخاب مواد تشکیل‌دهنده کپسول به عوامل مختلفی مانند دوام، ضخامت و قابلیت آب بندی بستگی دارد. در حالت ایده‌آل، رسترها باید موادی را انتخاب کنند که عطر و طعم قهوه‌شان را تا حد امکان حفظ کند. طبق یک مقاله تحقیقاتی در سال 2014، آلومینیوم بهترین خواص برای حفظ تازگی را دارد. در این میان، پلاستیک ماده ای بادوام تر از آلومینیوم است. پس از اینکه رستر مواد و شکل کپسول مورد نظر خود و همچنین قهوه‌ای را که می‌خواهد استفاده کند ، انتخاب کرد، می‌توان ساخت کپسول را آغاز کرد. آلن می گوید: پس از این مرحله ، AFPAK برنامه نویسی ماشین آلات، تولید و مونتاژ قطعات، نصب، آزمایش و حمل و نقل را انجام می دهد. هنگامی که دستگاه پر کردن و بسته بندی راه اندازی شد، تمیز کردن و استریل کردن کامل برای تولید کپسول های قهوه ضروری است. جفری توضیح می‌دهد: برای تمیز کردن هر کپسول، کپسول خالی را با یک تفنگ بادی عبور می‌دهند تا هر گونه آلودگی از داخل آن پاک شود. پس از تمیز کردن کامل، کپسول ها از یک دستگاه ضدعفونی کننده UV عبور می کنند.
coffee pods 1024x640 1
کپسول ها چگونه پر می شوند؟
جفری می‌گوید: وقتی کپسول‌ها تمیز و استریل شدند، می‌توان آن‌ها را پر کرد. یک دستگاه پرکن تخصصی که به عنوان پرکننده مارپیچ شناخته می‌شود برای پر کردن کپسول‌ها استفاده می‌شود و مستقیماً داخل کپسول‌های خالی قبل از مهر و موم شدن پر می‌شود. اما ، ابتدا قهوه باید آسیاب شود. در عین حال، آسیاب کردن قهوه برای کپسول ها آنقدرها هم که به نظر می رسد ساده نیست. این به این دلیل است که اندازه آسیاب برای کپسول ها باید بسیار ریز باشد ، حتی ریزتر از اسپرسو. این عمدتا به دلیل اندازه کوچک کپسول است، اکثر کپسول‌ها حاوی حدود 7 گرم قهوه هستند. با چنین حجم کمی از قهوه، قهوه‌سازهای کپسولی باید تا آنجا که می توانند از هر کپسول استخراج کنند. برای رسیدن به این اندازه آسیاب بسیار ظریف، سازندگان کپسول از مجموعه آسیاب های غلتکی در اندازه صنعتی استفاده می کنند. در مورد AFPAK، جفری توضیح می‌دهد که اولین مجموعه آسیاب‌ها دانه‌های را می‌شکنند، سپس مجموعه دوم آنها را به قطعات کوچک‌تر می‌شکند. پس از آن، مجموعه سوم و آخرین آسیاب برای آسیاب کردن قهوه به اندازه لازم استفاده می شود. آسیاب های غلطکی تجاری به ندرت در رستری‌ها و کافی‌شاپ‌ها یافت می شوند زیرا بزرگ و گران هستند و برای محیط کارخانه بسیار مناسب ترند. آنها اندازه فوق العاده ظریف و ثابتی تولید می کنند که برای استخراج کپسول ایده آل است. استخراج نهایی هم به کیفیت و هم به کمیت قهوه استفاده شده در کپسول بستگی دارد. از آنجایی که قهوه‌سازهای کپسولی به یک میزان بسیار ریز آسیاب شده قهوه نیاز دارند، کوچکترین تغییرات در اندازه آسیاب می تواند تأثیر زیادی بر طعم داشته باشد ، به این معنی که قوام بسیار بالا یک ضرورت مطلق است. هنگامی که قهوه آسیاب شد، پرکننده مارپیچ با سرعت بالا و با موتور کنترل شده، قهوه را به هر کپسول اضافه می کند. پرکننده مارپیچ وسیله ای است که اغلب برای اندازه گیری حجمی و توزیع مواد فله، در صنعت قهوه و فراتر از آن استفاده می شود. عرضه قهوه به قیف پرکننده مارپیچ باید در طول فرآیند تولید ثابت بماند. به این معنی که دستگاه می‌تواند هر کپسول را با میزان صحیح پر کند، که وزن هر کپسول را در محدوده‌ای با دقت بالا نگه می‌دارد. این تضمین می‌کند که مشتریان در قهوه‌شان ثبات داشته باشند. پس از پر شدن؛ هر کپسول، باید برای آب بندی تمیز شود. جفری می گوید: ما پودر باقیمانده را از لبه کپسول تمیز می کنیم تا کاملاً آن را ببندیم. از آنجا، هر کپسول بلافاصله درپوش زده و مهر و موم می شود. سپس کپسول‌ها با نیتروژن برای اطمینان از حداکثر تازگی قهوه شسته می‌شوند. آلن می افزاید: AFPAK از فولاد ضد زنگ 304 درجه مواد غذایی به عنوان ماده تماسی استفاده می کند تا قهوه در طول آب بندی آلوده نشود. همه ماشین‌های ما دارای عملکرد شستشوی نیتروژن هستند. آب بندی و شستشوی کپسول ها به این روش کمک می کند تا اکسیداسیون تا حد امکان به حداقل برسد. از آنجایی که اندازه آسیاب بسیار کوچک است، قهوه پس از چند ثانیه مستعد بیات شدن است. برای اطمینان از مهر و موم شدن کامل کپسول‌ها، معمولا سازندگان آنها را آزمایش می کنند. این کار را می توان با غوطه ور کردن کپسول ها در آب انجام داد تا ببینند آیا هوا از کپسول خارج می شود یا خیر (که به عنوان نرخ انتقال اکسیژن (OTR) اندازه گیری می شود). OTR پایین نشان می دهد که کپسول به درستی مهر و موم شده است. جفری می‌گوید: بعد از پر کردن و آب‌بندی، کپسول‌ها مرتب شده و توسط دستگاه در جعبه‌هایی بسته‌بندی می‌شوند.
holding capsules 1024x640 1
چالش ها در فرآیند تولید
اگرچه بازار کپسول مطمئناً برای بسیاری از رسترها و برندهای قهوه پرسود است، اما هنوز هم برای تولیدکنندگانی که کپسول قهوه تولید و بسته‌بندی می‌کنند، چالش‌هایی وجود دارد.
پایداری

صنعت کپسول عمدتاً به دلیل حجم زباله هایی که تولید می کند با انتقاداتی مواجه شده است. تحقیقات شامل روزنامه ایندیپندنت نشان داده است که هر ماه بیش از 30000 کپسول پلاستیکی تنها در بریتانیا به محل دفن زباله می رود. ممکن است صدها سال طول بکشد تا این کپسولها شکسته شوند. این باعث شده است که برخی از رسترها به جای پلاستیک، آلومینیوم را انتخاب کنند. در تئوری، آلومینیوم را می توان بی نهایت بار بازیافت کرد. تخمین زده می شود که تا 75 درصد از کل آلومینیوم تولید شده در حال حاضر هنوز در حال استفاده است. علاوه بر گنجاندن پلاستیک کمتر، تعداد فزاینده‌ای از جایگزین‌های تجدیدپذیر و زیست تخریب‌پذیر برای تولید کپسول نیز وجود دارد. متأسفانه، این گزینه ها ممکن است محدود، پرهزینه و به سختی از بین بروند. آنها همچنین اغلب می توانند در حفظ تازگی خوب عمل نکنند. فراتر از پایداری با مواد مورد استفاده، فرآیند تولید، خود می تواند از سازگاری با محیط زیست نیز بهره مند شود. آلن توضیح می دهد که برای کمک به کاهش این موضوع، AFPAK از طیف وسیعی از تجهیزات تولیدی با انرژی کارآمد استفاده می کند.
تجهیزات

تجهیزات یکی از چالش برانگیزترین جنبه های فرآیند تولید کپسول است. رسترها می توانند روی آسیاب غلتکی و پرکننده مارپیچ سرمایه گذاری کنند، اما این تجهیزات گران است و ممکن است فضای لازم برای چنین ماشین های بزرگی را نداشته باشند. جفری اضافه می کند که سلامت و ایمنی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. شما باید اطمینان حاصل کنید که کپسول از نظر غذایی ایمن است و همچنین کیفیت قهوه را حفظ می‌کند. به عنوان بخشی از این، دانش در سطح تخصصی در تولید کپسول یک ضرورت است. آلن می‌گوید: بیشتر دستگاه‌های کپسول دارای بیش از 10000 قطعه هستند که برخی از آن‌ها به صورت جداگانه بر اساس نیاز مشتری طراحی می‌شوند. شما باید بدانید که چگونه این قطعات را نصب کنید. شرکت‌های قهوه و رسترها می‌توانند از نظر تئوری کارکنان را برای استفاده از این دستگاه‌ها آموزش دهند، اما همکاری با یک تولیدکننده کپسول احتمالاً زمان کمتری خواهد برد.
هزینه و سرمایه گذاری

علاوه بر هزینه زمانی آموزش این تجهیزات، هزینه مالی نیز برای خرید و نصب آن وجود دارد. کار با یک سازنده کپسول به طور طبیعی می تواند به کاهش این هزینه ها کمک کند. آلن می گوید: ماشین های AFPAK می توانند بین 1800 تا 24000 کپسول در ساعت تولید کنند. ما می‌توانیم نیازهای تولیدی رسترهای کوچک، متوسط و بزرگ را برآورده کنیم. ما همچنین می توانیم انواع کپسول ها را با یک دستگاه تولید کنیم.
capsule nespresso coffee 1024x640 1
از آنجایی که رسترهای بیشتری وارد بازار کپسول‌های قهوه می‌شوند، مهم است که به خاطر داشته باشید که اگر بخواهید خودتان با آنها مقابله کنید، تولید می‌تواند پیچیده و پرهزینه باشد. بدون تجهیزات و دانش مناسب، رسترها ممکن است برای تولید کپسول‌های قهوه با کیفیت بالا مشکل داشته باشند و در نهایت خطای بسیار گران‌قیمتی کنند.
امیدواریم که از این مقاله لذت برده باشید برای دسترسی به مطالب بیشتر به سایت دانی‌در مراجعه کنید.
1536 531 حنانه سالمی
اشتراک گذاری

دیدگاهی بنویسید

در سایت جستجو کنید ...
0