در حال نمایش 2 نتیجه

آیا به دنبال یک نوشیدنی خوشمزه و سالم هستید که به شما انرژی بدهد و کمک کند روزتان را شروع کنید؟ پس به جز چای ماسالا هیچ چیز دیگری را نمی‌توانیم به شما پیشنهاد دهیم. خاستگاه این چای معطر هند است و در سراسر جنوب آسیا طرفدار دارد. ماسالا را از دم کردن برگ‌های چای سیاه با ترکیب ادویه‌هایی مانند دارچین، هل، میخک، زنجبیل و فلفل سیاه تهیه می‌کنند. جذابیت چای ماسالا این است که طعم آن در هیچ کجا یکسان نیست. این نوشیدنی نه‌تنها مزه‌ای منحصربه‌فرد دارد، بلکه مزایای زیادی هم برای سلامت شما دارد. در این مطلب به فواید و ویژگی‌های چای ماسالا می‌پردازیم و سیر تکامل آن را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

چای ماسالا: سفری از اعماق تاریخ تا فنجان شما

قدمت چای ماسالا به بیش از 9000 سال قبل بر می‌گردد. این چای در دوره آیورودا در هند باستان به وجود آمده است. بسیاری از ادویه‌هایی که اولین بار از طرف هند به دنیا معرفی شدند، برای درمان‌های پزشکی در طب آیورودا مورد استفاده قرار می‌گرفتند که بعدها در چای نیز ترکیب شدند. چای ماسالا بیشتر به‌صورت گرم سرو می‌شد و هدف اصلی آن ارائه درمان بیماری‌های عفونی از طریق تقویت ایمنی بدن بود. بریتانیا در سال 1835 اولین مزرعه چای را در منطقه آسام هند ایجاد کرد و در طول استعمار این کشور، تولید و صادرات چای از هند رونق زیادی گرفت. چای سیاه در آن زمان قیمت گرانی داشت و از آنجایی که عمدتاً خرید آن برای مردم عادی ممکن نبود، چای‌فروشان برای کاهش هزینه، شروع به مخلوط کردن ادویه‌ها با چای سیاه کردند.

هنگامی که فروش پودر چای سیاه در دهه 1960 شروع شد، چای ماسالا رونق زیادی بین مردم هند پیدا کرد. له شدن شدید برگ‌های چای سیاه در طول تولید منجر به از دست دادن طعم طبیعی آن و ایجاد بوی تندی می‌شد. برای همین، جهت قوی کردن طعم آن، مردم شروع به اضافه نمودن شیر و سایر ادویه‌ها کردند. این امر محبوبیت چای ماسالا را در هند مدرن افزایش داد و به‌تدریج عادت استفاده از برخی ادویه‌ها تبدیل به یک سنت در هند شد و کم‌کم به کشورهای دیگر هم راه پیدا کرد.

ارزش غذایی چای ماسالا: کالری، مواد مغذی و فواید آن برای سلامتی

چای ماسالا ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. با نوشیدن یک فنجان از آن، حدود 105 کالری دریافت می‌کنید که از 49 کالری کربوهیدرات، 10 کالری پروتئین و 33 کالری چربی تشکیل شده که برای بدن مفید هستند. یک فنجان چای ماسالا 5% از کل کالری موردنیاز روزانه برای یک فرد بزرگ‌سال را تأمین می‌کند. در هر وعده چای ماسالا، پتاسیم، 54 میلی‌گرم فسفر، 2.1 گرم پروتئین و 32.4 میلی‌گرم سدیم دارد. ناگفته نماند که چای ماسالا بدون شکر و شیر، 0% چربی دارد و بنابراین برای افرادی که رژیم کاهش وزن دارند، به‌شدت سودمند است. به‌علاوه، ادویه‌های موجود در آن به افزایش چربی‌سوزی نیز کمک می‌کنند و به همین دلیل است که می‌توانیم نوشیدن آن را با اطمینان کامل به شما توصیه نماییم. در ادامه 5 فایده چای ماسالا برای سلامت بدن را خواهید خواند:

  • تقویت سیستم ایمنی با چای ماسالا

چای ماسالا منبع غنی آنتی‌اکسیدان است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. ادویه‌های موجود در این چای خواص ضدالتهابی، ضد باکتریایی و ضد قارچ دارند که به مبارزه با عفونت‌ها و ویروس‌ها کمک می‌کنند. نوشیدن یک فنجان چای ماسالا در روز، شما را در برابر سرماخوردگی و سایر ویروس‌های مرتبط با آن ایمن می‌کند و گرفتگی بینی و گلو را بهبود می‌بخشد. این ادویه‌ها خواص مسکن و ضد درد نیز دارند.

  • بهبود هضم غذا با چای ماسالا

قرن‌هاست که در طب آیورودا، از هل، میخک، فلفل سیاه و زنجبیل برای کمک به هضم غذا و بیماری‌های گوارشی استفاده می‌شود. نوشیدن چای ماسالا بعد از غذا از مشکلاتی مثل نفخ، یبوست و سوء‌هاضمه پیشگیری می‌کند. دارچین هم عدم تعادل انسولین در بدن را تنظیم می‌کند و سطح قند خون را کاهش می‌دهد که برای بیماران مبتلا به دیابت بسیار اهمیت دارد.

  • تندرستی قلب با چای ماسالا

چای ماسالا فشار خون و سطح کلسترول را پایین می‌آورد. چای سیاه که پایه چای ماسالا است، فلاونوئیدهای مختلفی دارد که فشار وارد آمده روی رگ‌ها را آرام می‌کنند، نوسانات آن را کم کرده و جریان خون را نیز بهبود می‌دهند. هل نیز سلامت قلب را تضمین می‌کند.

  • پیشگیری از سرطان با چای ماسالا

طی تحقیقات انجام شده، خواص آنتی‌اکسیدانی چای ماسالا می‌تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند. سلول‌های سرطانی زمانی تشکیل می‌شوند که تعداد سلول‌های تهاجمی افزایش یافته و به سایر سلول‌های سالم و DNA آسیب می‌رسانند. این عارضه را می‌توانید با مصرف منظم چای ماسالا کنترل کنید.

  • افزایش سوخت‌وساز بدن با چای ماسالا

متابولیسم سالم و سریع برای تناسب اندام و حفظ وزن متعادل لازم است. در واقع، نشانه‌ این است که همه اعضای بدن به‌درستی کار می‌کنند. مهم‌تر اینکه وقتی سوخت‌وساز شما بالا باشد، غذا به‌خوبی هضم می‌شود و مواد مغذی آن به همه اعضا می‌رسد. چای ماسالا با طبع گرمی که دارد، در مدت کوتاهی می‌تواند متابولیسم شما را افزایش دهد.

  • جلوگیری از نفخ و ورم بدن با چای ماسالا

هرچه از خواص چای ماسالا برای گوارش بگوییم کم است. رژیم غذایی روزانه خیلی از ما مناسب نیست و خوراکی‌هایی که می‌خوریم، به‌راحتی هضم نمی‌شوند. فکرش را بکنید که وقتی ساعت 11 شب ناگهان هوس یک پیتزا می‌کنید، چه آهی از معده‌تان بلند می‌شود. برای همین است که توصیه می‌کنیم حداقل چای ماسالا را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید و به‌جای ده لیوان چای سیاه، یک‌بارش را ماسالا بنوشید. این نوشیدنی از کشیده شدن هوا یا آب اضافی به معده جلوگیری می‌کند و نفخ را کاهش می‌دهد.

  • کاهش استرس و اضطراب با چای ماسالا

می‌دانستید که استرس با اضطراب متفاوت است؟ استرس واکنش شیمیایی مغز شماست که بر اثر ترشح هورمون کورتیزول اتفاق می‌افتد. اضطراب در واقع احساس نگرانی و دلهره‌ای است که از استرس ناشی می‌شود. رایحه چای ماسالا به‌تنهایی می‌تواند اثر آرام‌بخشی بر ذهن داشته باشد و تنش‌های بدن را آزاد کند. زنجبیل و هل خواص ضد اضطرابی دارند. روزی یک فنجان چای ماسالا بنوشید و مغزتان را از اعتیاد به کورتیزول رها کنید.

کنترل دردهای قاعدگی با چای ماسالا

یکی از مزایای کمتر شناخته شده مصرف چای ماسالا در واقع از طبیعی و موثرترین راهکارها برای مبارزه با گرفتگی عضلات و کاهش عوارض ناشی از PMS است. قبلاً اشاره کردیم که این چای طبع گرمی دارد و با ویژگی‌های ضدالتهابی و ضد درد خود می‌تواند اثر آرام‌کننده‌ای روی اعصاب و ماهیچه‌ها داشته باشد. در هنگام دردهای پریود نیز نوشیدن چای ماسالا را فراموش نکنید.

صبح، ظهر یا شب؟ بهترین زمان برای نوشیدن چای ماسالا

گرچه همه‌جا در مورد نحوه استفاده و تهیه چای ماسالا صحبت می‌شود، اما در اینجا به شما خواهیم گفت که بهترین زمان برای نوشیدن چای ماسالا چه وقتی است.

  • صبح: صبح‌ها زمانی هستند که بیشترین نیاز را به کافئین دارید تا شما را بیدار و هوشیار کند. بنابراین، صبح وقت خوبی برای خوردن یک فنجان چای ماسالا است. ترکیب ادویه‌های تند‌وتیز به همراه 11 تا 24 میلی‌گرم کافئین آن به شما کمک می‌کند تا روز خود را با انرژی بیشتری شروع کنید.
  • بعد از ناهار: اگر هر روز بعد از ناهار چشم‌هایتان سنگین نمی‌شود، یک ابر انسان هستید. به کسانی که پس از صرف ناهار در نیمه روز احساس خواب‌آلودگی می‌کنند، پیشنهاد می‌کنیم یک فنجان چای ماسالا بنوشند که هم غذایشان هضم شود و هم بتوانند تا انتهای روز بیدار و هشیار بمانند. اضافه کردن شیر به چایتان می‌تواند اثر آن را بیشتر کند، پس از این راهکار استفاده کنید.
  • روزهای بارانی: پیشنهاد این بخش بیشتر برای آرامش روحتان است. هیچ چیز لذت‌بخش‌تر از نوشیدن یک لیوان نوشیدنی گرم و تماشای بارش باران نیست، پس چه بهتر که چای ماسالا میل کنید و با وجود خاصیت‌هایی که دارد، می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید. یک فنجان چای ماسالا آماده کنید، کمی از کیک یا شیرینی موردعلاقه‌تان در کنارش بگذارید و از صرف یک میان‌وعده مقوی و خوشحال‌کننده نهایت بهره را ببرید.
  • دورهمی‌های اجتماعی: هر زمان که با دوستان یا همکارانتان برای معاشرت دور هم جمع می‌شوید، فرصت خوبی برای نوشیدن یک فنجان چای ماسالا داغ است. همچنین، این چای برای پذیرایی بی‌نظیر است، چرا که هم به سلامت مهمانتان اهمیت می‌دهید و هم یک نوشیدنی متفاوت برای آن‌ها تهیه می‌کنید.
  • حین کار روی پروژه‌ها: ساعت‌های کاری خسته‌کننده و طولانی یا پروژه‌های پیچیده برای هیچ‌کس اعصاب نمی‌گذارند. اگر عادت دارید در حین کار یک لیوان نوشیدنی کنار دستتان باشد که چیزی بهتر از چای ماسالا نیست. اگر هم عادت ندارید که پیشنهاد می‌کنیم امتحانش کنید. هر زمانی که در حال تلاش می‌باشید تا بهترین خودتان را در کار یا پروژه ارائه دهید، یک فنجان چای ماسالا کمک می‌کند تا هوشیاری و انرژی لازم را برای ادامه دادن داشته باشید.
  • قبل از فعالیت‌های ورزشی: این مسئله مهم است که قبل از انجام هر فعالیتی مانند پیاده‌روی یا ورزش، کاملاً پرانرژی باشید. خیلی‌ها قبل از تمرین قهوه می‌نوشند، اما چای ماسالا هم میزان کافئین نسبتاً خوبی دارد و کسانی که مشکلات گوارشی دارند هم می‌توانند به‌جای قهوه از آن بهره ببرند. نیم ‌ساعت قبل از ورزش می‌توانید یک چای ماسالا بنوشید، اما شیر و شکر را حذف کنید تا تناسب اندامتان نیز حفظ شود.

چگونه چای ماسالا هندی درست کنیم؟

تهیه چای ماسالا بسیار راحت است. تنها باید روش زیر را انجام دهید:

  1. مقدار 3 سانتی‌متر چوب دارچین، 2 تا 3 دانه هل سبز، 2 میخک و 3 سانتی‌متر زنجبیل پوست‌گرفته را در هاون بکوبید یا در دستگاه خرد کنید تا به‌خوبی باهم مخلوط شوند (نوع دارچین به خودتان بستگی دارد، اما می‌توانید از دارچین واقعی به‌جای دارچین کاسیا استفاده کنید که رنگی روشن‌تر و چوب نازک‌تری دارد).
  2. حواستان باشد که زنجبیل خوب له شده باشد. می‌توانید زنجبیل را جدا نموده و بعد به بقیه ادویه‌ها اضافه نمایید.
  3. مقدار 2 لیوان یا حدود 500 میلی‌لیتر آب را در یک قابلمه کوچک گرم کنید.
  4. آب که جوش آمد، ادویه‌های خردشده را اضافه نمایید. در صورت تمایل می‌توانید پودر جوز هندی را نیز اضافه کنید. حتی امکان ریختن برگ نعنا یا برگ لیمو (لمون گراس) هم وجود دارد که طعم خوبی به چای ماسالا خواهند داد.
  5. محلول را به مدت 2 تا 3 دقیقه بجوشانید. 4 قاشق چای‌خوری شکر یا دو قاشق چای‌خوری عسل را برای طعم بهتر اضافه کنید. فرقی ندارد چه نوع شکری (سفید یا قهوه‌ای) باشد. میزان شیرین بودن آن بستگی به ذائقه خودتان دارد.
  6. حالا 2 قاشق چای‌خوری پودر چای سیاه را در قابلمه بریزید و بگذارید 1 دقیقه بجوشد. زمان جوش بستگی دارد که چایتان چقدر قوی باشد. اگر زود رنگ می‌دهد، این زمان را کمتر کنید تا تلخی چای سیاه روی بقیه طعم‌ها اثر نگذارد.
  7. میزان  ¼ فنجان شیر (در دمای اتاق یا سرد) را به محلول اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید شیر بیشتری بریزید.
  8. پس از افزودن شیر، محلول را به مدت 2 تا 3 دقیقه بجوشانید. اگر شیر را جدا جوشانده‌اید، فقط به محلول اضافه و زیر گاز را خاموش نمایید.
  9. در این مرحله، چای ماسالا آماده است و به کمک یک صافی می‌توانید آن را در فنجان یا لیوان سرو کنید.

نکته اول: توجه داشته باشید که اگر قصد دارید از برگ خشک چای سیاه استفاده کنید، به جای جوشاندن، باید آن را دم کنید. برای دم کردن، ادویه‌ها را در آب بجوشانید، سپس حرارت را خاموش نمایید، برگ‌های چای را اضافه کنید، هم بزنید تا مخلوط شوند و بعد درب قابلمه را بگذارید و روی آن را بپوشانید تا دم بکشد. چای را به مدت 2 تا 4 دقیقه دم نمایید، سپس شیر داغ را که به‌صورت جدا جوشانده بودید، به چای دم‌کرده اضافه کنید. حالا چای ماسالا را صاف نموده و از نوشیدن آن لذت ببرید.

نکته دوم: برای گیاهخواران و وگن‌ها، استفاده از شیر بادام‌هندی، نارگیل یا شیر سویا را به‌عنوان جایگزین شیر گاو پیشنهاد می‌کنیم. اگر از شیر سویا استفاده می‌کنید، پس از اضافه‌ کردن آن چای ماسالا را بین 2 تا 3 دقیقه بجوشانید. اگر از شیر بادام‌هندی یا شیر نارگیل استفاده می‌کنید، آن را جداگانه گرم کنید، سپس به چای اضافه نموده و حرارت را خاموش نمایید. شیرهای گیاهی بهتر است جوشانده نشوند؛ چراکه بافت آن‌ها تغییر می‌کند.

نکاتی برای تهیه بهتر چای ماسالا

برای تهیه بهتر چای ماسالا باید به چند نکته مهم توجه کرد:

  • شیر: مقدار شیری که پیشنهاد کردیم، نسبت به هر ذائقه‌ای متفاوت است، بنابراین شیر را به‌دلخواه خود اضافه یا کم نمایید.
  • نوع چای سیاه: نوع چای سیاه در طعم نهایی چای ماسالای شما تفاوت زیادی ایجاد می‌کند. هندی‌ها از چای آسام استفاده می‌کنند که کافئین بالایی دارد. برخی چای دارجیلینگ را پیشنهاد می‌دهند که عطر و رنگ ملایمی دارد. به‌طورکلی، از هر نوع چایی می‌توانید بهره بگیرید، اما مقدار و طعم آن را بر اساس اطلاعات خودتان در مورد چای مصرفی اندازه بگیرید. اگرچه چای ماسالا به‌طور سنتی با شیر دم می‌شود، اما برخی افراد آن را بدون شیر می‌نوشند. اگر قصد دارید شیر را نخورید، توصیه می‌کنیم چای ماسالا را با برگ‌های چای دارجلینگ درست کنید.
  • روش تهیه چای سیاه: روش کلاسیک تهیه چای سیاه، خیساندن و دم کردن برگ‌های آن در آب داغ است. در روش هندی، برگ‌های چای را چند دقیقه می‌جوشانند. امکان اینکه اول چای را درست کنید و بعد شیر را بیفزایید وجود دارد، اما بعضی از افراد ممکن است کل ادویه‌ها و شیر و چای را با هم بجوشانند که تنها تفاوت این روش‌ها در عطر و طعم نهایی چای ماسالا است.
  • ادویه: هنگام تهیه چای ماسالا می‌توانید مقدار ادویه را بر اساس علاقه‌مندی خودتان تنظیم نمایید. پیشنهاد می‌کنیم در فصل تابستان مقدار ادویه را کاهش دهید، چرا که گرما و تعریق بدن را افزایش می‌دهند. در زمستان امکان استفاده  بیشتر از ادویه‌ها وجود دارد تا بدنتان گرم بماند.

همه این نکات برای چشیدن نزدیک‌ترین طعم به چای ماسالا هندی بود، اما شما اختیار دارید که بر اساس این نوع روش تهیه، هر روش دیگری را نیز امتحان نمایید.

در نهایت، اگر به دنبال تهیه چای ماسالا به بهترین کیفیت هستید، پیشنهاد می‌کنیم دو نوع ماسالا شیرین و ماسالا اسپایسی (تند) فروشگاه دانی دُر را امتحان کنید. محصولات ما از بهترین مواد اولیه تهیه می‌شوند، بنابراین چرا خودتان را به یک چای مرغوب مهمان نکنید؟ همین حالا می‌توانید چای ماسالا را از دانی دُر بخرید و از مزایای فراوان آن بهره‌مند شوید.

سؤالات متداول

  • آیا می‌توانیم هر روز چای ماسالا بنوشیم؟

بله، نوشیدن هر روز چای ماسالا اشکالی ندارد و شامل عوارض خاصی نمی‌شود.

  • آیا چای ماسالا بر خواب تاثیر می‌گذارد؟

میزان کافئین موجود در چای ماسالا می‌تواند بر کیفیت خواب شبانه تأثیر بگذارد، بنابراین، نوشیدن چای در زمان عصر را پیشنهاد نمی‌کنیم.

  • آیا می‌توانیم چای ماسالا را با معده خالی بنوشیم؟

اگر به کافئین حساس هستید، بهتر است چای ماسالا را با معده خالی مصرف نکنید، زیرا کافئین با اسیدهای گوارشی در معده تداخل پیدا می‌کند و منجر به نفخ و رفلکس اسید می‌شود.

  • آیا می‌توانم چای ماسالا را بدون شیر بنوشم؟

بله، می‌توانید. امکان تهیه چای ماسالا فقط با آب جوش نیز وجود دارد.

  • آیا برای اضافه‌کردن هل به چای ماسالا، باید غلاف سبز آن را جدا کنم؟

شما می‌توانید کل هل را در چای بیندازید یا فقط دانه‌های سیاه درون آن را استفاده کنید. پوسته هل هم عطر خود را دارد و می‌توان از آن بهره برد.