طعم و عطر قهوۀ تازه ...

image2 3

لاته چیست و چرا اینقدر محبوب است؟

در کافی‌شاپ‌های سرتاسر دنیا، لاته محبوب‌ترین نوشیدنی قهوه است. طبق داده‌های سال 2020 از Project Café USA، لاته پرفروش‌ترین نوشیدنی در بریتانیا و همچنین سومین نوشیدنی محبوب در کافی‌شاپ‌های ایالات متحده بود. با اینکه محبوب است ولی ترکیب دقیق لاته بسته به موقعیت جغرافیایی – از جمله در سراسر اروپا – می تواند متفاوت باشد. اعتقاد بر این است که این نوشیدنی از نظر فنی در اروپای قرن هفدهم، مدتی قبل از اینکه نام مدرن آن برای اولین بار در اواخر دهه 1860 ابداع شود، سرچشمه گرفته است. پس چرا این نوشیدنی اینقدر محبوب است؟ و از کجا آمده است؟ برای کسب اطلاعات بیشتر با دو متخصص قهوه صحبت کردیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آنچه گفتند، همراه ما باشید.
2A5XRG0 1 1024x683 1
تاریخچه لاته
قهوه و شیر از دهه 1600 در قهوه‌خانه های اروپایی با هم ترکیب میشدند و همچنین نوشیدنی محبوبی در خانه برای بسیاری از قهوه خورها بود. در سرتاسر اروپا، نوشیدنی کلاسیک قهوه مبتنی بر شیر بسته به جایی که هستید، اشکال مختلفی دارد. این شامل caffè latte در ایتالیا، Milchkaffee در آلمان، café con leche در اسپانیا، و café au lait در فرانسه است. و اگرچه لاته شباهت هایی با این نوشیدنی ها دارد، اما تا اواخر دهه 1860 اولین استفاده از این اصطلاح برای توصیف نوشیدنی قهوه مبتنی بر شیر ایجاد شد. تیم‌استورک ،مشاور قهوه گروه بوکر و همچنین داور و مربی مسابقات قهوه است. او می گوید که ایالات متحده به توسعه لاته به شکلی که امروز می شناسیم کمک کرده است. وقتی آمریکایی‌ها برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم دستگاه‌های اسپرسوساز را از ایتالیا وارد کردند، می‌خواستند قهوه‌ای را که در ایتالیا مصرف کرده بودند تقلید کنند. در آن زمان، مصرف‌کنندگان معمولاً طعم قهوه را خیلی قوی می‌دانستند، بنابراین شیر اضافه می‌کردند تا طعم آن ملایم‌تر شود. لاته در اواخر دهه 1980 در سیاتل رایج شد و سپس این نوشیدنی در دهه 1990 در کافی شاپ های سراسر کشور ظاهر شد. بدون شک، طعم لطیف تر و کم شدت قهوه باعث دسترسی بیشتر آن شد و به تکثیر سریع آن نه تنها در سراسر ایالات متحده، بلکه در نقاط دورتر در سراسر جهان کمک کرد. سابرینا پاستانو مربی مجاز انجمن قهوه تخصصی و مدیر قهوه خانه گیلام در لندن است. او همچنین توضیح می دهد که چرا لاته یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در کافی شاپ ها در سراسر جهان است. او می گوید: «لاته باعث می شود به ریشه های ایتالیایی خود فکر کنم. همچنین نوشیدنی‌ای است که دائماً در حال تغییر و تطبیق با بخش قهوه تخصصی است. سنتی و در عین حال انقلابی است.»
Latte mazelab 1 1024x683 1
لاته در عصر امروز
در نتیجه این تفاوت های جغرافیایی، تعریف جهانی لاته می تواند دشوار باشد. در برخی موارد، می تواند بیشتر شبیه فلت وایت یا کاپوچینو باشد ، به خصوص از نظر اندازه. با این حال، در جاهای دیگر، لاته نوشیدنی بسیار بزرگ‌تری است – معمولاً بین 295 تا 340 میلی‌لیتر (10 اونس تا 12 اونس). برای مقایسه، کاپوچینو معمولاً حدود 180 میلی لیتر (6 اونس) است. تیم می گوید: من لاته را به عنوان کاپوچینویی که شیر بیشتری دارد تعریف می کنم. به طور معمول، یک کاپوچینو حداقل 1 سانتی متر میکروفوم دارد، درحالیکه یک لاته یا فلت وایت 0.5 سانتی‌متر میکروفوم دارد. این در نهایت بر حس دهانی نوشیدنی تأثیر می‌گذارد، زیرا میکروفوم کمتر بافتی نازک‌تر اما همچنان کرمی ایجاد می‌کند. تیم توضیح می دهد که هنر لاته یک جنبه ضروری از لاته مدرن است. امروزه در اکثر کافی‌شاپ‌ها نمی‌توان لاته‌آرت را از روی نوشیدنی‌های قهوه مبتنی بر شیر حذف کرد. مفهوم هنر لاته برای قرن ها وجود داشته است، اما صاحب Espresso Vivace در سیاتل، دیوید شومر، تا حد زیادی به محبوبیت آن در دهه 1980 اضافه کرد. امروزه تعدادی از الگوهای معروف هنر لاته وجود دارد – از جمله گل لاله، قلب، و روزت (همچنین به عنوان فلاور شناخته می شود). سابرینا می گوید: «لاته نقش مهمی در صنعت قهوه تخصصی دارد. این فقط به این دلیل نیست که یک نوشیدنی محبوب است، بلکه به این دلیل است که تنوع زیادی دارد. می توانید آن را caffè latte، café au lait یا café con leche بنامید. می توانید آن را سرد یا با سیروپ میل کنید، یا اینکه می توانید در هر کجای دنیا یک لاته بخورید و همیشه انتظار چیز متفاوتی داشته باشید.
Latte macchiato 1 scaled
انواع نوشیدنی
اگرچه لاته می تواند بر اساس جایی که در جهان هستید متفاوت باشد، برخی از جنبه های اساسی نوشیدنی وجود دارد که در بسیاری از مکان ها رایج است. سابرینا توضیح می دهد: «به طور سنتی، لاته با بخار دادن شیر برای ایجاد میکروفوم تهیه می شد. باریستا سپس شیر را در یک لیوان ریخته و اسپرسو را روی آن اضافه می‌کند. این روش هنگام ریختن، کف روی نوشیدنی ایجاد می‌کند که شیر زیر آن قرار دارد.(روش بخار دهی با میکروفوم مرطوب تر که برای لاته آرت استفاده می شود متفاوت است.) این روش یک روش سنتی تر برای تهیه لاته است که معمولاً  لاته آرت ندارد زیرا این فوم برای زدن طرح ها بسیار ضخیم است. یک لاته معمولاً در یک لیوان بلند ریخته می‌شود، بنابراین وقتی باریستا اسپرسو را می‌ریزد، می‌توانید تمام رنگ‌های مختلف قهوه را در حال حرکت در شیر ببینید. با این حال، اکنون برای باریستاها رایج است که شیر بخار داده شده را روی اسپرسو بریزند تا لاته درست کنند. این تا حد زیادی به این دلیل است که این روش برای لاته آرت، که به یکی از اصلی‌ترین بخش‌های قهوه تخصصی تبدیل شده است، بهترین است. تیم توضیح می‌دهد: «صنعت قهوه تخصصی به رایج‌تر شدن میکروفوم بافت‌دار کمک کرد. اکثر باریستاها و مصرف کنندگان موافق هستند که طعم و بافت نوشیدنی را افزایش می دهد. از آنجایی که اکثر لاته را شیر تشکیل می دهد، مهم است که باریستاها تکنیک های بخاردادن شیر و ریختن آن را برای تهیه بهترین نوشیدنی ممکن برای مصرف کننده انجام دهند. میکروفوم بی کیفیت می تواند بر حس دهانی لاته تأثیر منفی بگذارد، باعث می شود نوشیدنی کم آب شود.
Grinding 1 1024x683 1
لاته چگونه درست می شود؟
سابرینا می‌گوید: «برای تهیه لاته، از اسپرسو به عنوان پایه نوشیدنی استفاده می‌کنیم مانند کاپوچینو یا فلت وایت، من معمولاً بسته به قهوه از نسبت 1:2 استفاده می کنم. لاته معمولاً کف‌ بیشتری دارد نسبت به فلت وایت، اما از کاپوچینو کمتر  است، به همین دلیل، برای بسیاری از مصرف کنندگان لاته یک ترکیب عالی از اسپرسو و شیر است. لاته باید همیشه در لیوان سرو شود نه ماگ، این به مشتری اجازه می‌دهد شیر و قهوه را به آرامی با هم ترکیب کند که باعث جذابیت بصری نوشیدنی می‌شود. لاته معمولاً بزرگتر از فلت وایت یا کاپوچینو است، زیرا شیر بیشتری به اسپرسو اضافه می شود، به طور کلی به این معنی است که طعم کمتری از قهوه در نوشیدنی وارد می شود، نوشیدنی شیرین تر و مزه شیر بیشتری دارد. به همین دلیل، شدت اسپرسو از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بسیاری از کافی‌شاپ‌ها برای اینکه طعم قهوه را تا حد امکان برجسته کنند، از دو شات اسپرسو در لاته‌های خود استفاده می‌کنند. تیم می گوید: «استارباکس لاته های خود را با یک شات اسپرسو (حدود 30 میلی لیتر) در یک فنجان 12 اونس (340 میلی لیتر) درست می کرد. تقاضای مصرف کنندگان در بریتانیا استارباکس را وادار کرد تا دستور پخت خود را به دو شات (حدود 60 میلی لیتر) تغییر دهد.» امروزه، لاته های تهیه شده در کافی شاپ های تخصصی معمولا حداقل 236 میلی لیتر (8 اونس) هستند. این به اسپرسو اجازه می دهد تا شیرینی شیر را کاهش دهد و در عین حال نوشیدنی با شیر بیشتری را به مشتریان ارائه دهد. به عنوان یک قاعده کلی، پروفایل‌های رست متوسط تا تیره برای لاته بهترین انتخاب هستند، مانند قهوه‌هایی که طعم‌های شکلاتی و آجیلی بیشتری دارند. به این دلیل است که این طعم‌ها معمولا مکمل‌ خوبی با حجم‌های بزرگ‌تر شیر هستند، در حالی که قهوه‌هایی با طعم میوه‌ای یا رست های سبک‌تر می‌توانند برای بسیاری از مصرف‌کنندگان خیلی اسیدی باشند. هنگام تهیه لاته، سعی کنید از قهوه های آمریکای مرکزی یا جنوبی مانند برزیل، گواتمالا و کلمبیا استفاده کنید. این قهوه‌ها طعم‌های شکلاتی، آجیلی و کاراملی بیشتری دارند و عموماً در نوشیدنی‌های قهوه‌ در حجم بیشتر بر پایه شیر بهترین عملکرد را دارند.
2C5YEGE 1 1024x683 1
بسیاری از نوشیدنی های قهوه مبتنی بر شیر در سراسر جهان به طور متفاوتی تهیه می شوند، از جمله لاته. در طول سال‌ها، این نوشیدنی به یکی از اجزای اصلی صنعت جهانی قهوه تبدیل شده است و به طور مداوم در بین بسیاری از مصرف‌کنندگان محبوب است و مهم نیست که چگونه تهیه شده است، یک چیز مطمئن وجود دارد، اینکه لاته برای سال های زیادی در منوی کافی شاپ ها باقی خواهد ماند.
1200 415 حنانه سالمی
اشتراک گذاری

دیدگاهی بنویسید

در سایت جستجو کنید ...
0